اصلاح برچسب هاي مواد غذايي و فرهنگ مردم دو راهكار جلوگيري از مصرف زياد نمك و چربي است

اصفهان- ايرنا- كارشناسان و مسئولان بخش بهداشت و غذا اعتقاد دارند كه اصلاح برچسب هاي مندرج روي محصولات غذايي و همچنين فرهنگ تغذيه مردم، دو راهكار اصلي و كليدي براي جلوگيري از مصرف زياد نمك، چربي و قند در جامعه است.

به گزارش ايرنا، بسيج ملي كاهش مصرف قند، نمك و چربي از 29 آذر ماه تا 14 دي ماه سال جاري توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعلام شده تا با همكاري هاي درون بخشي و بين بخشي و حساس سازي مسئولان و مردم، راهكارهاي مفيدي براي اين موضوع انديشيده و اجرا شود.
به همين مناسبت، مركز بهداشت استان اصفهان امروز چهارشنبه با برگزاري نشست خبري به اطلاع رساني در اين باره پرداخت.
رئيس مركز بهداشت استان اصفهان در اين نشست خبري با اشاره به راهكار سازمان بهداشت جهاني براي جلوگيري از شيوع بيماري هاي غير واگير و كنترل مصرف نمك، چربي و قند در بين مردم گفت: بر اساس اين راهكار، مداخله در توليدهاي كارخانه ها، كليدي ترين و اصلي ترين كار است و اين توليدكنندگان بايد ملزم به رعايت استاندارد در اين زمينه شوند.
دكتر غلامحسين صدري، دو بخش اصلي در اين زمينه را توليدكنندگان و فرهنگ مردم دانست و افزود: ما بايد با شناسايي عوامل دخيل در فرهنگسازي براي كاهش مصرف نمك، چربي، قند و حتي دخانيات و الكل اقدام كنيم.
صدري از مردم خواست تا برچسب هاي روي مواد غذايي را مطالعه و از ميزان نمك، چربي و قند آن مطلع شوند.
وي از معاونت بهداشتي و واحد نظارت بر مواد غذايي معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي و دامپزشكي به عنوان واحدهاي نظارت كننده بر توليد و عرضه مواد غذايي نامبرد و تصريح كرد: اين سه واحد از توليد تا عرضه مواد غذايي را نظارت مي كنند هرچند سه گانه بودن آن مشكل هايي نيز بهمراه دارد.
رئيس مركز بهداشت استان اصفهان ميزان مصرف نمك در بين مردم ايران را دو برابر مقدار توصيه شده سازمان جهاني بهداشت يعني 10.8 گرم در روز اعلام كرد و افزود: نمك با فشار خون ارتباط مستقيم دارد و 17 درصد مردم در رده سني 15 تا 64 سال كشورمان مبتلا به فشار خون هستند.
وي حساس سازي جامعه و بالا بردن سطح آگاهي مردم در اين زمينه را مهم دانست و گفت: دو اتفاق در كشور افتاده كه شامل تغيير ساختار جمعيتي و پير شدن و تغيير شيوه زندگي و تغذيه نامناسب است كه ره آورد آن شيوع بيماري هاي غير واگير است.
رئيس مركز بهداشت استان اصفهان مهمترين عوامل ابتلا به بيماري هاي غير واگير از جمله ديابت و سرطان را تغذيه نامناسب، مصرف زياد نمك و چربي، كم تحركي، مصرف دخانيات و اضطراب و فشار رواني خواند و گفت: بيماري هاي غير واگير مهمترين علت مرگ و مير در كشور بشمار مي روند به طوريكه 76 درصد كل بار بيماي ها در ايران به بيماري هاي غيرواگير اختصاص دارد.
صدري با اشاره به برخي آمار مربوط به سال 90 در اصفهان افزود: بر اساس اين آمار 80 درصد مردم درباره بهتر بودن روغن مايع نسبت به جامد آگاهي داشتند، 25 درصد درباره جايگاه كره، خامه و سرشير در گروه چربي ها اطلاع داشتند، 86 درصد آثار زيانبار نوشابه آگاه بودند و 34 درصد نيز نسبت به تاثير غذاهاي فوري ( فست فودها) روي چاقي مطلع بودند.
وي تصريح كرد: بر اساس اين آمار بيشتر مردم درباره مسائل تغذيه آگاهي دارند اما هنوز تغيير رفتار چنداني در آنها ديده نمي شود.
صدري ادامه داد: همچنين بر اساس اين آمار، 78 درصد مردم از نمكدان در سر سفره استفاده مي كنند، 48 درصد از ظروف تيره براي نگهداري نمك يددار استفاده مي كنند، 65 درصد مردم استان روزانه ميوه و سبزي مصرف مي كنند، 85 درصد مصرف لبنيات دارند، 21 درصد از روغن جامد براي پخت و پز استفاده مي كنند و 48 درصد طبخ يك بار غذا براي چند بار استفاده دارند.
وي با تاكيد بر اينكه بهتر است براي طعم دادن به غذا به جاي نمك از موادي مانند آبغوره استفاده شود گفت: مادران نقش زيادي در تعيين ذائقه كودكان دارند تا آنها از مصرف زياد نمك، چربي و شيريني پرهيز كنند.
رئيس مركز بهداشت اصفهان همچنين آب را بهترين نوشيدني دانست و افزود: دوغ نيز در اولويت بعدي قرار دارد به شرطي كه كم نمك و كم چرب باشد.
وي با تاكيد بر اهميت مصرف ماهي و مرغ پوست كنده توصيه كرد: روغن سرخ كردني را فقط يك بار مصرف كنيد و همچنين در روزهاي آلوده سبزي، ميوه و شير كم چرب بخوريد.
رئيس مركز بهداشت استان اصفهان از سوسيس و كالباس، انواع تنقل ها و چيپس و پفك، لبنيات و دوغ و ترشي ها و مواد شور به عنوان مواد غذايي نامبرد كه نمك زيادي دارند.
وي افزود: مردم بايد به جاي استفاده زياد از اين مواد، مصرف سالاد، نان هاي سبوس دار، سبزي و ميوه را براي دريافت فيبر كافي را افزايش دهند.
وي همچنين مصرف نمك دريايي را از نظر علمي، مطرود دانست و تصريح كرد: مصرف نمك دريايي مضر است اما عده اي با فروش آن از مردم كلاهبرداري مي كنند.
صدري ويزيت اوليه و غربالگري همه مردم براي پيشگيري از بيماران غير واگير را ضروري دانست و گفت: ما بايد افراد سالم، در معرض خطر و بيمار را شناسايي كرده و براي هر يك از آنها بسته آموزشي و خدماتي مناسب ارائه كنيم.
رئيس مركز بهداشت استان اصفهان با بيان اينكه براي بيماري هاي غير واگير در كشورمان دير عمل كرديم گفت: اكنون رويكرد حوزه هاي بهداشت و درمان بر روي اين بيماري هاست.
وي بيشترين نگراني در اين زمينه را مربوط به كودكان و نوجوانان دانست و افزود: اين چاقي ها، نويد خوبي براي آينده نيست.

*** مردم به خوردن غذاي شور و پر چرب معتاد شدند
رئيس دانشكده تغذيه دانشگاه علوم پزشكي اصفهان نيز در اين نشست گفت: اين روزها مردم به برخي مواد غذايي اعتياد پيدا كرده اند و ذائقه آنها به غذاهاي پر نمك و پر چرب عادت كرده است.
دكتر محمد حسن انتظاري با بيان اينكه شرايط مكاني و زماني در اين زمينه مهم است افزود: به دليل تغيير سبك زندگي و تغذيه نامناسب، سن ابتلا به بيماري هاي قلبي و عروقي و ديابت در كشورمان به زير 40 سال رسيده است.
وي ميزان شيوع چاقي در بين زنان را 50 و در بين مردان را 32 درصد اعلام و اظهار كرد: 90 درصد زنان كشورمان كمبود ويتامين دي دارند كه خود از عوامل چاقي بشمار مي آيد.
اين استاد دانشگاه با تاكيد بر اينكه ژن هيچ تاثيري بر روند رو به رشد بيماري ها ندارد گفت: مردم بايد با اصلاح روش زندگي و تغذيه صحيح ، با خود مراقبتي از ابتلا به بيماري هاي مختلف پيشگيري كنند.
انتظاري همچنين، صبحانه را مهمترين وعده غذايي روزانه دانست و خاطرنشان كرد: آبميوه جايگزين ميوه نيست و بهتر است ميوه با پوست خورده شود.
وي درباره شكر گفت: ما شكر خالص نداريم و شكرهاي قرمز يا قهوه اي موجود در بازار نيز داراي قند است اما ضرر آنها كمتر مي باشد.
كارشناس مسئول برنامه بهداشت غذايي معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكي اصفهان نيز در اين جلسه گفت: كنترل زيادي از سوي معاونت بهداشتي در توليد صنعت غذايي و در سطح عرضه صورت مي گيرد.
ميرجهانيان افزود: ميزان نمك در نان و ميزان چربي غذا در رستوران و فست فودها كنترل و با متخلفان برخورد مي شود.
وي همچنين اظهار كرد: تبليغ هر نوع مواد غذايي مضر مانند محصولات لبني با درصد چربي و نمك بالا، دوغ با نمك بالاي دو درصد و انواع نوشابه به غير از نوشيدني مالت ساده و تلخ ، ممنوع است.

*** توليدكنندكان مواد غذايي ملزم به نصب نشانگرهاي رنگي هستند
كارشناس مديريت و نظارت بر مواد غذايي معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي اصفهان نيز در اين نشست خبري گفت: بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، همه توليدكنندگان محصول هاي غذايي موظف به درج نشانگرهاي رنگي تا پايان امسال بر روي محصولات خود هستند.
مرجان هاديان افزود: اين دستورالعمل خرداد امسال ابلاغ شد و بايد همه برچسب هاي روي مواد غذايي ميزان قند، نمك و اسيد چرب ترانس را با سه رنگ قرمز، نارنجي و سبز نشان دهند كه معناي آنها مانند چراغ راهنمايي است.
به گفته وي ميزان مصرف تا 0.3 گرم رنگ سبز، بين 0.3 تا 1.5 به رنگ نارنجي و بالاي يك و نيم گرم نمك در محصولات غذايي با رنگ قرمز نشان داده مي شود.
وي با اشاره به چالش هاي موجود براي اجراي اين دستورالعمل توضيح داد: برخي كارخانه ها تعداد زيادي برچسب از قبل چاپ شده داشتند به همين دليل به آنها فرصت شش تا 9 ماه براي مصرف اين برچسب ها و جايگزيني برچسب جديد داديم.
هاديان گفت: همچنين بر اساس دستورالعمل جديد سازمان غذا و دارو همه كارخانه هاي توليد روغن نباتي بايد تا پايان سال 95 به سمت توليد روغن مايع حركت كنند
اين كارشناس خاطرنشان كرد: همچنين بر اساس دو دستورالعمل در سال هاي 91 و 92 توليدكنندگان مواد غذايي ملزم به كاهش مقدار نمك، قند و چربي در فراورده هاي خود شدند.
براساس توصيه سازمان جهاني بهداشت در زمان حاضر به علت شيوع روز افزون بيماري ديابت، اضافه وزن و چاقي به تأمين كمتر از پنج درصد انرژي روزانه از قندهاي ساده تأكيد مي شود كه به طور متوسط براي يك فرد سالم 25 گرم (حدود شش قاشق چايخوري شكر در روز ) است.
گ/3011/ 2093

سرخط اخبار استان‌ها