۲۴ فروردین ۱۴۰۳، ۸:۱۵
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85439759
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

هفت هکتار باغ مادری نهال گردو در خراسان شمالی ایجاد شد

بجنورد- ایرنا- مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: ۲ باغ مادری گردو با هدف تامین نهال‌های گردوی مقاوم در برابر سرما در سطح هفت هکتار ایجاد شد.

صفدر صفدری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مجموعه ای از ارقام گردو های پر محصول و جدید در این ۲ باغ ایجاد شده است که با عملیات سرشاخه کاری درباغ های بومی تحولی ایجاد خواهد شد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی افزود: این ۲ باغ در شهرستان فاروج و شیروان ایجاد شده است که انواع ارقام گردو از جمله چاردران، پرشیا، هارتلی، فرانکت، چندلر، فرنور، لارا، اروند رنت تولید می شود که از نظر انواع ارقام مناسب خودکفا خواهیم شد.

وی تصریح کرد: کشاورزان تاج درختان بومی گردو را اصلاح می کنند که از سرشاخه های باغ مادری استفاده خواهد شد که تاکنون تنها در حدود ۲۷ هکتار از باغ های این خطه این طرح اجرایی شده است.

صفدری گفت: تاخیر در گل دهی و فرار از سرمای دیررس بهاره، هم رسی، امکان برداشت مکانیزه، افزایش کمی و کیفی تولید از مهم‌ترین خصوصیات مطلوب ارقام تجاری است.

وی با بیان اینکه گردوی های بومی استان در برخی از سال ها در اثر سرمازدگی دچار خسارت شدند افزود: اصلاح و نوسازی باغ‌های گردو با هدف افزایش کمی و کیفی تولید و افزایش بهره وری ادر بخش باغبانی است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: ارقام جدید به عنوان گردوهای پیوندی در استان کشت و توسعه یافته که از نظر جثه کوچک اما پر محصول هستند.

وی با بیان اینکه گردوهای استان بیشتر به شکل توده و بومی است گفت: این گردو ها نیاز به جایگزینی و اصلاح دارند، به صورت بومی این گونه ها کاغذی، سنگی، آمیخته خراسانی نامگذاری شده اند.

صفدری از بهره برداران خواست تا با سرشاخه کاری ارقام مناسب را جایگزین درختان بومی کنند و اظهار کرد: در این زمینه کلاس‌های آموزشی نیز برای بهره برداران و کارشناسان گذاشته شده است.

وی گفت: در این عملیات گردو هایی که محصول کم دارند یا مغزهای آنان سفید نیست و مقاومت به سرما ندارند سرشاخه‌های آنان با عمل پیوند اصلاح خواهد شد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی افزود: از گذشته تنها روش تکثیر و توسعه باغ‌های گردو کاشت مستقیم بذر در خاک بوده است که در این روش قسمت عمده‌ای از صفات مطلوب پایه مادری نظیر مقاومت به سرما، باردهی بالا، نسبت بالای مغز به پوست، سفیدی مغز، نازکی پوست به نهال جدید حاصل از رویش بذر انتقال نمی‌یافت، بنابراین باغ‌های توسعه یافته با منشا بذری برای ساخت باغ‌های تجاری و یکپارچه توجیه اقتصادی ندارد.

وی گفت: بیشتر باغ‌های گردوی استان با منشا بذری است که مشکلات عمده‌ای نظیر ناهمرسی گل‌ها، سختی عملیات داشت و برداشت، نبود امکان برداشت مکانیزه و عملکرد پایین محصول را دارد.

صفدری اظهار کرد: سطح زیر کشت گردو در این استان چهار هزار و ۹۳۸ هکتار است که میانگین عملکرد نیز در واحد سطح ۲ تن است.

وی بیشترین سطح زیر کشت گردو در این استان را مربوط به شیروان ذکر کرد و گفت: بجنورد، اسفراین، مانه و سملقان از دیگر مناطق دارای گردو است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گردوی تولیدی استان را با کیفیت بالا دانست و گفت: بیشتر گردو های تولیدی این استان به سایر استان‌ها حمل و همچنین صادر می‌شود. این استان رتبه ۱۳ کشور را از نظر سطح زیر کشت و رتبه ۱۶ را از نظر مقدار تولید در کشور دارد.

به گزارش ایرنا، سالانه بیش از ۳۰۰ هزار تن ۲۶ گونه محصول باغی در گستره ۴۸ هزار و ۴۹۳ هکتار برداشت می شود و از ۷۶‬ نوع محصول تولیدی بخش کشاورزی این استان ۲۹ گونه آن باغی است که حجم سالانه تولید آن به تا حدود ۳۰۰ هزار تن می رسد.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha