۱۵ تیر ۱۳۹۵، ۹:۱۱
کد خبر: 82137764
T T
۰ نفر
بازديد نماينده فائو از مركز ملي پرورش شتر دوكوهانه در جعفرآباد مغان

اردبيل - ايرنا - نماينده فائو (سازمان خواربار و كشاورزي ملل متحد) در جمهوري اسلامي ايران از مركز ملي حفاظت و پرورش شتر دو كوهانه كشور در جعفرآباد مغان بازديد كرد.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا از پايگاه اطلاع رساني فرمانداري بيله سوار ، 'سرج ناكوزي 'در اين بازديد با اشاره به اهميت بقا و پرورش نسل شتر دو كوهانه در ايران و جهان گفت: شتر دوكوهانه به عنوان يكي از منابع ژنتيكي مهم محسوب مي شود كه به دلايل مختلفي از جمله تغيير سبك زندگي عشاير در سال هاي اخير در معرض خطر انقراض قرار گرفته است.
او همچنين با اشاره به اينكه ايران از آب و هوايي متنوع اقليمي برخوردار است افزود: تخريب گسترده و فراگير منابع طبيعي در ايران متاسفانه معضل بزرگي به حساب مي آيد و سازمان فائو طرح جامعي براي مديريت منابع آب ، جنگلداري و مقابله با خشكسالي ارائه كرده تا ضمن حفاظت از منابع طبيعي از نابودي گسترده جنگل ها نيز جلوگيري كند.
وي گفت: اگر جلوگيري از تخريب منابع طبيعي و جنگل ها و مديريت الگوي مصرف آب در جهان تا 25 سال آينده رعايت نشود به ميزان ١٢ درصد از توليدات محصولات غذايي در جهان كاسته خواهد شد و عملا به ميزان ٣٠ درصد بر قيمت اين محصولات در ابعادي بين‌المللي افزوده خواهد شد.
او اظهار كرد: از سوي ديگر تا سال ٢٠٣٠ روندهاي جهاني همچون پويايي جمعيت ، افزايش تقاضا براي مصرف انرژي ، غذا و آب فشار قابل ملاحظه‌اي را بر اراضي تحميل مي‌كند بطوري كه انتظار مي‌رود تقاضا براي غذا ٥٠ درصد ، انرژي ٤٥ درصد و آب ٣٠ درصد افزايش يابد.
سرج ناكوزي در ادامه سخنانش بر لزوم تامين زيرساخت ها و زمينه هاي مناسب همكاري سازمان فائو با جمهوري اسلامي ايران تاكيد كرد و گفت: يكي از چالش هاي مهمي كه به عنوان نماينده سازمان فائو دارم اين است كه نهايت همكاري را در جلوگيري از انقراض نسل شتر دوكوهانه و ازدياد نسل آن در ايران انجام دهيم.
او اظهار كرد: شتر دو كوهانه منطقه جعفرآباد شهرستان بيله سوار به دليل خصوصيات ژنتيكي منحصر بفردي كه دارد بسيار حائز اهميت است زيرا مي تواند تا بالاي 40 درجه سانتي گراد گرما را تحمل كند و سازمان فائو با استفاده ازفناوري هاي جديد روز دنيا و انتقال يافته ها به ايران در كنار جلوگيري از انقراض نسل شتر دو كوهانه در كشور برنامه هايي براي توسه اين گونه نژادي در منطقه خواهد داشت.
فرماندار بيله سوار هم در اين بازديد گفت: جعفرآباد مغان يكي از مراكز مهم عشايري با وسعت منابع طبيعي كلان است و در كنار آن يكي از چهار مگا پروژه استاني دولت تدبير و اميد براي زير پوشش بردن 42 هزار هكتار از اراضي منطقه به آبياري مدرن در اين بخش از شهرستان اجرا مي شود كه با ايجاد اشتغال و زير كشت محصولات كشاورزي و صيفي جات صادرات محور زمينه همكاري بيشتري را در جهت اهداف سازمان فائو براي امنيت غذايي دنيا فراهم مي كند.
آرام حليم افزود: شتر دو كوهانه به عنوان گونه اي منحصر بفرد و كمياب كه از زمان هاي دور توسط عشاير شاهسون در استان اردبيل پرورش يافته و به دليل ويژگي هاي بارز از جمله مقاومت به سرما و قدرت راهپيمايي بيشتر در مناطق كوهستاني به عنوان حيواني باركش در كوچ ايلات مورد استفاده قرار گرفته است.
وي اظهار كرد: با توجه به اينكه ايران به عنوان مركز ذخيره گاه ژنتيكي شتر دوكوهانه در خاورميانه شناخته شده مركز حفاظت و توسعه شتر دوكوهانه بخش جعفرآباد به عنوان مركز هدف براي بررسي و برنامه ريزي و پشتيباني سازمان فائو انتخاب شده و 24 نفر شتر دوكوهانه در اين مركز نگهداري مي شود.
ربعلي جهاني ، مدير جهاد كشاورزي بيله سوار هم با اشاره به اينكه از مجموع 200 نفر شتردوكوهانه در كشور 110 شتر در استان اردبيل حفاظت و نگهداري مي شود گفت: با حضور نماينده فائو راهكارها و برنامه ها و تصميم هاي ويژه در حمايت و تكثير اين نژاد در منطقه و همچنين جلوگيري از خطر انقراض شتر دوكوهانه گرفته شد.
او افزود: به زودي تفاهم نامه هاي همكاري فائو با مسوولان وزارت جهاد كشاورزي به امضاي نهايي رسيده و به طور عملي سازمان فائو همكاري خود را با استان اردبيل در زمينه موارد ذكر شده شروع خواهد كرد.
بيله سوار مغان در شمال استان اردبيل و در نوار مرزي جمهوري اذربايجان قرار دارد.
6018/ 1257

سرخط اخبار استان‌ها