۱۹ دی ۱۳۹۵، ۱۴:۴۸
کد خبر: 82378970
T T
۰ نفر
كشاورزان كردستاني پيشتاز بيمه مزارع گندم ديم در كشور هستند

سنندج- ايرنا- معاون خدمات صندوق بيمه بانك كشاورزي كردستان گفت: كشاورزان استان با بيمه كردن 154 هزار هكتار از مزارع گندم ديم خود بيش از 22 درصد كل مزارع بيمه شده اين محصول را در كشور به خود اختصاص دادند.

سليمان حريري بوكاني روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: در سال زارعي جاري در مجموع 704 هزار هكتار از مزارع گندم ديم كشور تحت پوشش صندوق بيمه قرار گرفته و كشاورزان كردستان بيشترين سهم معادل 22 درصد از اين مقدار را به خود اختصاص دادند.
به گفته وي در بين شهرستان هاي استان نيز بيجار با 52 هزار هكتار، قروه با 32 هزار و ديواندره با 24 هزار هكتار در جايگاه هاي اول تا سوم قرار دارند.
وي اضافه كرد: بعد از كردستان، كشاورزان همداني با بيمه كردن 84 هزار هكتار از مزارع گندم ديم در جايگاه دوم كشور قرار گرفتند.
وي اظهار كرد: در سال زراعي جاري 550 هزار هكتار از مزارع استان به گندم ديم اختصاص داده شده و در 35 هزار هكتار نيز گندم به صورت آبي كشت شده است.
وي با اشاره به بيمه مزارع گندم آبي استان، گفت: كشاورزان گندم كار كردستان پنج هزار و 320 هكتار از مزارع خود را بيمه كردند.
حريري بوكاني با اشاره به بيمه ساير محصولات كشاورزي در كردستان افزود: در سال زراعي جاري يك هزار و 300 هكتار جو ديم و آبي و 728 هكتار كلزا نيز تحت پوشش صندوق بيمه قرار گرفته است.
وي اضافه كرد: صندوق بيمه محصولات كشاورزي با هدف حمايت از كشاورزان تاسيس شده و محصولات كشاورزي را در برابر هر گونه خطري از جمله سرمازدگي و خشكسالي به 2 صورت عمومي و انفرادي بيمه مي كند.
وي اظهار كرد: بيمه محصولات كشاورزي در برابر حوادث طبيعي به منظور پيشگيري از خسارات احتمالي ضروري بوده و همه كشاورزان بايد نسبت به بيمه كردن محصولات كشاورزي خود اقدام كنند.
معاون خدمات صندوق بيمه بانك كشاورزي كردستان در مورد بيمه ساير محصولات نيز گفت: هم اكنون 14 هزار و 285 كلوني زنبور عسل، سه ميليون و 183 هزار قطعه مرغ گوشتي، 13 هزار و 430 راس دام سبك و يك هزار و 100 راس دام سنگين تحت پوشش بيمه قرار دارد.
كشت گندم در كردستان هر سال در اواخر شهريور و اوايل مهر شروع مي شود و برداشت آن در اواخر خرداد و اوايل تير سال بعد به 2 صورت مكانيزه و سنتي انجام مي شود.
كردستان باداشتن بيش از يك ميليون و 110 هزار هكتار زمين قابل كشت مرغوب و مستعد يكي از قطب هاي توليد محصولات كشاورزي به ويژه گندم در غرب كشور به شمار مي رود و جايگاه سوم كشوري در توليد اين محصول را به خود اختصاص داده است.
3020/ 6108
**خبرنگار: عبدالله رحماني/**انتشاردهنده: اميد بهمني

سرخط اخبار استان‌ها