۱۳ بهمن ۱۳۹۴، ۱۵:۱۸

در آیین افتتاح نمایشگاه نشاء و نهال مطرح شد:

سالانه ۶۲ میلیون نهال در کشور تولید می‌شود

سالانه ۶۲ میلیون نهال در کشور تولید می‌شود

کرج - مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از تولید سالانه هزار و ۲۰۰ میلیون نهال به ارزش ۳۰۰ میلیارد ریال در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیین گشایش نخستین نمایشگاه نشاء، نهال و صنایع وابسته پیش از ظهر امروز سه شنبه با حضور مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور، رئیس جهاد کشاورزی استان البرز و جمعی از فعالان این حوزه در استان البرز برگزار شد.

یزدان سیف در این مراسم با اشاره به استقرار ۳۴ شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در کشور اظهار کرد: این ۳۴ شرکت، سه هزار واحد کارگزاری را تحت پوشش دارند که می توان با بهره بری از ظرفیت کارگزاری ها به فروش و توزیع نهال سالم، استاندارد و شناسنامه دار پرداخت تا ضمن آموزش باغداران و کشاورزان، تضمینی برای بازگشت پول تولیدگنندگان نیز فراهم شود.

وی کشاورزی را یک صنعت دانش بنیان دانست و گفت: متاسفانه این حوزه مظلوم واقع شده و همیشه پایین ترین میزان سهمیه در هزینه های دانش و پژوهش را به خود اختصاص می دهد که با توجه به تاثیر کشاورزی در خودکفایی ملی، این امر باید بیش از پیش مورد توجه و حمایت قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از وجود هزار و ۲۰۰ نهالستان با تولید سالانه ۶۲ میلیون نهال در کشور خبر داد و افزود: اگر قیمت فروش هر نهال ر پنج هزار ریال در نظر بگیریم، با اتساب تولید سالانه می توان به حدود ۳۰۰ میلیارد ریال درآمد زایی دست یافت و آن را صرف تحقیق و توسعه همین حوزه کرد.

در ادامه مراسم رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز اراضی کشاورزی استان را ۷۵ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: در این میان حدود ۲۷ هزار هکتار باغ، ۲۴ هزار هکتار اراضی بارور و مابقی نهال است که در کل اراضی حدود ۷۵۰ میلیون مترمکعب آّب مصرف می شود.

سید مجید موسوی خاطرنشان کرد: میزان مصرف آب در اراضی کشاورزی البرز در مقایسه با کشورهای اروپایی تفاوت چندانی ندارد و همانطور که راندمان آبیاری در جهان ۷۰ درصد برآورد شده در استان البرز نیز ۷۰ درصد است.

وی ادامه داد: با استفاده مناسب از آب در البرز برغم بهره مندی از نیم درصد اراضی کشور، سالانه ۲.۲ درصد از محصولات دامی، باغی و زراعی در این استان تولید می شود اما ما در تلاش هستیم تا با افزایش تولیدات و ارتقای بهره وری آب، البرز را به استان نمونه کشوری و الگوی سایر استانها تبدیل کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز متذکر شد: این استان با ۲۴ نهالستان که تولید سالانه آنها ۱۳ میلیون اصله نهال است، هشت درصد از نهال کشور را تولید می کند.

گفتنی است، نخستین نمایشگاه نشاء، نهال و صنایع وابسته از تاریخ ۱۳ الی ۱۹ بهمن ماه جاری در ۲۸ غرفه متنوع دایر است.

کد خبر 3040405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha