۲۳ دی ۱۳۹۵، ۲۱:۴۰
کد خبر: 82384768
T T
۰ نفر
معاون وزير جهاد كشاورزي:125ميليون هكتار اراضي زيرپوشش طرح كاداستر قرار گرفت

بوشهر- ايرنا- معاون وزيرجهاد كشاورزي و رئيس سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري گفت:125 ميليون هكتار از زمين هاي ملي و كشاورزي زيرپوشش طرح كاداستر (حدنگاري) قرار گرفته است كه تاكنون درسطح 24ميليون هكتاراجرا شده است.

به گزارش ايرنا، خداكرم جلالي بعد ازظهر پنجشنبه در حاشيه بازديد از چند طرح آبخيزداري در استان بوشهر درجمع خبرنگاران افزود: با انجام طرح كاداستر(حد نگاري) زمين هاي كشاورزي و حدود آنها مشخص مي شود و با اين برنامه مشكلات و اختلافهاي مربوط به مردم و منابع طبيعي به كمترين حد ممكن مي رسد.
وي يادآورشد:رسيدگي به اختلاف حقوقي مردم و منابع طبيعي از طريق كمسيون ماده واحده و از شعبه هايي كه به صورت ويژه در كشور وجود دارد به اين اختلافها رسيدگي مي شود.
رئيس سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري اضافه كرد: در قانون رفع موانع توليد (موضوع ماده 54 قانون رفع موانع توليد رقابت پذير و ارتقاي نظام مالي كشور) اجازه ويژه اي براي رفع تداخلها داده شده است.
جلالي افزود: در سالجاري تاكنون در پلاكهايي كه به منظور رفع تداخل بررسي شده اند، 170هزار هكتار بعنوان مثتثنيات و نسق زراعي و 550هزار هكتار نيز بعنوان منابع ملي تثبيت شده اند.
وي يادآورشد: در زمان حاضر حدود60 هزار پرونده مربوط به كميسيون ماده واحده در كشور وجود دارد كه با اولويت در قانون موضوع ماده 54بايد مورد رسيدگي قرار گيرند.
جلالي با بيان اينكه منابع طبيعي به همه اعتراض ها براساس اسناد و مدارك پاسخ مي دهد و اجازه ضايع شدن هيچ حقي را نمي دهد گفت: تلاش مي شود در برنامه ششم توسعه رسيدگي به اين اختلافها به پايان برسد و مشكلي در اين زمينه نخواهيم داشت.
رئيس سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري گفت:براساس برنامه ششم توسعه حداقل سالانه بايد 10 ميليون هكتار عمليات آبخيزداري انجام شود.
معاون وزير جهاد كشاورزي تصريح كرد: براين اساس سالي دو ميليون هكتار عمليات آبخيزداري و يك ميليون و 200 هزار هكتار بيابانزدايي بايد انجام شود.
وي يادآورشد: براساس اين برنامه ريزي تقريبا بيش از سه برابر برنامه پنجم توسعه بايد در برنامه ششم عمليات آبخيزداري درعرصه هاي منابع طبيعي و سرزميني كشور انجام شود.
جلالي تصريح كرد: در همين راستا تحول مثبتي درعرصه هاي منابع طبيعي و سرزميني و اصلاح وضعيت آبخوانهاي كشور انجام مي شود.
وي در خصوص وضعيت اجراي طرحهاي آبخيزداري استان بوشهر نيز گفت: به تناسب اعتباراتي كه اين استان در اين بخش داشته اقدام هاي خوبي انجام شده ولي اين اعتباربه تناسب نياز استان، كم و نارسا است.
جلالي افزود:باتوجه به اينكه مساله آب و محيط زيست از اولويت هاي برنامه ششم توسعه است بايد توجه بيشتري به بخش آبخيزداري انجام شود.
جلالي اظهار كرد: طرح‌هاي آبخيزداري و آبخوانداري با توجه به خشكسالي حاكم بر كشور از موضوع هاي مهم درعرصه ملي است و تحقق اين مهم در تعادل بخشي سفره‌هاي زير زميني آب موثر است.
وي بيان كرد: به دليل اينكه در سالهاي گذشته بيش از حد توان اكولوژيك آب از سفره هاي زيرزميني برداشت شده است برخي از آبخوانها تخريب شده اند.
جلالي با بيان اينكه اجراي طرحهاي آبخيزداري در رفع مشكلات آبخوانها موثرند گفت: در اجراي اين طرح مشاركت و همكاري كشاورزان و روستائيان بسيار مهم و حائز اهميت است كه در قالب‌هاي مختلف اين مهم طراحي و اجرايي شده است.
6045/6047**خبرنگار: موناعيدان* انتشاردهنده: اكبراقبال مجرد

سرخط اخبار استان‌ها