۲۶ مرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۰۰
کد خبر: 82191081
T T
۰ نفر
فرماندار: 35 درصد اشتغال شهرستان ابركوه را بحران آب تهديد مي كند

يزد - ايرنا- فرماندار شهرستان ابركوه گفت: افزون بر 35 درصد اشتغال اين شهرستان در بخش كشاورزي است و بحران تامين آب و تداوم خشكسالي بخش قابل توجهي از اشتغال اين شهرستان را با تهديد جدي مواجه كرده است.

به گزارش ايرنا، سيدنبي رسولي روزسه شنبه درنشست شوراي فرهنگ عمومي شهرستان ابركوه كه با حضور امام جمعه، مديرعامل جمعيت هلال احمر استان، رييس خبرگزاري جمهوري اسلامي استان يزد و جمعي از مسوولان اين شهرستان برگزار شد، افزود: حجم قابل توجهي از اشتغال شهرستان ابركوه در بخش كشاورزي است و اگر براي تامين آب اين بخش برنامه ريزي نشود، قطعا با مشكل مواجه مي شويم.
وي ادامه داد: با اقدامات انجام شده تا پايان سال جاري بيش از يك چهارم باغ هاي كشاورزي ابركوه به سامانه هاي آبياري نوين تغيير مي يابد.
فرماندار ابركوه تغيير كشت محصولات كشاورزي به سمت گياهان كم آبخواه را از اولويت هاي اين شهرستان براي كاهش مصرف آب در بخش كشاورزي عنوان كرد و ادامه داد: افزون بر 90 درصد چاه هاي كشاورزي اين شهرستان به كنتور هوشمند تجهيز و حدود يك سوم صرفه جويي در آب مصرفي حاصل شده كه كاهش ميزان مصرف آب از پنج هزار و 500 ليتر به چهار هزار ليتر در بخش كشاورزي از نتايج اين اقدامات بوده است.
فرماندار ابركوه خاطر نشان كرد: افزون بر 800 حلقه چاه در بخش صنعت، كشاورزي و شرب در شهرستان ابركوه حفر شده كه اگر مصرف اين چاه ها كنترل و مديريت نشود با توجه خشكسالي هاي چند ساله اخير، در سال هاي آتي ذخاير آبي شهرستان به شدت تحليل مي رود.
عباس علوي راد رييس دانشگاه آزاد اسلامي ابركوه نيز در اين نشست گفت: اين مركز دانشگاهي آمادگي دارد با توجه به مجوز ميراث فرهنگي در زمينه ساخت كمپ گردشگري 60 هكتاري در اين دانشگاه سرمايه گذاري كند و لذا در اين زمينه تقاضاي همكاري شهرداري و ديگر ارگان ها را داريم.
شهردار ابركوه نيز در اين نشست گفت: شهر، ظرف توسعه است و به شهر هم بايد در برنامه هاي توسعه توجه شود زيرا مورد توجه گردشگران قرار دارد كه پس از سال ها كه در مورد بافت تاريخي ابركوه صحبت مي شد، اخير ثبت بافت تاريخي ابركوه در دستور كار قرار گرفته و اين نخستين قدم اجرايي بود كه در اين زمينه برداشته شد.
حسين حاتمي افزود: تا كنون همه همكاري لازم را در زمينه سرمايه گذاري در شهرستان انجام داده ايم و به ويژه در زمينه توسعه گردشگري كه آلايندگي ندارد، همكاري لازم با دستگاه هاي مختلف به عمل آمده است .
وي ادامه داد: همواره صنعت را ابزاري براي توسعه شهر قرار داده اند و سرانه هاي شهر با اين مورد بررسي مي شد در حاليكه اگر مردمي وجود نداشته باشند، صنعتي هم نخواهد بود و لذا بايد ابتدا به تامين خواسته هاي مردم در زمينه هاي مديريت شهري توجه شود.
شهردار ابركوه افزود: در گذشته بجاي آنكه به مردم توجه شود، شهر قرباني توسعه صنعت شده و هيچ برنامه ريزي براي مردم نشده و لذا بايد سرانه هاي شهر نيز تامين شود.
حاتمي اظهار داشت: با تمام سرمايه گذاران در شهرستان كمال همكاري و مساعدت انجام مي شود و در زمينه ساخت كمپ گردشگري نيز تا آنجايي كه قانون به ما اجازه بدهد، همكاري لازم را خواهيم داشت.
ابركوه با 50 هزار نفر جمعيت در 140 كيلومتري غرب شهر يزد واقع است.
7537/ 6014/

سرخط اخبار استان‌ها