ایسکانیوز نوشت: عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اصلی ترین دلیل سرمایه گذاری نکردن سرمایه گذاران خارجی در منطقه آزاد چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران را، نبود زیر ساخت های مناسب از جمله راه آهن دانست.

کامران ریگی درباره جدی بودن یا نبودن هندی ها برای سرمایه گذاری در چابهار گفت: متاسفانه یکی از اصلی ترین دلایلی که شرکت های خارجی در چابهار سرمایه گذاری نمی کنند، نبود زیرساخت هایی مانند راه آهن و جاده است.

وی افزود: شرکت های خارجی علاقه دارند وقتی می خواهند محصولات مختلف به ویژه محصولات کشاورزی را ترانزیت کنند، این حمل و نقل خیلی سریع اتفاق بیفتد؛ به عنوان نمونه وقتی بازرگانی قصد صادرات یا ترانزیت میوه را داشته باشد، حداکثر ظرف چند روز باید کالایش از بندر ترخیص شده و به محل مورد نظر ارسال شود زیرا در غیر این صورت فاسد شده و از بین می رود.

عضو اتاق ایران تاکید کرد: نبود زیرساخت ها باعث شده تا هیچ شرکتی تمایلی به سرمایه گذاری نداشته باشد.

ریگی با بیان اینکه بیشترین سرمایه گذاری خارجی توسط چینی ها و آلمانی ها در بندر گواتر پاکستان صورت گرفته که در 100 کیلومتری مرز با ایران است، افزود: بندر گواتر پاکستان علاوه بر زیرساخت های مناسب، بندر ریلی نیز دارد، در بحث واردات و صادرات بحث ریلی از ما جلوتر هستند.

وی خاطرنشان کرد با توجه به حجم سرمایه گذاری و کار انجام شده، بندر گواتر پاکستان با بندر گواتر ایران، قابل قیاس نیست.

واردات از چابهار 12 و صادرات تنها 2 میلیارد دلار است

عضو اتاق بازرگانی ایران درباره حجم واردات از بندر چابهار توضیح داد: عمده تجارتی که در حال حاضر در بندرچابهار در حال انجام است با بندر کراچی پاکستان است؛ این بندر نزدیک ترین بندر اقیانوسی به ایران است.

وی افزود: بندر دیگری که بیشترین حجم تجارت را با چابهار دارد، بندر دبی امارات است که بیشتر واردات ایران از چین از این بندر انجام می شود.

ریگی توضیح داد: در حال حاضر ظرفیت وارداتی چابهار 12 میلیارد دلار است ولی متاسفانه حجم صادرات تنها 2 میلیارد دلار و بسیار پایین است.

عضو اتاق ایران دلیل پایین بودن میزان صادرات از چابهار به دیگر مناطق جهان را نبود کارخانه های تولیدی، صنعتی و کشاورزی عنوان کرد و افزود: بیشتر کالاهای صادراتی از چابهار را مواد غذایی و پتروشیمی تشکیل می دهند که به کشورهای چین، مالزی، اندونزی و ژاپن و برخی از کشورهای اروپایی صادر می شود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 538901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =