مبارزه با سوسک سرخرطومی در سطح ۷۰هزار هکتار از نخلستان‌های سیستان‌ و بلوچستان انجام شد

زاهدان - ایرنا - مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی سیستان وبلوچستان گفت: ردیابی سوسک سرخرطومی خرما از سال گذشته تاکنون در سطح بیش از ۷۰ هزار هکتار از نخلستان‌های این استان انجام شد.

غلامحسین تیموری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بر مشارکت مردمی در کنترل سوسک سرخرطومی حنایی خرما نخلستان های سیستان‌وبلوچستان تاکید کرد و افزود: سوسک سرخرطومی حنایی به‌عنوان یکی از خطرناک‌ترین آفت‌های درختان نخل نام برده می‌شود که برای زندگی و تغذیه به طور معمول از تنه درخت استفاده می‌کند.
وی بیان کرد: در جریان ردیابی و مبارزه با سوسک سرخرطومی حنایی تعداد ۸۳ هزار و ۸۵۷ اصله خرما آلوده تشخیص داده شده که تیمار ۸۳ هزار و ۴۸۶ اصله درخت خرما انجام و ۳۷۱ اصله نخل نیز بدلیل میزان بالای خسارت وارده شده امحا شد.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: آفت سرخرطومی خرما علاوه بر خسارت مستقیم که از بابت تغذیه لارو آفت از تنه درخت و آوندهای آن انجام می شود عامل ورود عوامل قارچی و باکتریایی به داخل تنه بوده که در نهایت در صورت عدم مبارزه به موقع باعث مرگ درخت می شود.
وی تاکید کرد: کارشناسان حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آمادگی لازم برای آموزش شیوه های ردیابی و مبارزه با این آفت خطرناک را دارد.
تیموری خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه این آفت در سال دارای بیش از سه نسل است ردیابی باغات آلوده در چند مرحله مستمر انجام می‌شود.

وی به کشاورزان نخل کار سیستان و بلوچستان توصیه کرد که با توجه به پراکندگی درختان آلوده در سطح نخلستان ها باید تمامی درختان آلوده توسط کارشناسان ماهر مورد بازبینی قرار گیرد.

سیستان وبلوچستان دارای بیش‌از ۶۹ هزار هکتار نخلستان است و نخلستانها افزون بر۷۰ درصد باغات استان را به خود اختصاص داده اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha