۲۱ شهریور ۱۳۹۵، ۱۷:۲۰
کد خبر: 82226976
T T
۰ نفر
كشاورزان حوضه جراحي و زهره از كشت تابستانه محروم شدند

اهواز - ايرنا - معاون توليدات گياهي جهاد كشاورزي خوزستان گفت: كمبود آب كشاورزان حوضه رودخانه هاي جراحي و زهره را از كشت تابستانه امسال محروم كرد.

محمد قاسمي نژاد يكشنبه در گفت وگو با ايرنا اظهار كرد: با وجود برگزاري چند جلسه در استانداري و ستاد بحران استان اما وعده مسئولان سازمان آب و برق براي تامين آب كشت تابستانه عملي نشد.
وي افزود: 40 هزار هكتار از زمين هاي حوضه مارون- جراحي (به جز نخيلات و يونجه كه كشت هاي دائم هستند) امسال تامين آب نشده است.
قاسمي با اشاره به شرايط خاص رودخانه زهره اظهار كرد: شوري بالاي آب در اين رودخانه و كمبود آب باعث شد كشاورزان اين حوضه نيز از كشت تابستانه محروم باشند.
به گفته وي، كشت تابستانه امسال در حوضه رودخانه هاي كارون، كرخه و دز انجام شده است.
قاسمي گفت: امسال براي 360 هزار هكتار كشت تابستانه برنامه ريزي شده بود كه 40 هزار هكتار از آن مربوط به نخيلات و 100 هزار هكتار مربوط به مزارع نيشكر است.
وي افزود: تابستان امسال حبوبات، دانه هاي روغني (كنجد و سويا)، برنج، ذرت، علوفه و صيفي جات در خوزستان كاشته شده است.
وي با اشاره به برداشت خارك و رطب از نخلستان هاي خوزستان گفت: پيش بيني مي شود كه امسال 180 هزار تا 190 هزار تن خرما از سطح نخلستان هاي اين استان برداشت شود.
قاسمي اضافه كرد: عمده ترين نخلستان ها در شادگان، خرمشهر، آبادان، اهواز، كارون و بهبهان قرار دارد.
وي با بيان اينكه 40 هزار هكتار در خوزستان به شاليكاري اختصاص يافته اظهار كرد: امسال پيش بيني شده كه 300 هزار تن محصول برنج در خوزستان به دست آيد.
وي با اشاره به اقداماتي كه براي كاهش مصرف آب در برنجكاري اجرا شده افزود: با انجام خشكه كاري، رژيم آبياري و استفاده از ارقام پرمحصول و زودرس سعي شده كه شرايطي براي مصرف بهينه و صرفه جويي در آب اعمال شود.
به گفته وي، 17 هزار هكتار از زمين هاي شاليكاري در خوزستان به صورت خشكه كاري بوده كه 30 درصد كمتر آب مصرف مي كند و بقيه كشت ارقام پرمحصول و زودرس برنج بوده است.
قاسمي در ادامه اظهار كرد: چهار هزار و 900 هكتار ذرت دانه اي و 25 هزار هكتار ذرت علوفه اي كشت شده كه برداشت آن نيز آغاز شده است.
بر اساس اين گزارش، سازمان آب و برق خوزستان از اوايل تابستان ممنوعيت كشت در حوضه هاي جراحي (مارون) و زهره را درخواست كرده بود اما با توجه به مشكلات اجتماعي ناشي از ممنوعيت كشت، قرار بود با اعمال محدوديت كشت و تعيين الگوي كشت در اين حوضه ها كشت تابستانه صورت بگيرد. بحث بر سر تامين آب اين حوضه ها تا نيمه هاي مرداد نيز ادامه داشت.
اين دو حوضه چند سال است كه با كمبود آب روبه رو هستند. پارسال كمتر از 200 هزار هكتار زير كشت انواع محصولات تابستانه رفت. شادگان و هنديجان در انتهاي رودخانه هاي جراحي و زهره بيش از ديگر نقاط خوزستان با مشكل تامين آب روبه رو هستند. پائيز گذشته نيز به دليل بي آبي اين دو حوضه با مشكلات جدي روبه رو بودند.
سطح زمين هاي كشاورزي در هنديجان 23 هزار هكتار است كه در سال هاي نرمال بيش از 6 هزار هكتار زير كشت محصولات تابستانه مي رود.
شادگان نيز 60 هزار هكتار زمين كشاورزي دارد و 2.5 ميليون اصله نخل در اين شهرستان وجود دارد.
7151/ 6037

سرخط اخبار استان‌ها