۲۳ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۳۵
کد خبر: 81682549
T T
۰ نفر

نماینده مردم كرج از پاسخ وزیر نیرو قانع شد

۲۳ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۳۵
کد خبر: 81682549
نماینده مردم كرج از پاسخ وزیر نیرو قانع شد

تهران - ایرنا - نماینده مردم كرج در مجلس شورای اسلامی از پاسخ حمید چیت چیان وزیر نیرو قانع شد اما در عین حال علی لاریجانی رییس مجلس گفت كه موضوعات مطرح شده مهم است و باید پیگیری شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، عزیز اكبریان نماینده مردم كرج و اشتهارد سوال خود را در این جلسه از وزیر نیرو طرح خواهد كرد.

سوال نماینده كرج در مجلس شورای اسلامی از وزیر نیرو درخصوص علت نداشتن برنامه برای فاضلاب شهرها و تعلل در حل مشكل آب آشامیدنی و كشاورزی مناطق روستایی، بهسازی و نگهداری سدهای كشور است.

سخنگوی كمیسیون كشاورزی مجلس شورای اسلامی در توضیح این سوال گفت: این سوال در جلسه 19 خرداد این كمیسیون با حضور سوال‌كننده و وزیر نیرو مطرح شد.

محمد مهدی برومندی افزود: نماینده مردم كرج در توضیح سوال خود بیان كرد؛ آب‌ روستایی بلاصاحب است، حقابه كشاورزان به دلیل سدهایی كه احداث شده به آنان داده نمی‌شود ، وزارت نیرو درخصوص حل مشكل آب آشامیدنی و كشاورزی مناطق روستایی و نگهداری سدها برنامه ندارد. چرا سدهای امیركبیر و طالقان در حوزه جغرافیایی استان البرز تحت سرپرستی استان تهران اداره می‌شود؟ باتوجه به این كه كشاورزان در اسناد و مالكیت ثبتی دارای حقابه هستند، وزارت نیرو به آن ها آب تخصیص نمی‌دهد. آیا كشاورزان باغات خود را خشك كنند؟ چرا وزارت نیرو برای استفاده بهینه از فاضلاب شهرها برنامه‌ریزی ندارد؟

وی ادامه داد: وزیر نیرو نیز به این سوال این گونه پاسخ داد كه ما باید شیوه آبیاری را تغییر دهیم كه این موضوع را در شورای عالی آب هم مطرح كرده‌ایم.

سخنگوی كمیسیون كشاورزی مجلس گفت: وزیر نیرو همچنین بیان كرد در مورد فاضلاب شهرها تا قبل از تصویب قانون تشكیل شركت‌های آب و فاضلاب ، طرح‌های فاضلاب به‌عنوان طرح‌های لوكس تلقی می‌شدند، با تصویب قانون بار مسئولیت به وزارت نیرو واگذار شد و وزارت نیرو با برنامه جامع نسبت به مطالعه و اجرای این طرح‌ها اقدام كرد كه در حال حاضر بالغ بر 230 طرح فاضلاب شهری در دست اجرا است اما به‌دلیل محدودیت سقف اعتبار برنامه در سال‌های اخیر در راستای تكالیف تعیین‌شده در برنامه پنجم توسعه با مشكل روبه‌رو هستیم.

برومندی اظهار داشت: به گفته وزیر نیرو، با تشویق بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری و واگذاری پساب تصفیه‌شده برای مصارف صنعتی و شرب درصدد كاهش اتكای این برنامه به منابع اعتبار عمومی می‌باشیم و در طول مدت كوتاه مسئولیت این دولت تعدادی قرارداد به این روش منعقد شده است.

وی ادامه داد: وزیر نیرو همچنین گفت، در بخش آب روستایی هم از بدو كار دولت جدید برای حل مشكل تامین اعتبار جهت اجرای طرح‌های مجتمع آبرسانی اقدام شده است و امكان تامین 2 هزار میلیارد ریال در قانون بودجه سال 93 كل كشور فراهم شده است و 900 مجتمع آبرسانی روستایی اولویت‌دار در سطح كشور در دستور كار می‌باشد كه با اجرای این طرح 14 هزار و 500 روستای كشور با جمعیتی بالغ بر 7 میلیون نفر از آب سالم بهداشتی بهره‌مند خواهد شد.

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی گفت: به گفته وزیر نیرو، نیاز اعتباری این طرح‌ها 50 هزار میلیارد ریال اعتبار است كه اقدام و كمك نمایندگان در تامین اعتبار مورد نیاز را می‌طلبد.

برومندی افزود: وزیر نیرو همچنین گفت در ارتباط با تامین آب شرب كشاورزان و نگهداری سدها به دلیل بحرانی‌بودن اكثر دشت‌ها ممنوعه و بحرانی می‌باشد امكان هرگونه تخصیص جدید به كاربری‌های كشاورزی وجود ندارد ضمن این كه خشكسالی حاكم بر منطقه و كاهش نزولات آسمانی و ذخایر آبی پشت سدها از جمله سدهای واقع در استان البرز باعث اعمال محدودیت‌های تخصیص فعلی شده است، در مورد تامین آب شرب به موقع و در اسرع وقت مورد اقدام قرار می‌گیرند.

وی خاطرنشان كرد: به گفته وزیر نیرو در خصوص بهسازی و نگهداری سدها همه ساله اعتبار خاصی در طی برنامه‌های توسعه به این امر اختصاص می‌یابد كه سدهای امیركبیر و طالقان از همین اعتبارات استفاده می‌كند.

سخنگوی كمیسیون كشاورزی مجلس گفت: وزیر نیرو در ادامه بیان كرد در مورد مدیریت استانی سدها موقعیت جغرافیایی یكی از شاخص‌ها است و در حال حاضر در چارچوب سند تخصیص آب، سدهای فراستانی با رویكرد مدیریت یكپارچه منابع آب از سوی وزارت نیرو و اعمال حاكمیت در برنامه سالانه سدهای مشترك با هماهنگی استان‌های ذینفع اجرای آن از سوی وزارت نیرو مدیریت می‌شوند و امكان هیچ‌گونه نفع استانی خارج از سند تخصیص آب و برنامه‌های سالانه وزارت نیرو برای استان متولی بهره‌برداری از سدها وجود ندارد.

برومندی اظهار داشت: نماینده مردم كرج پس از استماع پاسخ وزیر نیرو اظهار داشت كه ما هم می‌دانیم كه با بودجه دولتی به جایی نمی‌رسیم و سازمان شما با بانك توسعه جهانی همكاری نمی‌كند لذا از پاسخ وزیر قانع نشدم.

وی ادامه داد: اعضای كمیسیون كشاورزی حیطه سوال را در موردی كه مربوط به استان البرز می‌باشد منطقه‌ای اعلام و پیشنهاد كردند در این خصوص هیات رییسه باتوجه به گزارش مربوطه موضوع را طبق قانون آیین‌نامه داخلی مجلس پیگیری كنند و در بقیه موارد حیطه سوال ملی اعلام می‌شود.

این خبر در حال تكمیل است.

سیام. 9254*9121 *3053* 1336**1429

سرخط اخبار سیاست