رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تولید سالانه 56 هزار تن توت فرنگی در ایران

20:00 - 01 خرداد 1395
کد خبر: ۱۷۶۳۵۳
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
معاون مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی از تولید سالانه 56 هزار تن محصول توت فرنگی در ایران خبرداد.
به گزارش، محمود حسین نیا گفت: سطح زیر کشت توت فرنگی در ایران چهار هزار و 800 هکتار است.

وی همچنین اظهارداشت: این میوه سرشار از ویتامینC ، پتاسیم و سلولز است و در عوض مقدار سدیم و چربی آن بسیار ناچیز است. ویتامین Cموجود در توت فرنگی 30 درصد بیشتر از ویتامین C موجود در پرتقال می باشد.

حسین نیا با بیان اینکه ارزش غذایی محصول توت فرنگی بسیار بالا است، گفت: از ترکیبات شیمیایی و معدنی مهمی که در توت فرنگی وجود دارد می توان به اسید فولیک، ویتامین C،E،K ، تیامین ، ریبوفلاوین ، نیاسین ، پانتو تنیک اسید، ویتامین ب 6، کلسیم ، پتاسیم ، منیزیم، آهن، روی، سدیم ، منگنز، فسفر و فلورید اشاره کرد.

وی با اعلام اینکه ارزش غذایی هر میوه به شرایط اقلیمی ، مدیریت و نحوه تغدیه آن بستگی دارد، افزود: پرورش توت فرنگی در فضای باز و بسته ( گلخانه ) انجام می شود. بیشترین سطح زیر کشت توت فرنگی در فضای باز مربوط به استان کردستان و سپس مازندران و گلستان است.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی اذعان داشت: مراکز عمده کشت گلخانه ای توت فرنگی در ایران می توان به شهرستان جیرفت در استان کرمان ، استان البرز ، تهران و قزوین را نام برد.

وی تصریح کرد: توت فرنگی تازه به دلیل تولید در گلخانه ای و فضای باز در تمامی فصول سال در بازار یافت می شود.

حسین نیا در ادامه از صادرات 47 هزار تن توت فرنگی به خارج از کشور در سال گذشته خبر داد و افزود : صادرات توت فرنگی به دلیل پائین بودن مقدار تولید نسبت به تعداد جمعیت کشور ، خیلی محدود است.

وی گفت : رشد این گیاه علفی پایا در آب و هوای معتدل گرم و در بستر غنی از گیاخاک و خاک اسیدی بسیار خوب است. گل های توت فرنگی نسبت به سرما به شدت حساس هستند.

حسین نیا افزود : توت فرنگی به دلیل داشتن فیتوکمیکال اثرات مثبت زیادی بر روی مغز می گذارد و می تواند اثرات نامطلوب پیری بر مغز را کاهش دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه در جنگل های شمال ایران توت فرنگی وحشی به طور فراوان یافت می شود ، اظهار داشت : توت فرنگی حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان، ویتامین و مواد مغذی است.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی گفت: توت فرنگی خطر ابتلا به بیماریهای قلبی، عروقی، سکته مغزی، سرطان، فشار خون، یبوست و دیابت را کاهش می دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ایران به دلیل داشتن آب، خاک و هوای مناسب مستعد کشت انواع محصولات زراعی و باغی است ، گفت : از این ظرفیت های خدادادی باید به جهت رشد اقتصادی، اشتغال، تولید، صادرات و رفاه عمومی بیشتر بهره جست.

حسین نیا تاکید کرد : کشاورزی نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد از اینرو می طلبد مسئولان به ظرفیت های این بخش توجهی ویژه داشته باشند. 
  
وی در ادامه بر لزوم توسعه صنایع تبدیلی، تکمیلی، فرآوری و بسته بندی در کشور تاکید کرد و افزود: صنایع کشاورزی بستر ساز رشد اقتصادی و رونق تولید در جامعه هستند.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی یادآورشد: بهره برداری حداکثری از اراضی موجود با توجه به پتانسیل ها و ظرفیت ها ، اصلاح ارقام کشاورزی، یکپارچه سازی اراضی و تجهیز زیرساخت ها، جلوگیری از تغییر کاربری اراضی مستعد، مهار آبهای سطحی، استقرار و تقویت صنایع تبدیلی، تامین منابع مالی مورد نیاز، کاهش هزینه های تولید، توجه و اهتمام جدی به ارتقای راندمان و کاهش ضایعات وهمچنین بهره وری علمی از گستره های موجود همواره باید مدنظر باشد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *