برداشت آب‌های زیر زمینی به مرز 10 میلیارد متر مکعب رسید

نائب رئیس اول کمیسیون کشاورزی گفت: در گذشته میزان آب‌های زیر زمینی 5.6 میلیارد متر مکعب بوده که متأسفانه این میزان اکنون به 10 میلیارد متر مکعب رسیده است.

محمدتقی توکلی نائب رئیس اول کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص چاه‌های غیر مجاز اظهار داشت: تعداد چاه‌های غیر مجاز درکشور بسیار زیاد است و تنها با یک برنامه 3 الی 5 ساله منسجم می‌توانیم آن را جمع آوری کنیم هرچند که تعدادی از چاه‌های غیر مجاز با همکاری دستگاه‌های قضایی و مسئولین منطقه پلمپ شده است.

وی افزود: در گذشته میزان برداشت آب‌های زیرزمینی 5.6 میلیارد متر مکعب بوده که متأسفانه این میزان اکنون به 10 میلیارد متر مکعب رسیده و این امر می‌تواند تأثیر منفی در منابع آب‌های زیر زمینی داشته باشد.

توکلی ادامه داد: در طول زمان همواره میزان تقاضا برای آب در بخش کشاورزی، صنعتی، شرب افزایش یافته و وزارت نیرو تنها تا حدودی توانسته کنترل‌های لازم را داشته باشد و به همین خاطر تعداد چاه‌های غیرمجاز نسبت به سال گذشته با چندین برابر افزایش مواجه بوده تا جایی که برداشت نا متعادل موجب کاهش چشمگیر ذخیره آب‌های زیر زمینی شده است که در صورت ادامه این روند ذخایر آب‌های زیر زمینی به نابودی خواهد رسید.

نائب رئیس اول کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: کشاورزان برای افزایش تولید بیش از ظرفیت مجاز چاه‌ها برداشت را انجام می‌دهند و حال باید معضل آب راحل کنیم تا با افزایش بهره‌وری و کارایی آب از بحران‌هایی که در رابطه با نوسانات اقلیمی است بتوانیم عبور کنیم.

 برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار