۳ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۰۲
کد خبر: 82084668
T T
۰ نفر
تخصیص 500 میلیون دلار منابع صندوق توسعه ملی به توسعه آبیاری تحت فشار

تهران - ایرنا - طبق قانون بودجه سال 1395 كل كشور، از محل صندوق توسعه ملی مبلغ 500 میلیون دلار برای توسعه طرح های آبیاری تحت فشار در اختیار بانك كشاورزی قرار می گیرد.

به گزارش ایرنا، براساس این مصوبه مبلغ مذكور با عاملیت بانك كشاورزی به بخش های خصوصی و تعاونی ها پرداخت و این اعتبار در مدت هشت سال از محل عواید اجرای طرح به صندوق توسعه ملی بازپرداخت می شود و تضمین اعتبار مذكور برعهده دولت است.
این درحالیست كه هشت میلیون و 700 هزار هكتار از اراضی كشاورزی كشور نیازمند تجهیز به سیستم های نوین آبیاری تحت فشار است اما طبق برآوردها در حال حاضر امكان تجهیز چهار میلیون هكتار وجود دارد.
براساس اقدام های صورت گرفته از سوی دولت و وزارت جهادكشاورزی تاكنون یك میلیون و 400 هزار هكتار از اراضی آبی كشاورزی به سیستم های نوین آبیاری تجهیز شده اند كه در هكتار حدود 440 متر مكعب آب صرفه جویی می شود.
به نظر می رسد اگر منابع مالی این پروژه به موقع تامین شود سالیانه 400 هزار هكتار آبیاری تحت فشار اجرایی شود به طوری كه در یك برنامه 10 ساله چهار میلیون هكتار از اراضی كشور تحت پوشش سیستم های نوین آبیاری قرار گیرد.
همچنین توسعه روش های نوین آبیاری، كشت گلخانه ای سبزی و صیفی، بكارگیری از روش های جدید آبیاری زیرسطحی و روش آبیاری تیپ در اراضی زراعی از اولویت برنامه های وزارت جهاد كشاورزی در دشت های بحرانی و ممنوعه كشوراست.
برای اجرای این طرح 85 درصد منابع توسط دولت و به شكل بلاعوض و 15 درصد توسط كشاورزان تامین می شود.
اقتصام (3) 9186 **1561

سرخط اخبار اقتصاد