انتخاب مراغه به عنوان يكي از هفت شهر برتر ايران در پيشگيري از استعمال دخانيات

مراغه – ايرنا - در كارگروه سلامت و امنيت غذايي مراغه با اشاره به اينكه برخورد با واحدهاي متخلف در بخش بهداشت و سلامت غذايي با مشاركت نيروي انتظامي، دادستاني و دانشكده علوم پزشكي اين شهرستان تشديد مي شود،اعلام شد كه مراغه به عنوان يكي از هفت شهر برتر كشور در پيشگيري از استعمال دخانيات و قليان برگزيده شده است.

به گزارش ايرنا، ظفر محمدي فرماندار مراغه روز پنجشنبه در اين نشست گفت: دستگاه هاي متولي صيانت از بهداشت و سلامت غذايي با اماكن عمومي و واحدهاي صنفي متخلف در زمينه فروش و استعمال دخانيات و قليان و همچنين عدم رعايت اصول و موازين بهداشتي در توزيع مواد غذايي برخورد قاطع كنند.
وي افزود: در راستاي حفظ سلامت همشهريان، برخورد با تغيير كاربري هاي غيرمجاز به ويژه در رستوران هاي سنتي در مناطق گردشگري مراغه نيز مورد توجه قرار گيرد.
وي با اشاره به مصوبات اين كارگروه اضافه كرد: طرح رعايت استانداردهاي لازم براي عرضه نان با نظارت شوراي آرد و نان و برخورد با دستفروشان موادغذايي در حاشيه شهر و ميدان دواب توسط دستگاه هاي انتظامي و بهداشتي نيز به زودي به محله اجرا گذاشته مي شود.
وي خاطر نشان كرد: ايجاد كارگروه تخصصي براي مطالعه در زمينه انتقال فاضلاب روستايي در روستاي ورجوي يا احداث تصفيه خانه جديد در اين منطقه و نيز ايجاد كميته جامعه ايمن با هدف پيشگيري از روند مرگ و مير جوانان از ديگر مصوبه هاي اين كارگروه است.
رئيس دانشكده علوم پزشكي مراغه نيز گفت: همكاري درون سازماني و برون سازماني براي تحقق سلامت جامعه نيازمند فرهنگ سازي توسط مردم و مسئولان بوده و اين امر لازمه اصلي توسعه سلامت پايدار است.
عليرضا جنتي اضافه كرد: تبليغ سلامت بايد به فرهنگ عمومي تبديل شود و اطلاع رساني درست راهگشاي بسياري از مشكلات در حوزه سلامت و بهداشت تلقي شود.
معاون بهداشتي دانشكده علوم پزشكي نيز گفت: كنترل و نظارت مستمر بر فعاليت واحدهاي صنفي عرضه كننده مواد غذايي در حوزه بهداشت و سلامت نقش تعيين كننده اي در تامين امنيت و سلامت جامعه دارد.
احمد مجتهدي افزود: بررسي مشكلات بهداشتي در مناطق روستايي به ويژه دفع فاضلاب روستايي، نظارت و برخورد با دست فروشان مواد غذايي متخلف و مراكز عرضه و استعمال دخانيات و قليان در اولويت كاري دستگاه هاي متولي بهداشت و سلامت اين شهرستان قرار گرفته است.
وي ادامه داد: با توجه به اقدامات قبلي در حوزه بهداشت و سلامت، مراغه به عنوان يكي از هفت شهر برتر در حوزه پيشگيري از عرضه و استعمال دخانيات و قليان در كشور توسط وزارت بهداشت ، معرفي شده است.
جانشين فرمانده نيروي انتظامي مراغه نيز گفت: تاكنون در راستاي برخورد با مراكز عرضه دخانيات و قهوه خانه ها و رستوران هاي سنتي متخلف 85 واحد صنفي اخطار دريافت كرده و ملزم به تغيير كاربري، دريافت مجوزهاي قانوني و رعايت موازين بهداشتي و اخلاق شده اند.
سرهنگ علي فيضي افزود: نيروي انتظامي با هماهنگي دادستاني و دانشكده علوم پزشكي با واحدهاي صنفي متخلف برخورد كرده و اين واحدها ملزم به اجراي قوانين بهداشتي از جمله عدم ورود افراد زير 18 سال، رعايت شئونات اخلاقي و موازين بهداشتي و جمع آوري قليان و دخانيات در مراكز عرضه غذا و مواد غذايي به ويژه در رستوران هاي سنتي شده اند.
به گزارش ايرنا شهرستان مراغه با حدود 250 هزار نفر جمعيت /بر اساس آمارگيري سال 1392 شمسي/ در فاصله 127 كيلومتري تبريز، مركز آذربايجان شرقي قرار دارد.
3072/518

سرخط اخبار استان‌ها