۱۳ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۱۴
کد خبر: 82173905
T T
۰ نفر
معاون وزير بهداشت: تنها نيمي از مادران به فرزندانشان تا دو سالگي شير مي دهند

تهران-ايرنا-معاون وزير بهداشت،درمان و آموزش پزشكي با اشاره به اينكه تغذيه با شير مادر از مرگهاي زودرس كودكان جلوگيري مي‌كند گفت اين در حالي است كه در كشور ما فقط 52 درصد شيرخواران تا دوسالگي شير مادر مصرف مي‌كنند.

به گزارش خبرنگار سلامت ايرنا،‌علي اكبر سياري روز چهارشنبه در همايش هفته جهاني تغذيه با شير مادر افزود: تغذيه با شير مادر جلوي مرگ هاي زودهنگام را مي گيرد و از فشار خون، ديابت،‌اصافه وزن و جاقي كودكان در بزرگسالي جلوگيري مي‌كند.

** از 400 هزار فوتي سالانه در ايران، 22 هزار مورد كودك هستند
معاون وزير بهداشت گفت: هم اكنون 82 درصد شيرخواران تا شش ماهگي از شير مادر مصرف مي كند و فقط 52 درصد اين كودكان تا دوسالگي شير مادر مصرف مي‌كنند.
وي ادامه داد:‌ هر سال 400 هزار نفر در كشور مي ميرند كه از اين تعداد 22 هزار نفر كودك هستند، 93 هزار نفر در گروه سني 30 تا 70 سال و 55 هزار نفر ير 50 سال هستند.
سياري گفت: بسياري از مرگهاي زودرس با تغذيه مناسب و پرهيز از عوامل خطرساز قابل پيشگيري هستند به عنوان مثال اگر نوزادان تا دوسالگي از شير مادر تغذيه كنند تا 25 درصد از ابتلاي آنها به سرطان در بزرگسالي پيشگيري مي‌شود.
وي افزود:‌ سازمان بهداشت جهاني از كشورها خواسته است تا سال 2025 حدود يك جهارم از ميزان مرگهاي ناشي از بيماريهاي قلبي، سرطان،‌ديابت و آسم و بيماريهاي تنفسي را كم كنند و افزايش ميزان تغذيه با شير مادر يكي از اقداماتي است كه براي رسيدن به اين هدف بايد انجام شود.
سياري گفت: براي رسيدن به اين هدف در قالب طرح تحول سلامت، دو هزار كارشناس سلامت وارد شبكه بهداشتي كشور شده اند كه خدمات آموزشي را در دوره بارداري نيز به زنان به صورت رايگان ارائه مي‌كنند.
وي افزود: خدمات بهداشتي در شهرها نيز به صورت فعال ارائه مي شود و براي هر دو هزار نفر يك كارشناس سلامت تعريف شده است كه براي مردم پرونده سلامت تشكيل مي دهد و آنان را براي پيگيري به مراكز بهداشتي فراخوان مي‌كنند.
اول تا هفتم اوت هفته جهاني ترويج تغذيه با شير مادر است.
اجتمام ** 3063 ** 1418
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه