۲۲ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۰۹
کد خبر: 81917238
T T
۰ نفر
مركز بهداشت نسبت به فروش غذاي فست فود در مدارس گنبدكاووس هشدار داد

گنبدكاووس - ايرنا - سرپرست مركز بهداشت گنبدكاووس نسبت به عرضه و فروش برخي غذاهاي فست فود و سرخ كردني از جمله ساندويچ هاي فلافل، همبرگر و سوسيس درمدارس اين شهرستان هشدار داد.

دكتر فرهاد بديعي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: فروش غذاهاي سرخ كردني همراه با نوشابه و سس درمدارس، خطر چاقي دانش آموزان و ابتلاي آنان به بيماري هاي قلبي و عروقي و ديابت را افزايش مي دهد.
وي گفت: در بررسي هاي به عمل آمده مشخص شد كه بيشتر مدارسي كه غرفه هاي تغذيه دارند، انواع ساندويچ با محتويات سرخ كردني به دانش آموزان عرضه مي كنند و آنان را به خوردن اين غذاها عادت داده اند.
دكتر بديعي اضافه كرد: كيفيت بيشتر اين ساندويچ ها نيز مناسب و مورد تاييد مركز بهداشت نيست ضمن اينكه آموزش و پرورش در قرارداد خود با اغذيه فروشان مدارس، عرضه ساندويچ را تاييد كرده است.
وي بابيان اينكه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در سال هاي اخير با بسيج عمومي نسبت به فرهنگ سازي براي حذف يا مصرف استاندارد 'روغن، شكر و نمك' توسط خانواده ها اقدام كرده است، گفت: فروش اغذيه سرخ كردني درمدارس به سلامت نسل آينده لطمه بزرگي وارد مي كند.
سرپرست مركز بهداشت گنبدكاووس برضرورت جلوگيري ازعرضه ساندويچ هاي سرخ كردني در مدارس تاكيد كرد و گفت: آموزش و پرورش بايستي همكاري بيشتري با مركز بهداشت براي نظارت و جلوگيري از عرضه ساندويچ هاي سرخ كردني داشته باشد.
مدير آموزش و پرورش گنبدكاووس نيز در اين خصوص به خبرنگار ايرنا گفت: عرضه هر گونه ساندويچ فلافل درمدارس ممنوع است و اگر مدرسه اي اين اقدام را انجام دهد مرتكب خلاف شده است.
علي رضا حسن زاده، افزود: براساس چارچوب قراردادها كه توسط وزارت آموزش و پرورش تدوين و دراختيار مدارس قرار گرفته است، به صراحت عرضه انواع پفك و فلافل، ممنوع اعلام شده است.
وي گفت: موضوع عرضه ساندويچ هاي سرخ كردني درمدارس گنبدكاووس همواره مورد بازديد و پيگيري قرار مي گيرد و تاكنون با يك مدرسه متخلف نيز برخورد شده است.
حسين زاده بابيان اينكه دستورالعمل عرضه مواد خواركي مناسب درمدارس و نظارت بر آن از سال گذشته آغاز شده است، اضافه كرد: درسال هاي قبل از آن كه نظارتي در اين خصوص نبود، انواع خوراكي و ساندويچ آزادانه درمدارس عرضه مي شد.
وي تصريح كرد: آموزش و پرورش، چند شركت معتبر در توليد خواركي ها را به مدارس معرفي كرده است تا از اين شركت ها خريد نمايند و اگر مدرسه اي به هر دليل از شركت ديگري خريد نمايد كه مواد خوراكي آن مورد تاييد متوليان بهداشت نباشد، تخلف كرده و با آن بشدت برخورد مي شود.
آموزش و پرورش شهرستان 325 هزار نفري گنبدكاووس درشرق استان گلستان افزون بر 61 هزار دانش آموز دارد.
/3039/1860

سرخط اخبار استان‌ها