معاون فني بهداشت خوزستان: تغذيه ناسالم مهمترين عامل خطر ابتلا به بيماري هاي غير واگيراست

اهواز - ايرنا - معاون فني مركز بهداشت خوزستان گفت: مهمترين عامل خطر در ابتلا به بيماري هاي غير واگير از جمله ديابت، قلبي، عروقي و فشار خون، تغذيه ناسالم است.

به گزارش ايرنا دكتر ناصر ضيغمي دوشنبه به مناسبت هفته بسيج ملي اصلاح الگوي مصرف صحيح قند، نمك و چربي در جمع خبرنگاران اظهار كرد: تغذيه نامناسب به معني مصرف قند، نمك و چربي است كه از جمله معضلات رايج در برخي خانواده ها است.
وي افزود: بر اساس بررسي انجام شده، 40 درصد خانوارها نمكدان سر سفره مي گذارند، 40 درصد انواع گوشت ها از جمله ماهي را به صورت سرخ كرده مصرف و 81 درصد به صورت بي رويه از قند و شكر استفاده مي كنند.
ضيغمي ادامه داد: نتيجه اين است كه 45 درصد بزرگسالان خوزستان دچار اضافه وزن و چاقي هستند و 60 درصد مرگ و ميرهاي خوزستان متاثر از بيماري هاي مرتبط با تغذيه نامناسب است.
معاون فني مركز بهداشت خوزستان گفت:بهتر است در ميان وعده ها از ميوه هاي تازه و بيسكويت سبوس دار استفاده كنند و به جاي مصرف نوشابه هاي گاز دار و يا آب ميوه هاي صنعتي از آب، آب ميوه تازه و يا دوغ استفاده شود.
وي با اشاره به اينكه مصرف روغن و چربي در سرطان پروستات و سينه موثر است افزود: لبنيات كم چرب را جايگزين لبنيات پرچرب كنيد، مصرف غذاهاي آماده را كاهش داده و از آب ليمو و آبغوره همراه روغن زيتون به جاي سس مايونز در سالاد استفاده كنيد.
ضيغمي، در خصوص تفاوت بيماري هاي واگير و غير واگير اظهار كرد: به دليل كوتاه بودن فاصله مواجهه با علائم و بروز بيماري هاي واگير در مقايسه پروسه زمان بر بروز بيماري هاي غير واگير، در نتيجه مردم حساسيت كمتري نسبت به بيماري هاي غير واگير دارند.
مسئول اطلاع رساني مديريت نظارت بر مواد غذايي معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي نيز اظهار كرد: كاهش 10 درصدي نمك از سال 92 در كارخانجات، كاهش مصرف شكر، طرح اعطاي نشان ايمني و سلامت، طرح نشانگر رنگي بر روي محصولات غذايي از جمله سياست هاي سازمان غذا و دارو براي اصلاح الگوي مصرف است.
اعظم شمشميري به مصرف نمك اشاره كرد و افزود: نمك هاي غير مجاز به دليل ناخالصي و شورتر بودن باعث بيماري هاي كليوي مي شوند.
وي اظهاركرد: مصرف نمك دريا توصيه نمي شود چون در استان ما نمك درياي مجاز وجود ندارد و در صورت تمايل به استفاده از نمك استان هاي ديگر، بايد شماره پروانه ساخت معتبر داشته باشند.
هفته بسيج ملي اصلاح الگوي مصرف صحيح قند، نمك و چربي از 29 آذر تا 13 دي ادامه دارد.
3004/ 6037

سرخط اخبار استان‌ها