اجرای یك سوم قراردادهای سفر ایتالیا و فرانسه با بخش خصوصی ایران است

تهران- ایرنا- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران گفت: اجرای یك سوم قراردادهای منعقد شده در سفر ایتالیا و فرانسه مربوط به بخش خصوصی ایران است.

«محسن جلال پور» امروز (دوشنبه) در نشستی كه به منظور تشریح دستاوردهای سفر رئیس جمهوری و فعالان بخش خصوصی به ایتالیا و فرانسه در اتاق ایران برگزار شد، افزود: در این سفر، تفاهمنامه هایی از سوی وزارتخانه ها و بخش های مختلف دولتی و افزون بر آن، قراردادهایی به دست بخش خصوصی امضا شد.
وی گفت: در ایتالیا 18 تفاهمنامه امضا شد كه 15 مورد به بخش های دولتی و شركت های وابسته به نهادهای دولتی و سه تفاهمنامه به بخش خصوصی مربوط بود.
جلال پور ادامه داد: در همایش های تخصصی (پنل ها) همه قراردادها از سوی بخش خصوصی امضا شد.
رئیس اتاق ایران اضافه كرد: در سفر به ایتالیا و فرانسه، افزون بر قراردادها و تفاهمنامه هایی كه خبر آن منتشر شد، نزدیك به 20 توافقنامه نیز در بخش های صنعتی، كشاورزی، تجهیزات معدنی و خدمات فنی مهندسی از سوی بخش خصوصی امضا شد.
جلال پور ارزش هر كدام از این قراردادها را از پنج میلیون تا دو میلیارد و 700 میلیون دلار اعلام كرد.
وی درباره انتقادهایی مبنی بر یكسویه بودن قراردادها با ایتالیا و فرانسه گفت: آنچه در همكاری های بین المللی دوران نوین رخ خواهد داد، با نگاه برنامه ‌ریزی، كار مشاركتی در درازمدت و سرمایه گذاری مشترك با هدف تولید برای صادرات خواهد بود.
جلال پور تصریح كرد: برخی از این نگرانی ها مربوط به قراردادهای بزرگ با شركت هایی همچون پژوست؛ بر پایه این قرارداد، شركت پژو با شرط صادرات 30 درصد از محصولات تولیدی، در ایران سرمایه گذاری می كند.
وی تاكید كرد اگر این نوع سرمایه گذاری های بلندمدت متوقف شود، دو طرف متضرر خواهند شد.

** اتاق بازرگانی بین‌المللی، شورای داوری قراردادهای ایران با ایتالیا و فرانسه است
جلال پور به این پرسش كه «آیا در قراردادهای امضا شده با ایتالیا و فرانسه سازوكاری دیده شده است كه در صورت بدقولی طرف مقابل، غرامت دریافت شود؟» پاسخ داد: در مذاكرات دوجانبه، دولتمردان به همه مسائل توجه كرده اند.
وی اضافه كرد: در این قراردادها، اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC) به عنوان شورای داوری دیده شده است و در صورت نیاز، این شورا میان دو طرف حكمیت می كند.
رئیس اتاق ایران درباره توجیه اقتصادی انعقاد قراردادهای سنگین با توجه به بودجه كشور گفت: در همكاری های بین المللی مراقبیم كشور مقروض نشود؛ این مراقبت ها به طور همیشگی در تصمیم گیری سیاستگذاران دیده می شود.
وی تاكید كرد در این قراردادها برنامه ریزی شده است سرمایه گذاری ها از محل بازگشت سود تامین شود.
جلال پور به موضوع خرید هواپیما از شركت ایرباس فرانسه اشاره كرد و گفت: پیش از این سالیانه میلیاردها دلار به كشورهای همسایه پرداخت می كردیم تا از خطوط هوایی استفاده كنیم اما امروز بدون آنكه یك دلار یا یورو هزینه شود با استفاده از گردش مالی حمل و نقل هوایی و استفاده از فاینانس (تامین مالی) خارجی هواپیماهای نو خریداری كرده ایم.
به گفته وی، اكنون می توان با استفاده از فضای هوایی ایران، درآمدزایی و از خروج بخشی از ثروت كشور جلوگیری شود.

** تیغ دولبه سرمایه گذاری؛ نیازمند تدوین راهبرد جذب
رئیس اتاق ایران سرمایه گذاری را تیغی دولبه توصیف كرد كه هم می تواند نجات دهنده و هم آسیب رسان باشد.
وی اضافه كرد: باید در ارتباط با سرمایه گذاری خارجی، راهبرد جذب تدوین شود؛ در زمینه سرمایه گذاری خارجی، نباید در بخش هایی اجازه ورود سرمایه خارجی داده شود؛ گاهی سرمایه خارجی باید كمتر از 50 درصد اجازه ورود پیدا كند و در بخش هایی نیز باید صددرصد سرمایه مورد نیاز را از منابع خارجی تامین كرد.
جلال پور تاكید كرد «راهبرد جذب مشخص می كند سرمایه گذاری خارجی برای هر بخش باید چگونه باشد».
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران در پاسخ به پرسشی در مورد پیش بینی روند اقتصاد ایران، گفت: سال آینده شاهد گشایش اقتصادی خواهیم بود اما این تصور درست نیست كه گمان كنیم رفاه بسرعت حاصل می شود.
اقتصام**9189**1961

سرخط اخبار اقتصاد