۲۳ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۰۱
کد خبر: 81682601
T T
۰ نفر
مدير شيلات استان : سرانه مصرف ماهي در يزد افزايش يافت

يزد - ايرنا - مدير امور شيلات و آبزيان يزد به اهميت مصرف گوشت سفيد اشاره كرد و گفت: سرانه مصرف ماهي در اين استان به 7.5 كيلو گرم رسيده است.

محمد هدي شطرنجي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در بافق افزود : فرهنگ سازي و افزايش سطح آگاهي مردم نسبت به اهميت استفاده از گوشت سفيد و اعلام خواص مصرف ماهي در جلوگيري از بروز بيماريهاي قلبي- عروقي باعث افزايش سرانه ماهي در استان يزد شده است.

وي ميانگين سرانه مصرف ماهي در كشور را 8.5 كيلو گرم اعلام و اظهار كرد : اين در حالي است كه سرانه مصرف ماهي در استان يزد به 7.5 كيلو گرم رسيده است.

اين مسوول خاطرنشان كرد : هرچند اين سرانه از متوسط كشوري پائين تر است ولي اطمينان داريم با فرهنگ سازي و اگاهي بخشي به مردم در سال هاي آينده به سرانه مصرف كشور نزديك مي شويم.

اين مسوول سرانه مصرف ماهي سال گذشته استان يزد را 7.25 كيلو گرم اعلام كرد و افزود : اين سرانه هم اينك به 7.5 كيلو گرم افزايش پيداكرده است.

شطرنجي، از توليد 850 تن گوشت ماهي در سال 93 خبر داد و اظهار كرد: در اين سال 429 تن ماهي سردابي و 421 تن گوشت از ماهيان گرمابي در استان يزد استحصال شده كه همه در اين استان به مصرف رسيده است.

وي به روش پرورش ماهي استان يزد در استخر هاي مزارع كشاورزي اشاره و خاطر شان كرد: با اين روش آب از استخر به جاي ديگر منتقل نمي شود و از اين رو موجب انتقال بيماري به ساير آبزيان نخواهد شد.

شطرنجي اضافه كرد : همچنين در استان يزد هنگام پرورش ماهي از دارو و ضد عفوني كننده ها استفاده نمي شود بنا بر اين، سالم ترين ماهي كشور، در اين استان پرورش داده مي شود.

مدير امور شيلات و آبزيان استان يزد، مديريت متبوع خود را متولي هدايت كشاورزان و آبزي پروران در جهت سرمايه گذاري مطلوب به منظور انجام فعاليتهاي شيلاتي توام با كشاورزي دانست و بيان داشت: هرچند در اين خصوص تشكلهاي آبزي پروري و بخشهاي خصوصي مورد تاييد اين مديريت نيز مي توانند راهگشاي پرورش دهندگان آبزيان در عرصه هاي مختلف باشند.

وي مهمترين عامل محدود كننده فعاليتهاي شيلاتي در استان را كمبود منابع آبي و كاهش سطح سفره هاي آب زير زميني عنوان كرد و گفت: خوشبختانه علم شيلات و آبزي پروري با ارئه راهكارهاي نوين پرورش ماهي در اين جهت گام هاي موثر برداشته و امكان پرورش ماهي با حداقل مصرف آب را ممكن مي سازد.

مدير شيلات استان يزد ادامه داد : بنابراين صنعتي كردن آبزي پروري اين استان در سالهاي آتي مشكلات بهره برداري از منابع آبي را بر طرف و نياز مردم را در جهت دسترسي به اين غذاي سلامتي را برآورده خواهد كرد.

شطرنجي، تعداد مجوزهاي صادر شده در خصوص فعاليت هاي شيلاتي را تا كنون بالغ بر 750 مورد اعلام كرد و گفت: اين مجوز ها شامل پرورش ماهيان سردابي، گرمابي، خاوياري و ماهيان زينتي است.

مدير امور شيلات و آبزيان استان يزد، اشتغالزايي در اين بخش را مهم خواند و افزود : هم اكنون افزون بر 245 نفر بطور مستقيم و غير مستقيم در صنعت آبزي پروري اشتغال دارند.

22 استخر پرورش ماهي سردابي و گرمابي در سال 93 در سطح شهرستان بافق فعال بوده كه جمعا افزون بر 50 تن گوشت ماهي توليد شده است.

بافق با 40 هزار نفر جمعيت در فاصله 110 كيلو متري يزد قرار دارد.ك3

7543/8068

سرخط اخبار استان‌ها