۲۶ شهریور ۱۳۹۵، ۱۴:۲۴
کد خبر: 82232109
T T
۰ نفر
تلفيق كشاورزي و دامپروري عامل پويايي اقتصاد ملي است

تويسركان - ايرنا - رئيس سازمان دامپزشكي كشور گفت: تلفيق كشاورزي و دامپروري در روستاها عامل ايجاد ارزش افزوده بيشتر و پويايي اقتصاد ملي است.

به گزارش ايرنا مهدي خلج جمعه در نشست بررسي مشكلات حوزه دامپزشكي تويسركان افزود: اگر مي خواهيم روستاها به عنوان مهد توليد، زيبايي و طراوت با اقتصادي پويا و بالنده باشد بايد كشاورزي و دامپروري را در آنها با يكديگر تلفيق كنيم.
وي بيان كرد: دام در حقيقت كارخانه ارزش افزوده بخش كشاورزي به شمار مي رود و فعاليت در آن موجب بهبود فضاي كسب و كار و ايجاد فرصت هاي متنوع شغلي مي شود.
خلج شوراهاي اسلامي روستاها و دهياران را نقطه اتصال روستاييان و توليد گران با دستگاه ها و بخش هاي خدمات رسان دانست و اضافه كرد: شوراهاي اسلامي روستاها بايد مروجان سلامت دام و حركت به سوي پويايي اقتصاد ملي و اقتصاد مقاومتي در حوزه دامپروري باشند.
وي گفت: وظايف سازمان دامپزشكي كشور بسيار وسيع و گسترده است و ابزار و نيروي انساني زيادي را طلب مي كند.
خلج افزود: از 10 سال قبل اين سازمان واگذاري بخشي از فعاليت ها به بخش هاي غير دولتي را آغاز كرده و در حال حاضر 24 هزار نفر همكار به اين صورت و در چارچوب قوانين و مقررات در حال خدمات رساني به مردم هستند.
وي با اشاره به مشكلات حوزه دامپزشكي شهرستان تويسركان گفت: ساختمان كنوني اداره دامپزشكي تويسركان متناسب با شان آن نيست و تلاش در جهت يك ساختمان متناسب با فعاليت هاي اين حوزه، آزمايشگاه مجهزتر و به كارگيري نيروهاي انساني متخصص تر و بيشتر در دستور كار قرار گرفته است.
به گزارش ايرنا خلج اظهار كرد: كشتارگاه فعلي تويسركان در منطقه مسكوني واقع شده و با توجه به اعتراض هاي مردمي ادامه فعاليت آن از لحاظ اجتماعي، بهداشتي و كارشناسي به صلاح نيست.
وي تصريح كرد: نبايد هر مكان دور افتاده و فاقد امكاناتي را به عنوان محل كشتارگاه جديد تويسركان در نظر بگيريم بلكه بايد با بلند نظري شاخصه هاي بهداشتي، فني و تخصص در ايجاد كشتارگاه جديد مورد توجه قرار گيرد.
خلج ادامه داد: اعتقاد دارم شهرستان تويسركان مي تواند به طور موقت از كشتارگاه هاي مجهز شهرستان هاي مجاور استفاده كند.
وي تاكيد كرد: در عين حال اگر شهرستان تويسركان از توان مالي خوبي برخوردار است و مايل به ساخت كشتارگاه مجهز و جديد است، سازمان دامپزشكي كشور نيز در اين راه كمك خواهد كرد.
خلج گفت: تويسركان قابليت معرفي شدن به عنوان شهر سالم از لحاظ عرضه فرآورده هاي خام دامي را دارد.
كشتارگاه كنوني تويسركان در منطقه مسكوني واقع و با اعتراض گسترده مردمي روبه رو شده و كشتارگاه صنعتي تويسركان نيز با 30 درصد پيشرفت فيزيكي به دليل انصراف بخش خصوصي نيمه كاره رها شده است.
شهرستان تويسركان با احتساب دام هاي عشاير در مقاطع مختلف سال از مجموع 370 هزار دام سبك و هفت هزار دام سنگين برخوردار است.
تويسركان در 90 كيلومتري شهر همدان واقع شده است.
2087/7524 خبرنگار- وحيد الوندي * دبير- زهرا پيرنيا

سرخط اخبار استان‌ها