۲۶ خرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۵۲
کد خبر: 82113615
T T
۰ نفر

محصولات پر آب بر مورد حمايت جهاد كشاورزي نيست

۲۶ خرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۵۲
کد خبر: 82113615
محصولات پر آب بر مورد حمايت جهاد كشاورزي نيست

همدان- ايرنا- معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي استان همدان گفت: هيچ محصول پرآب‌بري كه استراتژيك نباشد مورد حمايت جهاد كشاورزي نيست و اگر مشكلي باشد اخطارهاي لازم داده مي‌شود.

شهرام پرورش شامگاه سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: كشت هندوانه در استان همدان با آبياري هاي نوين انجام مي شود و به كشاورزاني كه قوانين را رعايت نكرده و بيشتر از هدف گذاري كشت كرده اند، اخطارهاي لازم داده شده است.
وي بيان كرد: كشاورزان در هندوانه‌كاري سه آيتم استفاده از مالچ، سيستم تيپ و حالت نشاء را رعايت مي‌كنند، به‌طوري كه مصرف آب در اين كشت به حداقل رسيده است.
وي با بيان اينكه بيش از 95 درصد از مزارع در سال گذشته مجهز به سيستم تيپ شدند افزود: رعايت الگوي كشت براي محصولات سيب‌زميني، چغندرقند و آفتابگردان پيگيري شده است .
وي با بيان اينكه امسال در برابر كشت بيش از حد چغندركاران ايستاده ايم افزود: اجازه افزايش سطح زير كشت اين محصول به كشاورزان داده نشد.
معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهادكشاورزي استان همدان همچنين درباره كشت محصول كلزا گفت: بسته حمايتي ايجاد شده از سوي دولت براي توسعه كشت اين محصول گامي مثبت در جهت حفظ منابع آبي است.
پرورش با اشاره به خريد تضميني كلزا در استان يادآور شد: محصول كلزا توسط شركت غله و خدمات بازرگاني به قيمت هر كيلو گرم 25 هزار و 300 ريال خريداري و تحويل كارخانه روغن‌كشي استان همدان مي شود.
وي اضافه كرد: كشت كلزا به عنوان محصولي جايگزين در دوره تناوب مدنظر قرار گرفته است.
وي با تاكيد بر اينكه برنامه‌هاي كاربردي براي توسعه كشت اين محصول در استان همدان در دست اقدام است، گفت: استفاده از بذرهاي هيبريد براي افزايش توليد در واحد سطح از راهكارهاي توسعه كشت كلزا در استان همدان است.
وي بيان كرد: هدف كشت كلزا در تناوب با گندم در استان همدان است كه اگر اين موضوع اتفاق بيفتد باعث پايداري گندم شده و در واقع كلزا رقيب گندم نيست.
وي ادامه داد: بيش از 6 هزار هكتار در برنامه سال زراعي آينده بايد زير كشت محصول كلزا قرار گيرد.
رضواني جلال ادامه داد: دولت براي كشت كلزا از كشاورزان حمايت مي كند و در تمام مراحل كاشت و داشت و برداشت تدابيري انديشيده و مشوق هايي در نظر گرفته شده تا از كشت دانه هاي روغني حمايت شود.
معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي همدان افزود: همچنين خريد محصول اساسي گندم آمادگي كامل وجود دارد كه كشاورزان مشخصات خود را در سامانه ثبت كرده و با گرفتن معرفي‌نامه از مراكز جهادكشاورزي در شهرستان‌ها مي‌توانند به مراكز خريد مراجعه كرده و محصول را به قيمت 12 هزار و 700 ريال تحويل دهند.
وي ادامه داد: خريد جو در بورس كالا صورت مي‌گيرد و كشاورز بايد قبل از تحويل محصول به جهادكشاورزي مراجعه و فرمي تهيه كند.
پرورش تصريح كرد: توليد محصول سالم از دغدغه‌هاي اصلي سازمان است كه در اين راستا كاهش كود و سم در دستور كار است البته ميانگين مصرف كود ما نسبت به كشور عدد پاييني است.
وي تصريح كرد: در بحث امنيت غذايي به دنبال توليد محصول سالم با مانيتورينگ كردن سموم و آفات و به حداقل رساندن استفاده از كود و سموم هستيم.
استان همدان با يك و دو دهم درصد از مساحت كشور بخش اعظمي از توليدات كشور را به خود اختصاص داده است.
ميزان توليدات كشاورزي در استان همدان سالانه پنج ميليون تن است كه 4.5 درصد محصولات كشاورزي كشور را شامل مي شود.
ستان همدان يك هزار و 950 هكتار وسعت دارد كه 46 درصد آن منابع طبيعي ، 33 درصد اراضي زراعي ، 3.7 درصد باغ ها و حدود 13.1 درصد آن نيز آيش است.
استان همدان در بخش كشاورزي 142 هزار بهره بردار دارد كه با داشتن 26 درصد اشتغال استان، سالانه حدود 4.5 ميليون تن محصول كشاورزي را توليد مي كند.
7523/6993

سرخط اخبار استان‌ها