۲۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۵۶
کد خبر: 82228483
T T
۰ نفر

پنج بسته حمايتي دولت براي كشت كلزا در مازندران

۲۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۵۶
کد خبر: 82228483
پنج بسته حمايتي دولت براي كشت كلزا در مازندران

ساري-ايرنا- مدير زراعت سازمان جهاد كشاورزي مازندران گفت :محور كشت محصولات پائيزه استان دانه روغني كلزا است و دولت پنج بسته حمايتي را براي توسعه كشت اين محصول استراتژيك در نظر گرفته است.

استان مازندران 460هزار هكتار اراضي مرغوب كشاورزي دارد كه عمدتا بعد از برداشت برنج و گندم بخشي از اين اراضي به كشت كلزا اختصاص مي يابد.
حسن عنايتي روز سه شنبه در گفت و گو با ايرنا با اظهار اينكه كشت پائيزه كلزا در ميان بند و ارتفاعات آغاز شده است،افزود: دولت به ازاي هر كيلو بذر گواهي شده دانه روغني كلزا تا 50هزار ريال يارانه پرداخت مي كند.
وي ادامه داد: براي هر هكتار كشت كلزا به حدود هفت كيلوگرم بذر نياز است.
عنايتي پرداخت 25ميليون ريال تسهيلات با نرخ سود بانكي 12درصد براي هر هكتار را از ديگر حمايت هاي جهاد كشاورزي به كلزاكاران اعلام كرد و بيان داشت: كشاورزاني كه با مراكز خدمات كشاورزي و كارگزاران قرار داد كشت كلزا منعقد كنند، به بانك عامل كشاورزي معرفي مي شوند.
مدير زراعت جهاد كشاورزي مازندران بيمه رايگان براي اراضي كلزا كاري و پرداخت 75ميليون ريال كمك بلاعوض براي خريد ماشين كارنده و خطي كار را از ديگر بسته هاي حمايتي دولت به كلزاكاران عنوان كرد.
وي ادامه داد: كلزا كاران به ازاي انعقاد هر هكتار كشت كلزا ، 2ميليون ريال كمك نقدي بلاعوض براي خريد علف كش ها نيز دريافت مي كنند.
وي پيش بيني كشت دانه روغني در سال زراعي جديد در استان مازندران را 15هزار هكتار اعلام كرد و بيان داشت: 6هزار هكتار در زمين هاي شاليزاري و 9 هزار هكتار نيز در خشكه زاري است.
وي بر لزوم رعايت تاريخ كشت كلزا در زمين هاي بالا دست ، ميان بند و دشت تاكيد كرد و گفت: از نيمه دوم شهريور كشت كلزا در ميان بند و ارتفاعات استان آغاز شده است و تاكنون قرار داد كشت دانه روغني كلزا در 210 هكتار منعقد شد.
وي تصريح كرد: بزودي قيمت خريد تضميني كلزا از سوي دولت اعلام مي شود و به طور يقين افزايش قابل توجه قيمت خريد تضميني را شاهد خواهيم بود.
قيمت پايه خريد تضميني دانه روغني كلزا در سال زراعي گذشته هر كيلوگرم 25 هزار و 300 ريال بوده است.
در سال زراعي گذشته حدود پنج هزار و 50 هكتار از زمين هاي مازندران زير كشت كلزا رفت كه 12 هزار و 500 تن كلزا در استان توليد شد.
افزايش حدود 15درصدي قيمت تضميني نسبت به سال ما قبل و پرداخت به موقع مطالبات كلزاكاران از حمايت هاي جدي دولت تدبير و اميد در سال زراعي گذشته بوده است.
كلزاكاري در مازندران كه از دهه 70 به صورت رسمي آغاز و در كمتر از يك دهه به 40 هزار هكتار رسيده بود ، از سال 85 رو به افول رفت تا اين كه در اواخر عمر دولت گذشته به كمتر از چهار هزار هكتار كاهش يافته بود.
كشاورزان كلزاكار مازندراني يكي از مهم ترين علت روگرداني از كشت اين محصول را پرداخت نشدن بموقع پول خريد محصولات در كنار عواملي ديگري چون پائين بودن نرخ خريد تضميني ، كم بودن تعداد پايگاههاي خريد و تشكيل صف طولاني براي فروش و در نهايت افت كيفيت و فاسد شدن محصول به علت گرفتار شدن در ساز و كارهاي كاغذبازي اداري اعلام كردند .
با اين وصف از 2 سال پيش تلاش براي برگرداندن قطار كشت دانه هاي روغني از جمله كلزا به ريل اصلي در مازندران آغاز شد و امسال با افزايش قيمت خريد و همچنين پرداخت همزمان پول محصول خريداري شده به كشاورزان ، به نظر مي رسد اصلاح مسير وارد فاز جديدي شده است ، مرحله اي كه هم نويد بخش توسعه كشت اين محصول راهبردي است و هم اين كه كيف كلزاكاران مازندران را كوك كرده است .
از آنجايي كه حدود 85 درصد دانه روغني كلزا وارداتي است ، وزارت جهاد كشاورزي دولت تدبير و اميد به توليد و بازرگاني اين محصولات اهميت خاصي قاءل شده است.
كلزا از گياهان روغني است كه دانه آن حاوي 40 تا 45 درصد روغن و 25 تا 35 درصد پروتئين است.
6990/1899

سرخط اخبار استان‌ها