۲۳ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۱۰
کد خبر: 81682493
T T
۰ نفر
90 هزار هكتار از عرصه هاي منابع طبيعي زرند به بيابان تبديل شده است

كرمان - ايرنا - سرپرست اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان زرند استان كرمان با بيان اينكه عرصه هاي مرتعي اين شهرستان به 440 هزار هكتار مي رسد گفت: بر اثر چراي شديد و خشكسالي هاي متوالي 90 هزار هكتار از اين عرصه ها به بيابان تبديل شده و غيرقابل بهره برداري است.

علي ميرزايي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا تصريح كرد: فرسايش بادي و هجوم شن هاي روان از پيامدهاي غيرقابل انكار نابودي عرصه هاي منابع طبيعي و مراتع و در پي آن گسترش بيابان است.

وي خاطرنشان كرد: 350 هزار هكتار از عرصه هاي مرتعي شهرستان زرند قابليت چراي دام را دارد.

وي با بيان اينكه ظرفيت چراي دام مجاز مراتع شهرستان زرند به 70 هزار واحد دامي مي رسد، ادامه داد: در بعضي مواقع اين تعداد واحد دامي دو برابر مي شود كه ظرفيت مراتع جوابگوي آن نيست.

ميرزايي اضافه كرد: مدت زمان چراي دام هم هفت ماه تعيين شده است كه در بعضي مواقع و در بعضي مناطق از سوي دامداراني كه از مراتع استفاده مي كنند به 10 ماه مي رسد.

وي اظهار كرد: اين چراي بي رويه دام باعث شده است كه حتي در مناطق پرباران همانند دشتخاك و جرجافك شهرستان زرند نيز به دليل چراي شديد، بسياري از مراتع از بين برود.

وي گفت: بر اساس قانون، دام مجاز هر دامداري مشخص و بر اساس آن پروانه صادر مي شود و دامدار موظف است كه فصل چرا و هم تعداد واحد دامي مجاز را رعايت كند.

وي خاطر نشان كرد: در سال جاري بيش از 10 مورد دامدار استفاده كننده غيرمجاز از مراتع شهرستان مشخص شد كه از آنها تعهد به خروج دام اخذ شده و تعدادي هم پرونده تشكيل شده است.

وي افزود: اتباع بيگانه اي هم وجود دارند كه داراي گله گوسفند مي باشند و از مراتع استفاده مي كنند و براي تعدادي از آنها هم پرونده تشكيل شده است.

وي افزود: از شهرستان هاي مجاور هم افرادي دام خود را براي استفاده از مراتع زرند به اين منطقه وارد مي كنند.

وي عنوان كرد: پيگيري منابع طبيعي به تنهايي كافي نيست و تسريع در خروج دام غير مجاز و ساماندهي دام مجاز، نيازمند همراهي ساير مراجع مربوط از جمله دادگستري، فرمانداري جهاد كشاورزي و يگان حفاظت استان كرمان است.

شهرستان زرند در 75 كيلومتري شمال شرق كرمان مركز استان واقع است.

7439/1860

سرخط اخبار استان‌ها