۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۳۴
کد خبر: 82091045
T T
۰ نفر

بيش ازهشت هزار هكتار از مزارع بيجار آفت زاديي شد

۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۳۴
کد خبر: 82091045
بيش ازهشت هزار هكتار از مزارع بيجار آفت زاديي شد

سنندج-ايرنا- مدير جهاد كشاورزي شهرستان بيجار گفت: به منظور مبارزه و كنترل آفت سن مادر، افزون بر هشت هزار هكتار از مزارع شهرستان بيجار در بهار سال 95 سم پاشي و آفت زدايي شد.

مهدس محمد عباسي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به ضرورت مبارزه با علف هاي هرز مزارع گندم افزود: از روزهاي آغازين رويش علف هاي هرز در اين مزارع، بيش از 14 هزار هكتار مزارع گندم سم پاشي شده است.
وي به وضعيت بسيار خوب مراتع و مزارع گندم در بهار امسال با توجه به بارش هاي بهار سال جاري پرداخت و ادامه داد: سن مادر در سال هاي گذشته تا 100 درصد به مزارع خسارات مي زد، ولي مديريت جهاد كشاورزي بيجار با راه اندازي اكيپ هاي تخصصي مبارزه، موفق شده است خسارات وارده را به حداقل برساند.
محمد عباسي از آمادگي جهاد كشاوزي براي كنترل، مراقبت و سم پاشي مزارع در صورت مشاهده پوره سن گندم خبرداد و خاطرنشان كرد: ميزان وجود پوره سن استانداردي دارد كه ميزان آن توسط كارشناسان تعيين مي گردد.
او با اعلام اينكه تاكنون بيش از هشت هزار هكتار مزارع را سم پاشي نموده است از اهالي روستاهاي شهرستان بيجار خواست در صورت مشاهده پوره سن گندم، مراتب را به اين اداره اطلاع دهند تا كارشناسان مربوطه وضعيت را ارزيابي كنند و اقدامات مناسب را مد نظر قرار دهند.
مدير جهاد كشاورزي شهرستان بيجار به تاثير كم بارش هاي بهاري در كاهش آفت سن مادر اشاره نمود و گفت: اين بارش ها فقط باعث تاخير در تخم گذاري و توليد مثل گرديد.
عباسي اظهار كرد: سرماي بهار امسال موجب آسيب ديدگي برخي مزارع و درختان و رشد غير يكنواخت مزارع گرديد كه در حال حاضر با همكاري صندوق هاي بيمه و بانك كشاورزي درحال برآورد خسارات ايجاد شده مورد نظر هستند.
به گفته او حدود 46 هكتار از باغات اين شهرستان در سرماي بهار 1395 دچار سرمازگي و آسيب شده اند كه باغ بادام با 100 درصد و باغ زردآلو با 50 درصد آسيب ديدگي داراي بيشترين و كمترين درصد خسارات است.
مدير جهاد كشاورزي شهرستان بيجار به برداشت گندم امسال اشاره كرد و گفت: برآورد مي شود با توجه به بارش هاي مناسب، به موقع و وضعيت مطلوب مزارع گندم افزون بر 170هزار تُن گندم برداشت شود كه در نوع خود و در سال هاي اخير بي سابقه است.
عباسي كمترين سطح زير كشت شهرستان بيجار را مربوط به بادام برشمرد و بيشترين سطح زير كشت را نيز گندم ديم با حدود 150هزار هكتار دانست.
وي از وجود سطح كشت گندم آبي به ميزان 725 هكتار، كشت ديم جو حدود هزار و 128 هكتار، جو آبي 925 هكتار، نخود ديم حدود هشت هزار هكتار و علوفه پنج هزار هكتار خبر داد و اظهار كرد: حدود 855 هكتار تاكستان انگور، 75هكتار باغ سيب،16هكتار درخت زردآلو و 12 هكتار گردو نيز وجود دارد.
شهرستان بيجار با داشتن بيشترين سطح جغرافياي در استان كردستان داراي استعداد و ظرفيت هاي خوبي در توليد محصولات كشاورزي و بويژه گندم است.
كشاورزان اين شهرستان موفقيت هاي زيادي را در طول ساليان متمادي داشته اند و هميشه رتبه اول توليد گندم استان كردستان و رتبه هاي دوم و سوم توليد را به نسبت سطح زير كشت گندم در سطح كشور به نام خود رقم زده اند.
اين موقعيت جغرافيايي شهرستان بيجار باعث شده است، دامداري در اين شهرستان رونق بسيار خوبي داشته باشد و نقش مهمي براي تامين فرآوارده هاي لبني و پروتئيني كشور بازي كند.
7350/6108

سرخط اخبار استان‌ها