۶ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۲۳
کد خبر: 82089108
T T
۰ نفر
كشت ارزن و سورگوم جايگزين مناسب محصول برنج درچهارمحال وبختياري است

شهركرد- ايرنا- معاون بهبود توليدات گياهي جهاد كشاورزي چهارمحال و بختياري از كشاورزان خواست به جاي كشت برنج ارزن و سورگوم كشت كنند.

حميدرضا دانش روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: كاهش بارندگي و خشكسالي هاي اخير در استان، كمبود و محدوديت منابع آب را تشديد كرده و كشاورزان بايد تغيير الگوي كشت را در دستور كار قرار دهند.
به گفته وي، محدوديت منابع آبي در كشور باعث شده سياست هاي وزارت جهادكشاورزي در سال هاي اخير به سمت كاهش سطح زيركشت برنج در كشور به غير از سه استان شمالي سوق يابد.
دانش به كشاورزان توصيه كرد ارقام جديد ارزن و سورگوم را كه در كشور وجود دارد، جايگزين كشت برنج كنند.
به گفته وي، به ازاي هر كيلوگرم برنج خشك، سه هزار ليتر آب مصرف مي شود و ارزن و سورگوم معادل محصول گندم آب نياز دارد و درآمد كشت اين محصولات نيز معادل درآمد برنج است.
دانش تصريح كرد: هم اينك در تمامي استان هاي كشور از جمله چهارمحال و بختياري برنامه هاي تشويقي براي جايگزيني كشت برنج با محصولات كم آب بر باهدف حفظ منابع آبي انجام مي شود.
معاون بهبود توليدات گياهي جهادكشاورزي استان ادامه داد: وزارت جهادكشاورزي هيچ كمك حمايتي، فني و اعتباري از برنج كاران كشور به جز سه استان شمالي انجام نمي دهد.
دانش افزود: هم اينك در تمامي كشور از جمله چهارمحال و بختياري كشت برنج با استفاده از منابع آب زيرزميني، چشمه و قنات ممنوع است.
وي با بيان اينكه كشت برنج از نيمه خرداماه در اين استان آغاز مي شود، گفت: در چهارمحال و بختياري كشت برنج تنها در حوزه كارون انجام مي شود و كشت اين محصول در حوزه زاينده رود در اين استان انجام نمي شود.
دانش گفت: خشكسالي و محدوديت منابع آب در سال هاي اخير در چهارمحال و بختياري باعث شده سطح زيركشت برنج در اين استان، هرسال نسبت به سال قبل كاهش يابد و پيش بيني مي شود، حدود دو هزار و 700 هكتار برنج امسال در استان كشت شود.
به گزارش ايرنا، در سال هاي گذشته امكان كشت برنج در تمامي مناطق كشور وجود داشت كه طي چند سال اخير با توجه به محدوديت هاي منابع آب كشور، كشت برنج به جز استان هاي شمالي، براي كشاورزان صرفه اقتصادي ندارد و مسئولان بخش كشاورزي نيز به دنبال تشويق كشاورزان به كشت هاي جايگزين و تغيير الگوي كشت هستند تا علاوه بر صرفه اقتصادي براي بهره برداران، منابع آبي كشور حفظ شود.
سالانه در چهارمحال وبختياري بيش از يك ميليون و 500 هزار تن محصولات باغي، زراعي، دامي و شيلاتي توليد مي شود و سطح زيركشت استان 270 هزار هكتار با 66 هزار بهره بردار مي باشد.
'سورگوم' محصولي زراعي، گياهي از خانواده غلات است كه در ايران ذرت خوشه‌اي ناميده مي‌شود.
7361/ 6014/

سرخط اخبار استان‌ها