تاریخ دقیق بازگشایی زاینده رود برای کشت پاییزه کشاورزان مشخص شد

مهر نوشت: دبیر اجرایی نظام صنف کشاورزی استان اصفهان ضمن تشریح تاریخ دقیق بازگشایی زاینده رود گفت: وفاق و همگرایی بین نهادهای اجرایی برای اجرای مصوبات زاینده رود در استان اصفهان وجود ندارد.

اسفندیار امینی با اعلام تاریخ دقیق بازگشایی آب در آینده نزدیک برای کشت بهنگام پاییزه اظهار داشت: پیش بینی می شود آب در بازه زمانی پانزدهم تا بیستم آبان ماه برای کشت غله رهاسازی شود.

وی با اشاره به اینکه آبانماه زمان مناسبی برای کشت غله است، ادامه داد: پیش بینی می شود مجموع برداشت محصولات کشاورزی در سال زراعی گذشته، در شهرستان اصفهان اعم از غله، ذرت علوفه ای، ذرت دانه ای، چغندر قند، چغندر دامی، انواع صیفی جات، جالیز، شالیزار، ارزن و میوه جات و غیره بالغ بر دو میلیون تن باشد و با تخمین بیش از دو هزار میلیارد تومان درآمد برای کشاورزان، دامداران و مرغداران آثار روانی و اجتماعی مثبتی در استان اصفهان به همراه خواهد داشت.

سهم دقیق حقابه سال گذشته زراعی اعلام خواهد شد

دبیر اجرایی نظام صنف کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: هنوز سهم دقیق حقابه پرداختی کشاورزان در سال زراعی گذشته مشخص نشده و با برگزاری جلسه شورای هماهنگی زاینده رود میزان دقیق آن مشخص خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت آزادسازی و ساماندهی رودخانه زاینده رود گفت: اختیار اجرای بیش از ۷۰ درصد از مصوبات شورای هماهنگی زاینده رود و شورای عالی آب در داخل استان اصفهان است که برای اجرای آن بین  دستگاه های مربوطه، همگرایی وجود ندارد.

عدم هماهنگی بین دستگاه ها در اجرای مصوبات زاینده رود

امینی با تاکید بر عدم هماهنگی بین دستگاه های اجرایی برای اجرای مصوبات زاینده رود در استان اصفهان تصریح کرد: وظایف هر کدام از دستگاه های ذی ربط در مورد زاینده رود در طی مصوبات شورای عالی آب، شورای هماهنگی زاینده رود و امنیت ملی مشخص شده اما متاسفانه وفاق و جدیتی در استان اصفهان برای اجرای این مصوبات وجود ندارد.

کم کاری ها در مورد زاینده رود ریشه در استان اصفهان دارد

وی با اشاره به اینکه کم کاری های دستگاه های اجرایی استان اصفهان در مورد زاینده رود به پایتخت مربوط نیست، تاکید کرد: اختیارات تام تشکیل صندوق پرداخت خسارات به کشاورزان به بالاترین مقام اجرایی در استان اصفهان واگذار شد، اما اقدامی انجام نشد.

دبیر اجرایی نظام صنف کشاورزی استان اصفهان با اشاره به نمونه ای دیگر برای اعلام کوتاهی سازمان های ذی ربط در مورد زاینده رود در استان اصفهان تصریح کرد: از سال ۱۳۹۶، طبق مصوبه کارگروه ملی، صنایع استان اصفهان بایستی به طور علی الحساب سالانه ۴۵۰ میلیارد تومان برای جبران خسارات کشاورزان پرداخت کنند و اختیار وصول آن به شخص استاندار واگذار شد و طبق دستور استاندار شرکت آب منطقه ای مسئول پیگیری این موضوع شد که تاکنون پس از گذشت سه سال هیچ گونه اقدامی انجام نشده است.

عدم تحقق سیزده مصوبه ساماندهی زاینده رود در استان اصفهان

وی با اشاره به ۱۳ مصوبه ای که  بر ساماندهی، نظارت بر برداشت های غیرمجاز و حذف اعیانی های مزاحم در حریم و بستر رودخانه زاینده رود نظارت دارد و در عقد با صنف کشاورزی تاکید شده است، گفت: اولویت اول در مصوبات صرف هزینه برای آزادسازی و ساماندهی رودخانه زاینده رود است، اما با قرارداد صوری با صنف کشاورزی نمی توان اقدام موثری انجام داد.

نتایج ملموس ساماندهی ۵ درصدی زاینده رود

امینی با مقایسه دبی خروجی از سد زاینده رود در سال گذشته با مدت مشابه امسال گفت: در سال ۱۳۹۷ همین موقع دبی خروجی آب از سد زاینده رود، در مسیر محدودی از بستر رودخانه جریان داشت اما امسال این میزان آب می تواند آب پشت سد رودشتین را برای تغذیه محدود تالاب گاوخونی تامین کند که محصول و نتیجه پنج درصد از عملیات ساماندهی رودخانه زاینده رود است.

وی تاکید کرد: تا زمانی که تصمیمات سازمانهای اجرایی استان اصفهان بر سلیقه گرایی استوار باشد و همگرایی در اجرای مصوبات شورای عالی آب و شورای هماهنگی زاینده رود نباشد دچار شعارزدگی و بهره برداری های تبلیغاتی از حوضه زاینده رود خواهیم بود و در اینجا نهادها و سازمانهای مربوطه در استان اصفهان را به مناظره دعوت می کنیم.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1315668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =