۳ اسفند ۱۳۹۵، ۱۵:۱۵
کد خبر: 82439305
T T
۰ نفر
كشاورزي بستر جديد همكاري هاي ايران و فرانسه مي شود

تهران - ايرنا - معاون وزيرجهاد كشاورزي گفت: در سفر هيات فرانسوي به ايران، همكاري دو كشور در زمينه هاي مختلف كشاورزي توسعه مي يابد

«حسين صفايي» روز سه شنبه در حاشيه ديدار هيات فرانسوي با وزير علي ربيعي تعاون، كار و رفاه اجتماعي در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا، افزود: يكي از زمينه هاي همكاري با تعاوني هاي كشاورزي فرانسوي در زمينه توليد بذرهاي هيبريد، غلات، چغندرقند و دانه هاي روغني است.
وي ادامه داد: با فناوري هاي نوين فرانسوي و همكاري ايراني ها مي توان اين دسته از فعاليت ها در مزارع تعاوني هاي توليدي و سهامي زراعي انجام شود.
صفايي گفت: ايران در توليد بذر هيبريد به لحاظ اقليمي از فرانسه توانمندتر است و به همين دليل همكاري دو كشور منجر به بهبود كيفيت بذرهاي هيبريد مي شود كه در نتيجه هم بازار داخل ايران از آن منتفع مي شود و هم مي توان در زمينه صادرات به كشورهاي اوراسيا اقدام كرد.
صفايي در خصوص موضوع گياهان دارويي گفت: اين گياهان امروز در صنايع غذايي، آرايشي و دارويي استفاده هاي زيادي دارند و مي توان در زميني به مساحت 100هزار هكتار به توليد اين گونه گياهان پرداخت.
معاون وزيرجهادكشاورزي گفت: فرانسه وارد كننده گياهان دارويي است و ايران شرايط ممتازي در پرورش اقلام گياهان دارويي دارد.
به گفته وي، ايران با ارزيابي كه دارد در مزارع تعاوني هاي توليدي و شركت سهامي زراعي در ميان مدت مي تواند 100هزار هكتار را به كشت گياهان دارويي اختصاص دهد.
معاون جهاد كشاورزي با اشاره به توليد زعفران در ايران گفت: مهم ترين موضوع در حوزه زعفران، فرآوري اين محصول است؛ در ايران فقط از اين گياه به شكل مستقيم استفاده مي شود اما در كشورهاي ديگر به ويژه در كشورهاي اروپايي، زعفران در صنايع غذايي، شيريني و شكلات، غذاهاي سريع پر (فست فودها) و آرايشي استفاده مي شود. متاسفانه فرآوري ايران در زعفران بسيار ضعيف است.
به گفته صفايي، فرانسه يكي از چند كشوري است كه بازار مصرف زعفران را دارد اما آن را با با واسطه تهيه مي كند و از اين رو همكاري در فرآوري اين محصول در حوزه تعاوني هاي كشاورزي، مي تواند اين كالاي گران بها را به طور مستقيم تهيه كند.
وي تعامل تعاوني هاي كشاورزي ايران و فرانسه را شرايط برد - برد عنوان كرد و گفت: تفاهم نامه اي كه امروز بين ايران و فرانسه امضا شد، بايد تبديل به مذاكرات تخصصي شود و به قرار داد برسد كه اميدواريم زمان عملياتي شدن آن طولاني نشود.
اقتصام**9123**2025**خبرنگار: زهره دريغ گفتار** انتشار: ليلا جودي

اطلاع از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان در كانال اقتصادي ايرنا در تلگرام:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco

سرخط اخبار اقتصاد