ايران به لحاظ بانك ژن گياهي جزء 10 كشور برتر دنياست

ياسوج- ايرنا- معاون وزير جهاد كشاورزي و رئيس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي گفت: ذخاير ژنتيكي ايران غني بوده به طوري كه جزء 10 كشور برتر دنيا به لحاظ بانك ژن گياهي است.

به گزارش ايرنا، اسكندر زند روز شنبه در نشست با استاندار كهگيلويه و بويراحمد در ياسوج اظهار داشت: اين استان نيز با داشتن تنوع گياهي بالا نقش مهمي در اين زمينه دارد.
وي ادامه داد: حوزه تحقيقاتي وزارت جهاد كشاورزي توجه ويَژه اي به دليل تنوع گياهي به استان كهگيلويه و بوير احمد دارد.
وي گفت: سعي مي شود كه توانمندي ها و استعدادهاي كهگيلويه و بويراحمد در بخش كشاورزي و حوزه آب و خاك به طور علمي و كاربردي توسعه يابد.
معاون تحقيقاتي وزارت جهاد كشاورزي افزود: كهگيلويه و بويراحمد استاني مستعد در زمينه كشاورزي است به گونه اي كه از 20 موسسه پژوهشي در حوزه كشاورزي، باغات و شيلات كشور 2 مورد در اين استان وجود دارد.
زند بيان كرد: هم اينك يك موسسه تحقيقات كشاورزي در شهر دوگنبدان مركز شهرستان گچساران و يك موسسه ژنتيك آبزي پروري نيز در شهر ياسوج فعال است.
وي عنوان كرد: با داشتن استعدادهاي چشمگير كشاورزي در كهگيلويه و بويراحمد اما كمبودهاي متعددي در اين استان وجود دارد.
رئيس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي ادامه داد: مشكلات و كمبودها در اين حوزه شناسايي و براي رفع آنها همكاري لازم با مسئولان اجرايي كهگيلويه و بويراحمد انجام خواهد شد.
استاندار كهگيلويه و بويراحمد نيز گفت: مراكز تحقيقاتي اين استان داراي ظرفيت بالايي در بخش هاي آب و خاك، كشاورزي، منابع طبيعي و گياهان دارويي بوده و نيازمند توجه ويژه اي است.
سيد موسي خادمي اظهار داشت: ويژگي اصلي كهگيلويه و بويراحمد شامل آب، جنگل و مرتع و نفت بوده و كشاورزي نيز جزء اولويت هاي هميشگي اين استان است و مسئولان اجرايي نيز به اين بخش توجه جدي دارند.
وي با اشاره به اينكه كهگيلويه و بويراحمد مي تواند از استان هاي هدف براي تحقيقات در بخش هاي مختلف كشاورزي، باغي، آبزي پروري، منابع طبيعي و گياهان دارويي باشد، افزود: بدليل محروميت اين حوزه چنانچه به طور ويژه مورد توجه قرار نگيرد همچنان مشكلات آن باقي خواهد ماند.
خادمي بيان كرد: با وجود اينهمه استعداد در بخش كشاورزي در كهگيلويه و بويراحمد توجه چنداني به آنها نشده و هم اينك نيز نبايد همچون استان هاي برخوردار كشور به آن نگاه كرد.
وي عنوان كرد: توجه به حوزه كشاورزي و اقتصاد مقاومتي در اولويت برنامه هاي مسئولان اجرايي كهگيلويه و بويراحمد قرار دارد و فرآوري محصولات كشاورزي، جنگلي، باغي، دامي و گياهان دارويي نيز از موضوعات مهم اقتصادي اين استان است.
خادمي خواستار تلاش و كمك وزارت جهاد كشاورزي براي تبديل دستاوردهاي تحقيقاتي حوزه كشاورزي كهگيلويه و بويراحمد به عمل و حركت تجاري و اقتصادي شد.
وي ابراز داشت: كهگيلويه و بويراحمد براي توسعه ظرفيت هاي خود در بخش هاي مختلف كشاورزي به همكاري بيش از پيش وزارت جهاد كشاورزي نياز دارد.
وي گفت: اين استان آمادگي دارد در حوزه كشاورزي، آبخيزداري، دامپروري، باغداري، آبزي پروري و فرآوري محصولات براي جذب هرگونه سرمايه گذاري تعامل جدي با وزارت جهاد كشاورزي داشته باشد.
معاون وزير جهاد كشاورزي و رئيس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي به منظور بررسي مشكلات و كمبودها در حوزه تحقيقات بخش كشاورزي به ياسوج مركز استان كهگيلويه و بوير احمد سفر كرده است.
خبرنگار: منصور زرگر**انتشار دهنده: حسينعلي راشكي
7535/8005

سرخط اخبار استان‌ها