آیا تولید تیلاپیا با اهداف اقتصاد مقاومتی همراه است؟!

کارشناسان کشاورزی بر این باورند تولید ماهی تیلاپیا با اهداف اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد.

به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها ماهی تیلاپیا در سبد غذایی خانوار جا خوش کرده است و این امر موجب شده تا سالانه میلیون ها دلار صرف واردات این محصول شود در حالی که که امکان تولید آن در مناطق کویری وجود دارد.

البته در میان واردات بالای این نوع ماهی اصرار و پافشاری سازمان شیلات موجب شده تا تولید تیلاپیا به  صورت پایلوت در 10 مزرعه سرپوشیده انجام شود تا در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی ازخروج ارز برای واردات این مهمان ناخوانده به  سفره های ایرانی جلوگیری شود.

حسن صالحی رئیس سازمان شیلات و معاون وزیر جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در خصوص وضعیت واردات تیلاپیا اظهار داشت:براساس تفاهنامه ای که با سازمان محیط زیست بسته شده، قرار است این ماهی در 10 مزرعه سرپوشیده بافق تحت نظارت سازمان به صورت تک جنسی تولید شود. 

وی در پاسخ به این سوال که تیلاپیا رقیب قزل آلا در بازار داخل می شود، گفت: تیلاپیا رقیب قزل آلا نیست چرا که مصرف کنندگان تیلاپیا با قزل آلا متفاوت هستند .

صالحی با بیان اینکه قزل آلا بهترین جایگاه را در بازار مصرف داخل دارد، بیان کرد: با وجود تولید سالانه 140 هزارتنی قزل آلا در داخل و واردات 10 هزارتنی تیلاپیا، رقابت برای فروش این دوماهی منتفی است.

تولید کنندگان ماهی به افزایش کیفیت توجه کنند
 
همچنین حسین عبدالحی معاون آبزی پروری سازمان شیلات در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه رقم تولید قزل آلا با واردات تیلاپیا قابل رقابت نیست، گفت:پرورش دهندگان قزل الا همانند چینی ها باید روی عرضه محصولات کار کنند تا بتوانند محصولی با کیفیت به بازار عرضه نمایند.

وی به ضرورت افزایش رونق ماهی تیلاپیا نیز اشاره کردو افزود:این ماهی در سبد غذایی خانوار با استقبال زیادی روبرو شده است،بنابراین تولید کنندگان این محصول نیز ضمن بالا بردن تولید این محصول ،به تنوع و کیفیت آن نیز بابد توجه کنند.

 قزل آلا با تولید تیلا پیا نابود می شود

ارسلان قاسمی مدیر عامل اتحادیه تکثیر و پرورش صادرات آبزیان در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان اینکه تیلاپیا از جمله ماهیانی است که از ارزش غذایی پایینی برخوردار است، گفت: از این رو نباید با حمایت از تولید این محصول به پرورش دهندگان قزل آلا  خسارت وارد کنیم.  

وی همچنین با اتقاد از اینکه تولید تیلاپیا در چارچوب اهداف اقتصادی نیز به شمار نمی رود، اظهارداشت: از این رو در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی باید محصولاتی که صرفه  اقتصادی دارند، در اولویت تولید قرار گیرد.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۲۷ شهريور ۱۳۹۵
باز هم شایعه ، تیلاپیا وارد تولید نشه چه خبره که قزل آلا هر قیمتی بخواهند بفروشند به مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۲۷ شهريور ۱۳۹۵
سلام همین تولید کنندگان قزل آلا برن تیلا پیلا هم تولید کنند تا کی میخوان چشمشون به دست مردم داخل باشه توفکر صادرات باشن
United States of America
ناشناس
۱۰:۳۶ ۲۷ شهريور ۱۳۹۵
فقط میتونم بگم دست مافیا پشت پرست وگرنه اگه هدفشون محیط زیست بود مجوز پرورش میدادن که افراد به صورت غیر قانونی پرورش ندن و بشه کنترل کرد ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۲۷ شهريور ۱۳۹۵
برخورد سلیقه‌ای و غیر یکسان اشتباه است
Germany
ناشناس
۰۹:۴۳ ۲۷ شهريور ۱۳۹۵
واقعا خوشمزه هستش این ماهی تیغ هم نداره من که خوشم میاد خاصیتش برام مهم نیست
United States of America
ناشناس
۰۹:۴۳ ۲۷ شهريور ۱۳۹۵
بسیار بد مزه است وسفت اصلا با قزل آلا قابل مقایسه نیست اصولا سلیقه غذایی چینی ها با ما فرق می کند مثل اینکه در آنجا با فاضلاب پرورش می دهند در حالی که قزل آلا باید در پاک ترین آب پرورش یابد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۲۷ شهريور ۱۳۹۵
تیلا پیلا های وارداتی چینی ماهی است که از فاضلاب انسانی در حوضچه های مصنوعی فاضلاب در چین تغذیه میکند... تحقیق و سرچ کنید
Netherlands
ناشناس
۰۹:۱۲ ۲۷ شهريور ۱۳۹۵
با سلام
با ورود تیلاپیا به آبهای شیرین یک مشکل بزرگتر مانند کثیر ماهی آسیایی در آمریکا و مشکلات محیط زیستی بوجود میآید با وجود پروتئین بیشتر تیلاپیا به نظر ارزش از بین رفتن چرخه محیط زیستی آبهای شیرین ایران را ندارد. در صورت بروز این مشکل هیچ راه حل ملی وجود ندارد. لذا عواقب محیط زیستی با آن دو سازمان می باشد که مثل همیشه هیچ کس پاسخگو نیست.
United States of America
ناشناس
۰۹:۰۹ ۲۷ شهريور ۱۳۹۵
ماهی تیلا پیا ماهی خوشمزه ای هست.الان تکلیف مصرف کننده ها رو روشن کنید.این ماهی یا بی کیفیت هس نباید خریده بشه.یااینکه تولیدکننده داخلی متضرر شدن که اصرار به نخریدن تیلاپیا میکنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۲۷ شهريور ۱۳۹۵
سلام بنابه اظهاربعضی کارشناسان خوردن ماهی تیلاپیا نیزمضراتی دارد پس اگرکشت وتولیدآن هم دارای مضرات است واسیب رسان پس توصیه می کنم کاملا بررسی شود تاازدوطرف ضررنکنیم
آخرین اخبار