۱۹ فروردین ۱۳۹۵، ۹:۱۷

در کارگروه آب و کشاورزی بناب مطرح شد:

کاهش ۴.۵۱ میلی متری بارش در بناب/ انسداد ۶۰ حلقه چاه غیرمجاز

کاهش ۴.۵۱ میلی متری بارش در بناب/ انسداد ۶۰ حلقه چاه غیرمجاز

بناب - جعفر صادقی مدیر جهاد کشاورزی بناب گفت: بارش باران در بناب امسال ۴.۵۱ میلی متر نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین جلسه کارگروه آب و کشاورزی شهرستان بناب در حالی شامگاه چهارشنبه با حضور فرماندار و مدیران و مسئولان دستگاه های دخیل در این حوزه برگزار شد که بررسی وضعیت بارندگی ها در این شهرستان و نیز شرایط آبی دریاچه ارومیه در کنار مسائلی چون نتیچه اقدامات صورت گرفته در خصوص اصلاح الگوی کشت در منطقه از مهمترین موضوعات مورد بحث و بررسی بود.

کاهش میزان بارش ها در بناب نسبت به سال گذشته و دراز مدت

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بناب در این نشست از برگزاری ۵۶ کلاس و کارگاه آموزشی برای کشاورزان منطقه در سال گذشته خبر داد و گفت: با برگزاری این کلاس ها شاهد تغییر الگوی کشت و افزایش برداشت و نیز راندمان محصولات در منطقه هستیم.

جعفر صادقی سطح زیرکشت پیاز به عنوان یکی از محصولات کشاورزی پر مصرف آبی را در منطقه ۵۰۰ هکتار اعلام کرد و افزود: با تلاش های صورت گرفته در خصوص بحث اصلاح الگوی کشت، این میزان نسبت به سال قبل ۳۰۰ هکتار کاهش داشته است.

مدیر جهاد کشاورزی بناب همچنین از کاهش ۴.۵۱ میلی متری بارش در این شهرستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز خبر داد و خاطرنشان کرد: هم اکنون ۴۲ کیلومتر کانال آبیاری در شهرستان بناب در حال اجراست که توسط شش پیمانکار اجرا می شود و ۳۶ کیلومتر دیگر نیز برای اجرا در دست مطالعه است.

انسداد ۶۰ حلقه چاه غیرمجاز کشاورزی در بناب

مدیر امورآب شهرستان بناب نیز در این جلسه از بارش ۲۰۲ میلی متری باران از آغاز سال زراعی در این شهرستان خبرداد و گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۴ درصد و نسبت به درازمدت ۵.۴ درصد کاهش نشان می دهد.

یونس آقاپور همچنین با اشاره به افزایش ۹ سانتی متری ارتفاع آب دریاچه ارومیه نسبت به سال ۹۳ اظهار امیدواری کرد طی روزهای آتی شاهد افزایش سطح آب دریاچه خواهیم بود.

وی همچنین با اشاره به انسداد چاه های غیرمجاز کشاورزی در بناب تصریح کرد: برای کنترل وضعیت آبهای موجود تاکنون ۶۰ حلقه چاه کشاورزی در شهرستان بناب مسدود شده و انسداد ۶۵ چاه غیرمجاز دیگر نیز در دست اقدام است.

مدیر امورآب شهرستان بناب تأکید کرد: از محل انسداد چاههای کشاورزی در منطقه ۶۰۰ مترمکعب آب در منطقه صرفه جویی شده که البته تنها مسدود کردن چاه های کشاورزی نمی تواند چاره ساز باشد و با اجرای طرح تغییر الگوی کشت می توان نسبت به صرفه جویی در استفاده از آب اقدام کرد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۲۳ دستگاه حفاری و ۱۸ دستگاه موتور پمپ آب در بناب توقیف شده است، خاطر نشان شد: در تلاش هستیم نسبت به نصب ۵۰ دستگاه کنتور هوشمند آب در سطح شهرستان اقدام کنیم.

شهرستان ۱۴۰ هزار نفری بناب در ۱۱۰ کیلومتری جنوب تبریز مرکز آذربایجان شرقی یکی از قطب های تولید محصول پیاز در کشور است که در چند سال اخیر بعلت بحران کمبود آب و خشک شدن دریاچه ارومیه و اجرای برنامه های مربوط به احیای این دریاچه، کشت این محصول پر مصرف آب کاهش یافته و الگوی کشت محصولات کشاورزی با آهنگی متناسب در حال تغییر است.

کد خبر 3592582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha