۲۷ مرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۰۵
کد خبر: 82191754
T T
۰ نفر
صنایع تبدیلی نیاز ضروری كشاورزی شمال خوزستان است

دزفول - ایرنا - مدیر عامل اتحادیه شركت های تعاونی و زراعی دزفول با بیان اینكه مشكل كشاورزی خوزستان پس از برداشت محصول آغاز می شود گفت: نبود صنایع تبدیلی، فرآوری و بسته بندی در خوزستان خسارت زیادی به بخش كشاورزی وارد كرده است.

به گزارش ایرنا ناصر نظرزاده زارع سه شنبه شب در در جمع خبرنگاران افزود: با وجود ظرفیت های بی نظیر كشاورزی خوزستان، به دلیل نبود صنایع تبدیلی از جمله كارخانه های چغندرقند، تولید رب گوجه و كارخانه خشك كن فروش محصولات كشاورزی در استان خوزستان با مشكل مواجه شده است.
مدیر عامل اتحادیه شركت های تعاونی و زراعی دزفول با تاكید بر اینكه مشكل كشاورزی در خوزستان پس از برداشت محصول آغاز می شود گفت: تولید 114 نوع محصول در خوزستان و سه بار كشت در یك سال زراعی نشان دهنده بخشی از ظرفیت های بی نظیر كشاورزی خوزستان در كشور است.
وی محصولات كشاورزی تولید شده در شمال خوزستان را محصولات كیفی و سالم توصیف كرد و ادامه داد: گرمای شدید هوا در خوزستان موجب می شود تا بسیاری از آفت ها به طور طبیعی از بین رفته به همین خاطر محصول تولید شده در مزارع كشاورزی شمال استان جزو كیفی ترین محصولات كشاورزی كشور است.
نظر زاده با اشاره به ظرفیت های كشاورزی دزفول اظهار كرد: در حال حاضر تنها پنج درصد محصول كشاورزی تولیدی دزفول به خارج از كشور صادر و كمتر از پنج درصد از انواع محصول كشاورزی این شهرستان با استفاده از صنایع تبدیلی فرآوری می شود.
مدیر عامل اتحادیه شركت های تعاونی و زراعی دزفول با اشاره به تلاش دولت برای راه اندازی كارخانه قند شمال خوزستان گفت: ظرفیت های كشاورزی شمال خوزستان چنان غنی است كه در صورتی كه چهار كارخانه دیگر چغندر قند با ظرفیت بالا در شمال استان خوزستان راه اندازی شود به راحتی محصول مورد نیاز این كاخانه ها در شمال این استان تامین می شود.
وی گفت: خوزستان با تولید 14 میلیون تن انواع محصولات كشاورزی، زراعی و باغی مهمترین قطب های تولید انواع محصولات كشاورزی در كشور است.
نظرزاده با بیان اینكه اشغالزایی بالای كشاورزی در خوزستان مورد غفلت قرار گرفته است ادامه داد: شهرهای شمالی خوزستان شامل دزفول، شوش، شوشتر، اندیمشك و گتوند 65 تا 70 درصد كل محصولات سبزی و صیفی خوزستان را تولید می كنند كه نشان از ظرفیت های عظیم كشاورزی شمال استان است.
وی اظهار كرد: وجود منابع طبیعی، منابع انسانی و متخصصان كشاورزی در خوزستان و همچنین شبكه مدرن آبیاری و مجموعه ها و مراكز تحقیقاتی كشاورزی متعدد در شمال خوزستان موجب شده تا در صورت توجه به این ظرفیت ها تمام ظرفیت اشتغال خوزستان در بخش كشاورزی بكار گرفته شود.
وی میزان تولید انواع محصولات كشاورزی در دزفول را بالغ بین سه تا 3،5 میلیون تن برآورد كرد و بیان داشت: اگر تغییر اندكی در مدیریت و ایجاد نظم در كشت در دزفول صورت گیرد بدون هزینه كرد خاصی امكان افزایش تولید تا نیم میلیون تن محصولات كشاورزی در دزفول وجود دارد.
نظرزاده با بیان اینكه تولید كشاورزی در شمال خوزستان به حاشیه رانده شده افزود: سیاستگذاری كارشناسی و هدایت سرمایه گذاران به بخش های مورد نیاز كشاورزی خوزستان می تواند موجب تحول در كشاورزی استان شود.
نبود صنایع تولیدی در شمال خوزستان یكی از مهمترین چالش های كشاورزی بود كه نظرزاده آن را مورد اشاره قرار داد و گفت: افزایش بی رویه نهاده های كشاورزی، نرخ بالای تسهیلات بانكی و اجرایی نشدن برخی قوانین و بخشنامه های مصوب مجلس شورای اسلامی و دولت توسط مسئولان میانی استان بخشی از مشكلات كشاورزان در خوزستان است.
وی افزود: پول محصول خریداری شده از كشاورزان با تاخیر چند ماهه پرداخت می شود در صورتیكه اگر كشاورزی به بانك بدهكار باشد در سریعترین زمان آن را از كشاورز مطالبه و حتی سود دیركرد آن را نیز دریافت می كند.
مدیرعامل اتحادیه شركت های تعاونی و زراعی دزفول با بیان اینكه به دلیل خسارت های ناشی از وقوع توفان، ریزگرد و سیل در چند سال اخیر توان اقتصادی كشاورزان استان خوزستان به شدت كاهش یافته است ادامه داد: این كاهش توان مالی كشاورزان همزمان با افزایش قیمت همه خدمات دولت به كشاورزان بوده است.
در این نشست همچنین تغییر كاربری زمین های كشاورزی زیر شبكه آبیاری دز مورد انتقاد قرار گرفت و توقف روند تغییر كاربری زمین های كشاورزی دزفول به عنوان مرغوبترین و حاصلخیزترین زمین های كشاورزی كشور مطالبه شد.
افزایش آب بهای زمین های كشاورزی و رشد چشمگیر قیمت نهاده های كشاورزی از دیگر مواردی بود كه در این نشست مورد اعتراض و انتقاد كشاورزان دزفول قرار گرفت.
در شهرهای دزفول و شوش در شمال خوزستان شرایط كشت و تولید بیش از 120 گونه محصول وجود دارد كه سالانه حدود چهار میلیون تن انواع محصولات كشاورزی در این منطقه تولید می شود.
6068

سرخط اخبار استان‌ها