«خبرجنوب» نوشت: مدیر سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: 12 درصد کودکان زیر یک سال فارس با شیر خشک تغذیه می شوند.

دكتر فريبا مرادي افزود: انتظار ما اين است كه حداكثر 6 تا 7 درصد كودكان زير يك سال با شيرخشك تغذيه شوند و ميزان موجود بالا است و بايد كاهش يابد.
وي يادآور شد: البته در حال حاضر روند تغذيه با شير مادر براي كودكان زير يك سال رو به بهبود است و اين ميزان بيش از 70 درصد گزارش شده و اين كودكان در 6 ماهه اول با شير مادر تغذيه مي شوند.
مدير سلامت خانواده و جمعيت دانشگاه علوم پزشكي شيراز گفت: ميزان كودكاني كه در 6 ماهه اول با شير مادر تغذيه مي شوند در كشور حدود 50 درصد است كه با توجه به اين ميزان وضعيت فارس در كشور بهتر است.
مرادي افزود: سزارين و چند قلوزايي ناشي از مداخلات براي درمان ناباروري از جمله دلايلي است كه مصرف شير خشك و به عبارتي تعداد كودكان زير يك سالی كه با شير خشك تغذيه مي شوند را افزايش داده است.
وي يادآور شد: بيش از 80 درصد بيمارستان هاي خصوصي و دولتي فارس مراكز دوستدار كودك هستند و مادران را از همان ساعات اوليه براي تغذيه نوزاد با شير مادر حمايت مي كنند.
مرادي گفت: 6 ماه اول تولد زمان تغذيه انحصاري با شير مادر است و به طور كلي كودك بايد تا پايان 2 سالگي از شير مادر تغذيه كند، در حالي كه برخي مادران زودتر از اين زمان بچه را از شير مي گيرند.
اين مسئول دانشگاه علوم پزشكي شيراز افزود: كودكاني كه زودتر از موعد از شير مادر گرفته ميشوند علاوه بر مشكلاتي از جمله سوء تغذيه و بيماري هاي گوارشي مكرر مبتلا به بيماري هاي عفوني مي شوند.
مرادي يادآور شد: كودكان شير خشكي بيشتر از آن هايي كه با شير مادر تغذيه مي شوند در كودكي دچار بيماريهاي عفوني مي شوند همچنين درصد بالاتري از اين بچه ها در بزرگسالي به بيماري هاي غير واگير دچار مي گردند.
اين مسئول دانشگاه علوم پزشكي شيراز پيشگيري از سرطان سينه براي مادراني كه به بچه هايشان شير مي دهند را از جمله فوايد اين امر دانست.
مدير سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشكي شيراز در ادامه افزود: نقطه شروع طلايي براي سالم زيستن 1000 روز اول زندگي يعني از شروع بارداري تا پايان 2 سالگي (270 روز بارداري و 730 روز اول عمر است) دوره اي كه كودكان بيشترين تاثيرپذيري را از محرك هاي محيط اطراف خود دارند كه آن ها را در بزرگسالي در معرض بيماري هاي مربوط به چاقي مفرط، ديابت يا فشار خون بالا قرار ميدهد به طوري كه تغذيه 1000 روز اول سرنوشت ساز است كه به طور مستقيم روي سلامتي در بزرگسالي و پيري تاثير خواهد گذاشت و براي پيشگيري از مشكلات آينده ضروري است. در حال حاضر مشخص شده مرگ و مير ناشي از بيماري عروق كرونري در سن بزرگسالي با وزن نوزاد متولد شده و تغذيه او در دو سال اول ارتباط دارد و اين امر نشانگر اهميت تغذيه سالم مادر و مراقبت هاي دوران بارداري و شيردهي و حتي قبل از آن بارداري است. به عقيده محققان در اين دوره حياتي محيط زيست در معناي تغذيه اي، اكولوژيكي، روان عاطفي، اجتماعي و اقتصادي ردپاي خود را روي ژن ها بر جا مي گذارد، بر اساس منابع علمي جهان، خانواده ها بايد روي كودكي فرزندانشان سرمايه گذاري كنند و بدانند كه بيشترين تاثيرات در روند رشد يك فرد در كودكي او تعيين ميشود. 60 درصد رشد مغز تا پايان يك سالگي و 70 درصد آن تا دو سالگي انجام ميشود و به ترتيب 80 درصد رشد مغز تا سن سه سالگي و 98 تا 100 درصد رشد مغز تا پايان هشت سالگي مي باشد و اين نشان دهنده اهميت دوران طلايي است.
مرادي گفت: دانشمندان، متخصصين اقتصاد و بهداشت توافق دارند كه ارتقای تغذيه در طول 1000 روز طلايي عمر يكي از بهترين سرمايه گذاري هايي است كه مي توان انجام داد، در واقع هر دلار هزينه شده جهت ارتقای تغذيه طي 1000 روز طلايي منجر به برگشت 48 دلار در بهبود سلامت و بهره وري و قابليت توليد بيشتر ميشود، در واقع 1000 روز طلايي روزنه بينظير فرصت ها براي ساخت آينده سالم تر و شكوفايي بيشتر آينده است.
وي افزود: متاسفانه ميزان سرمايهگذاري در هزار روز طلايي نسبت به نوجواني و خردسالي كمتر است و مورد غفلت واقع مي شود. هفته جهاني شير مادر، فرصتي است كه مردم به خصوص زنان باردار آگاهي يابند كه كودكاني كه دوران نوزادي از شير مادر تغذيه مي كنند از ميزان هوش و توان جسمي بالاتري نسبت به ساير نوزاداني كه از ديگر منابع غذایی تغذيه مي كنند برخوردارند.
وي با اشاره به شعار امسال مبني بر 1000 روز طلايي، شير مادر - مهر مادر گفت: اين شعار بر جنبههاي اثرات عاطفي و تكامل شير مادر تاكيد دارد و با توجه به تاكيدي كه در سطح جهاني و ملي براي تغذيه با شير مادر وجود دارد بايد بر فعاليت هايي تمركز كرد كه تغذيه با شير مادر را افزايش دهد و تمامي كودكان از آن بهره مند شوند.
سرپرست اداره مامايي دانشگاه علوم پزشكي شيراز نيز گفت: به منظور ترويج تغذيه با شير مادر يك عامل نوزاد سالم در مراكز وجود دارد كه بلافاصله پس از تولد نوزاد را بر روي سينه مادر قرار مي دهد تا بين مادر و نوزاد جدايي اتفاق نيفتند و هنگامي كه در اين خصوص از مادران سوال مي كنيم آن ها از احساس بسيار خوشايندشان ميگويند و ما تمام سعي خود را براي اين كه بلافاصله پس از تولد شير دادن مادر به نوزاد شروع شود را انجام داده ايم.
ثريا شفيعي افزود: اين امر باعث كاهش استرس مادر و تسهيل در فرآيند شيردهي مي شود و اميدواريم بتوانيم روز به روز آن را بيشتر ترويج دهيم.
وي يادآور شد: هر قدر شير دهي پس از تولد سريع تر انجام شود احساس عاطفي بين مادر و نوزاد افزايش مي يابد و اين امر حتي در بهبود زود هنگام و سلامت مادر هم تاثيرگذار است.
شفيعي گفت: تاكيد ما اين است كه مادران حتي اگر شاغل هستند با ذخير شير در طي روز، حداقل 6 ماهه اول را به طور انحصاري از شير خود به كودك بدهند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 562244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =