۲۷ بهمن ۱۳۹۵، ۸:۳۸
کد خبر: 82430907
T T
۰ نفر
هدفگذاری كارآفرین خراسان شمالی برای حضور در بازارهای آسیای مركزی

بجنورد- ایرنا- كارآفرین شهرستان گرمه خراسان شمالی به همراه اعضای خانواده خود كه برای اشتغالزایی فعالیت گسترده ای را انجام می دهد، اكنون قصد دارد با برندسازی محصولات ارگانیك كشاورزی، صادرات به كشورهای قرقیزستان و تاجیكستان را آغاز كند.

مهدی یعقوبی معتقد است وجود واحدهای صنایع تبدیلی موفق با دردست داشتن بازار استان های دیگر چشم انداز رونق این نوع صنایع بویژه در بخش كشاورزی استان خراسان شمالی را نوید می دهد.
واحد تولید و بسته بندی موادغذایی این كارآفرین امسال به عنوان واحد نمونه از سوی سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی معرفی شده است كه این كارآفرین همچنین دارای واحد تولید بتن آماده است كه اشتغالزایی 10 نفری را به همراه داشته است.
این كارآفرین كه عضو هیات مدیره واحد تولید و بسته بندی محصولات غذایی فعال در شهرستان گرمه هم است به خبرنگار ایرنا گفت: حضور در بازار و شناسایی این عرصه تجارت، دغدغه همه اعضای خانواده بوده و همین رویكرد و نگاه، زمینه ساز ایجاد واحدهای تولیدی شده است.
یعقوبی اظهار كرد: سه تیم مشاور طراحی، گرافیك و نوع بسته بندی پیش از شروع كار مدت یك تا دو سال نحوه بسته بندی محصولات را بررسی كردند و ایجاد شبكه ارتباطی برای یافتن بازار عرضه محصولات با توجه به شناختی كه از چیدمان نظام فروش داشتیم، در دستور كار قرار گرفت.
وی با اشاره به اینكه هیچ وقت افق دیدمان محدود به بازار شهرستان و حتی استان نبوده است گفت: استفاده از تیم های متخصص، كار شبانه روزی زمینه در دست گرفتن بازار 25 استان در حوزه صنعت مواد غذایی را به همراه داشت.
این فعال عرصه تولید وصنایع غذایی اظهار كرد: فروش فله ای و خام فروشی، آفت و آسیب حوزه تولید در محصولات مختلف است و باید در همه فعالان این حوزه به اعتماد به نفس و حركت به سمت ایجاد برند و دست یابی به بازارهای كشور ایجاد شود.
این كارآفرین افزود: مقدمات برای صادرات نیز فراهم شده است و عرضه محصولات در كشورهای قرقیزستان و تاجیكستان هدف گذرای شده است.
وی با بیان اینكه خراسان شمالی برند قوی ندارد و محصول گمنام، بردی در بازار رقابت ندارد اظهار كرد: بسیاری از واحدهای تولیدی استان مشكل فروش دارند و در این زمینه آمادگی داریم تا با واحدهای مختلف همكاری داشته باشیم.
یعقوبی گفت: می توانیم تولیدات مازاد واحدهای تولید استان را با بسته بندی و برند این شركت به فروش برسانیم.
وی بیان داشت: محصول شكر پنیر استان كه از محصولات سنتی وبومی است می تواند با برند این شركت و به نام خراسان شمالی عرضه شود تا توانمندی استان به سایر استان ها معرفی شود.
وی گفت: با توجه به رونق كشت زعفران در استان و خام فروشی آن، تلاش داریم تا این محصول فرآوری شده و با ارزش افزوده و به نام استان عرضه شود.
یعقوبی، گرفتن نشان ارگانیك را یكی دیگر از رویكردهای مجموعه تولیدی شان عنوان كرد وگفت: گرفتن این نام و نشان چشم انداز روشنی در صادرات محصولات تولیدی وحتی باغی كشاورزان استان ایجاد می كند.
یعقوبی از طرح چهارمی هم در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه گندم، آرد وفرآورده های آن خبرداد وگفت: مجوزهای این مجموعه تخصصی دریافت شده وامیدواریم با همكاری مسئولان آغاز عملیات اجرایی آن را بتوانیم اعلام كنیم.
مدیر صنایع كشاورزی سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی نیز گفت: چشم انداز حوزه صنایع تبدیلی در خراسان شمالی روشن است.
محمدعلی سودمند در گفت وگو با ایرنا اظهار كرد: واحدهای صنایع تبدیلی استان 60 تا 65 درصد محصولات تولیدی را پوشش می دهند.

*امنیت غذایی كشور وابسته به بخش كشاورزی است
سودمند اظهار كرد: یكی از محورها و زیر شاخه های اصلی بخش كشاورزی، حوزه صنایع تبدیلی مرتبط با بخش كشاورزی است كه به دلیل اهمیتی كه در توسعه پایدار بخش كشاورزی، ایجاد اشتغال، كاهش ضایعات وارزش افزوده محصولات كشاورزی دارد از جایگاه ویژه ای برخودار است.
وی گفت: در استان ما از حدود یك میلیون و 300 هزار تن محصولی كه در بخش زراعی، باغی، دامی و شیلات تولید می شود برای 460 هزار تن انواع محصولات زراعی و حدود 45 هزار تن محصولات باغی و 90 هزارتن محصولات دامی و شیلات ظرفیت سازی صنایع تبدیلی در قالب 80 كارخانه صنایع تبدیلی بخش كشاورزی و كارگاه های كوچك وجود دارد.
وی از پیگیری برای اجرای 20 طرح دیگر خبر داد و افزود: این طرح ها با پیشرفت فیزیكی بیش از 50 درصد با ظرفیت اسمی 100 هزار تن و سرمایه گذاری 62 میلیارد تومان در حال پیگیری است و 24 میلیارد تومان تسهیلات به این واحدها پرداخت شده است.
سودمند با اشاره به اینكه امروزه بسته بندی مواد غذایی نقش ویژه ای در نگهداری و بازار پسندی محصولات كشاورزی دارد بیان داشت: واحدهای خشكبار و بسته بندی تاكنون برای 10 هزار تن، حداقل 9 واحد بسته بندی مواد غذایی ظرفیت سازی انجام شده است.
وی با اشاره به اختصاص تسهیلاتی از صندوق بخش كشاورزی و سامانه بهین یاب بابت سرمایه در گردش برای واحد بسته بندی گرمه گفت: این واحد طرح توسعه ای هم در حوزه فرآوری گندم وآرد ارائه كرده است.
سودمند در باره چالش های توسعه صنایع تبدیلی گفت: نرخ سود تسهیلات بانكی در صنایع تبدیلی بالاست و سرمایه گذاران با مشكل تامین وثیقه برای دریافت تسهیلات روبه رو می شود.
وی، بر ضرورت تسهیل روند پرداخت تسهیلات بانك ها تاكید كرد و افزود: سازمان جهاد كشاورزی از مرحله صدور مجوز تا دریافت تسهیلات از متقاضیان حمایت می كند.

*مشوق ها بستری برای رونق صادرات
وی بیان داشت: سال گذشته پنج هزار و 300 تن محصول از واحدهای تولیدی استان به ارزش 9 هزار و 915 دلار صادرات شده است.
سودمند مشوق ها را برای سرمایه گذاران انگیزه بخش برشمرد وگفت برای توسعه این بخش نیاز به این مشوق ها بیشتر احساس می شود.
وی گفت: 21 هزار تن ظرفیت سازی در سردخانه انجام شده است و 6 طرح جدید در دست پیگیری است كه پیشرفت فیزیكی چهار طرح قابل توجه است و طی حدود هشت ماه آینده به بهره برداری می رسد.
7187/ 6042 گزارش از: مرضیه مهربان** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی

سرخط اخبار استان‌ها