۳۱ مرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۵۴
کد خبر: 82197099
T T
۰ نفر
ایجاد 513 گلخانه در پنج ماه نخست امسال/خطر قاچاق گل و گیاه زینتی از عراق

تهران- ایرنا- معاون امور تولیدات باغبانی وزارت جهاد كشاورزی با یادآوری اینكه اكنون 10 هزار هكتار گلخانه در كشور فعال است، گفت: از ابتدای امسال تاكنون حدود 513 هكتار گلخانه در كشور ایجاد شده كه بیش از 220 هكتار آن تسهیلات بانكی و اعتباری دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمدعلی طهماسبی عصر امروز(یكشنبه) در نشست خبری به مناسبت هفته دولت، با بیان اینكه ایران ویترین گیاهان و محصولات باغبانی است، افزود: میزان تولید گلخانه ای محصولات باغی در كشور 2 میلیون و 200 هزار تن است.
وی، سه طرح «توسعه گلخانه ای، تولید نهال و گیاهان دارویی» را برای این وزارتخانه مهم برشمرد و گفت: وزارت جهاد كشاورزی به دلیل صرفه جویی در مصرف آب، توجه ویژه ای به توسعه كشت گلخانه ای دارد.
به گفته وی، تولید یك كیلوگرم خیار یا گوجه فرنگی در فضای باز با روش آبیاری سنتی 400 لیتر آب مصرف می كند در حالی كه اگر همین میزان در محدوده گلخانه ای و به شكل مدرن تولید شود بین 30 تا 40 لیتر آب نیاز دارد؛ این امر بیانگر آن است كه تولیدات گلخانه ای با روش های نوین آبیاری یك دهم آبیاری سنتی، مصرف دارد.
این مقام مسئول، كشت گلخانه ای در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری را از اولویت های وزارت جهاد كشاورزی برشمرد و گفت: برای كاهش مصرف انرژی در نظر داریم كشت گلخانه ای را در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری توسعه دهیم.
طهماسبی اظهار داشت: در نظر داریم تا پایان برنامه ششم توسعه، سطح كشت گلخانه ها به 48 هزار هكتار و تا پایان سال 1404 به 58 هزار هكتار برسد.

** تولید 300 میلیون اصله نهال در افق 1404
معاون امور باغبانی وزارت جهاد كشاورزی درخصوص تولید نهال نیز گفت: اكنون 273 نهالستان با مسئولیت موسسه ثبت نهال بذر در كشور داریم كه از وضعیت استاندارد برخوردارند؛ همچنین در نظر داریم تا افق 1404 تولید نهال را به 300 میلیون اصله برسانیم.
وی اظهار داشت: امسال نیز تولید 19 میلیون اصله نهال استاندارد در برنامه های اقتصاد مقاومتی در دستور كار است؛ تولید این نهال ها مورد تایید سازمان حفظ نباتات خواهد بود.

** خطر قاچاق گل و گیاهان زینتی از عراق
طهماسبی با بیان اینكه خطر قاچاق گل و گیاهان زینتی از عراق، باغبات كشور را تهدید می كند، افزود: طبق سیاست های وزارت جهاد كشاورزی، واردات هر گونه میوه و گیاه همچنان ممنوع است.
وی افزود: وزارت جهاد كشاورزی برای حمایت از تولیدكنندگان و جلوگیری از ورود آفات گیاهی به كشور، با ورود و قاچاق هرگونه میوه به داخل كشور مخالف است.
وی گفت: حفظ باغات و تولیدات باغی از جایگاه ویژه ای برای ما برخوردار است زیرا ورود میوه یا گیاهان زینتی از طریق قاچاق و حتی گمركات می تواند برای باغات و تولید داخلی كشور خطرساز باشد زیرا اكنون 20 تا 30 نوع آفت عمومی از طریق ورود میوه و گیاهان به كشور وارد شده است.
این مقام مسئول ادامه داد: سوغات این واردات و یا قاچاق می تواند آفات سوسك حنایی خرما، جاروك جادوگر لیموترش، بیماری گرینینگ مركبات و مگس مدیترانه ای باشد؛ برخی از این آفات بیش از 80 نوع میزبان دارند.
وی ضمن تقدیر از تلاش رسانه ها برای جلوگیری از قاچاق میوه گفت: بتازگی قاچاق میوه به كشور كاهش یافته است و تلاش داریم با كمك رسانه ها و دستگاه های ذیربط همچنان از ورود میوه و گیاهان قاچاق همچنان جلوگیری كنیم.
اقتصام**9186**3061** 2023
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد