کد خبر: ۹۰۶۳۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۰۳ دی ۱۳۹۴ - 2015December 24
شفا آنلاین>سلامت>تغذیه> روغن ماهی به سلامت نگه‌داشتن قلب و مغز شهرت دارد اما یافته‌های جدید حاکی از آن است که این روغن می‌تواند نقش مهمی در کاهش وزن نیز داشته باشد.
  به گزارش شفا آنلاین، دانشمندان ژاپنی دریافته‌اند که روغن ماهی می‌تواند سلول‌های ذخیره‌کننده چربی را به سلول‌های سوزاننده چربی تبدیل کند که این مساله می‌تواند راهکاری برای مبارزه با چاقی به شمار آید.

       سلول‌های چربی سفید، متهم اصلی چاقی به شمار می‌روند، این سلول‌ها انرژی اضافی و استفاده نشده را به شکل چربی در پهلوها و شکم ذخیره می‌کنند.

از سوی دیگر، سلول‌های چربی قهوه‌ای به طور معمول نقش چربی‌هایی را که آماده سوخت و ساز هستند و بدن را گرم نگه می‌دارند، بازی می‌کنند. بیشتر تحقیقات انجام شده در زمینه چاقی، پیرامون استفاده از مکانیزم‌هایی است که چربی‌های ذخیره شده را برای تولید این چربی خوب به کار می‌گیرد.

       باتوجه به تحقیقات اخیر و کشف پروتئین‌ها، هورمون‌ها و حتی عوامل محیطی برای انجام این تغییر امیدهای تازه‌ای در این زمینه مشاهده شده است. این امیدها زمانی بیشتر شدند که دانشمندان در سال 2012 نوع سومی از چربی‌ها را کشف کردند که با عنوان چربی‌های بژ شناخته می‌شد.

       بررسی‌ها نشان داده‌اند که چربی بژ شباهت بسیاری با چربی قهوه‌ای دارد. هر دوی این چربی‌ها می‌توانند مقادیر زیادی کالری را بسوزانند، چرا که حاوی مقدار زیادی از اندامک‌های سلولی سوزاننده انرژی به نام میتوکندری هستند.

 میتوکندری‌ها حاوی آهن هستد و رنگ قهوه‌ای و بژ این سلول‌ها هم به این علت به وجود می‌آید. با توجه به کشف این نوع چربی، دانشمندان ژاپنی در دانشگاه کیوتو سعی کردند دریابند که چه نوع مواد غذایی می‌تواند میزان این نوع از چربی‌ها را افزایش دهد؟

محققان به گروهی از موش‌ها غذاهای چرب و به گروه‌های دیگر غذاهای چرب همراه با روغن ماهی افزودنی خوراندند. گروهی که از روغن ماهی استفاده کرده بودند، با کاهش 5 تا 10 درصد وزن و 15 تا 25 درصد کاهش وزن در دوره آزمایش روبرو شدند.

 تیم تحقیقاتی معتقد است که این نتایج در اثر تحریک گیرنده‌های این روغن در دستگاه گوارش و فعال‌سازی سیستم عصبی سمپاتیک و تبدیل سلول‌های چربی سفید به طیفی از سلول‌های چربی بژ اتفاق می‌افتد.

       تروو کاوادا، سرپرست این پژوهش، گفت: «گفته می‌شود غذاهایی که در ژاپن و منطقه مدیترانه معمول است، در افزایش طول عمر نقش دارد. اما درباره علت این تاثیر سودمند بحث در جریان بوده است. اکنون ما شناخت بیشتری درباره علت این تاثیرات سودمند به دست می‌آوریم.»GizMag
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: