۲۲ خرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۱۶
کد خبر: 82108295
T T
۰ نفر
خبرهای خوب فرش و خبرهای نگران كننده پسته

تهران- ایرنا- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران در یادداشتی به شرایط كنونی دو محصول صادرات محور ایران یعنی فرش و پسته پرداخت و نوشت، وضعیت جدید، نوید روزهای بهتری را برای فرش ایرانی دارد ،اما دغدغه هایی در بازارهای بین المللی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محسن جلال پور امروز شنبه در صفحه شخصی خود در شبكه اجتماعی تلگرام نوشت: بازارجهانی فرش رو به توسعه است و با بازشدن امكان صدور آن به آمریكا و تسهیل صادرات به دیگر كشورها نوید روزهای بهتری برای فرش ایرانی را با خود دارد.
وی اضافه كرد: در شرایط فعلی، پرداختن به صنایعی از قبیل فرش كه تجسم كاملی از اقتصاد مقاومتی است باید لازم و ضروری شمرده شود؛ فرش یك صنعت اشتغال زاست و از طرف دیگر، راه اندازی اش هزینه زیادی نمی خواهد و در ضمن، كالایی است ارز آور كه تجسم كاملی از درون زایی و برون نگری در اقتصادمقاومتی است.
رئیس اتاق ایران افزود: درنهایت این كه فرش بدون نیاز به درصدی ارز، می تواند صد درصد ارزآوری داشته وعملا ضمن صدورفرهنگ وهنرایرانی، منبع ارزآوری پایدارو اشتغال زا شمرده شود.
وی با اشاره به حضور در جلسه هیأت رئیسه انجمن پسته و بررسی وضعیت بازار جهانی پسته گفت: ازآن جا كه رقیب اصلی ما (آمریكا) امسال به میزان زیادی محصول برداشت خواهد كرد و هنوز بخشی ازمحصول گذشته اش را نیز نتوانسته به فروش برساند، به نظرمی رسد قصد كاهش قیمت را برای محصول سال جدید دارد.
جلال پور گفت: این همان دغدغه ای بود كه در سال های گذشته بارها به آن اشاره كرده ام؛ احتمالا افزایش تولید در آمریكا و در نتیجه كاهش قیمت ها، فروش پسته ایرانی را دربازارهای بین المللی با مشكل مواجه خواهد كرد.
وی اضافه كرد: آن چه پیش بینی می شود این است كه محصول امسال آمریكا حدود٣٣٠ هزار تن خواهد بود و محصول ایران، حدود ١٧٠هزارتن؛ ایران و آمریكا برای نخستین بار است كه به تولید 500 هزا رتنی در پسته دست پیدا می كنند؛‌برای نباختن در بازاری كه رقیبش آمریكا است، باید خوب فكر و به درستی برنامه ریزی كرد.
اقتصام**9189**1561
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد