۱۸ فروردین ۱۳۹۵، ۱۵:۵۹
کد خبر: 82024790
T T
۰ نفر

برداشت گندم در خوزستان آغاز شد

۱۸ فروردین ۱۳۹۵، ۱۵:۵۹
کد خبر: 82024790
برداشت گندم در خوزستان آغاز شد

اهواز – ایرنا – معاون تولیدات گیاهی جهاد كشاورزی خوزستان از آغاز برداشت گندم در استان از روز چهارشنبه خبر داد و گفت: پیش بینی می شود در سال زراعی جاری 1.5 میلیون تن گندم در این استان تولید شود.

محمد قاسمی نژاد چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار كرد: برداشت گندم در این استان تا 15 خرداد به طول می انجامد.
وی افزود: از 27 شهرستان در خوزستان 26 شهرستان كشت گندم انجام می دهند و برداشت در شهرستان های جنوبی از جمله رامشیر و هندیجان آغاز شده است.
قاسمی نژاد سطح زیركشت گندم آبی را 384 هزار هكتار عنوان كرد و گفت: پیش بینی می شود كه همه سطح زیركشت قابل برداشت باشد و با تولید 1.5 میلیون تن،بازهم خوزستان رتبه نخست تولید گندم كشور را كسب كند.
وی با اشاره به وقفه بارندگی از 13 دی پارسال به مدت 67 روز، اظهار كرد: سطح زیركشت گندم دیم 150 هزار هكتار است كه پیش بینی می شود تنها 50 درصد از آن قابل برداشت باشد.
قاسمی نژاد اضافه كرد: 93 درصد از كشت گندم آبی و 95 درصد از كشت گندم دیم در تاریخ توصیه شده تحقیقات، كشت شده است و در مجموع 70 درصد از گندم آبی به صورت مكانیزه كامل انجام شده است.
معاون جهاد كشاورزی خوزستان همچنین از آغاز برداشت محصول كلزا در شهرستان شوش خبر داد و گفت: كلزا به مساحت 13هزار تن قابل برداشت است كه پیش بینی تولید بیش از 20 هزار تن است.
وی با بیان اینكه برداشت چغندرقند نیز از اول اردیبهشت آغاز می شود، افزود: حدود پنج هزار و 400 هكتار در سال زراعی جاری زیر كشت محصول چغندرقند پائیزه رفته و پیش بینی تولید 360 هزار تن تولید از این سطح زیر كشت را داریم.
به گفته وی، برنامه ریزی برای حمل محصول چغندرقند به كارخانجات اصفهان، كرمانشاه و اسلام آباد غرب برای فرآوری محصول انجام شده است.
قاسمی نژاد اضافه كرد:در سال زراعی جاری 35 هزار هكتار از مزارع خوزستان زیر كشت جو آبی و 80 هزار هكتار زیر كشت جو دیم رفته كه پیش بینی می شود 170 هزار تن جو در خوزستان تولید شود.
وی در ادامه با اشاره به تشكیل جلسات ستاد برداشت خوزستان، اظهار كرد: بیش از سه هزار دستگاه كمباین برای برداشت محصول نیاز داریم كه 500 دستگاه از خوزستان و بقیه از سایر استان ها باید تامین شود.
قاسمی نژاد افزود: 30 میلیون لیتر سوخت نیز برای زمان برداشت نیاز است كه با شركت پخش فرآورده های نفتی برای تامین آن هماهنگی شده است.
بر اساس این گزارش، خوزستان بیش از دو میلیون هكتار زمین مستعد كشاورزی دارد كه به دلیل كمبود آب حدود یك میلیون هكتار آن زیر كشت می رود. این استان با تولید 14 میلیون تن یكی از قطب های كشاورزی كشور است.
در سال های اخیر با بحران آب در حوضه رودخانه های كارون، كرخه، جراحی و زهره كشت پائیزه در استان با مشكل روبه رو شده و كشت تابستانه ممنوعیت هایی دارد.
7151/ 6037

سرخط اخبار استان‌ها