۲۳ خرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۰۲
کد خبر: 82109411
T T
۰ نفر
هفته جهادكشاورزي دراستان سمنان با 60 برنامه گرامي داشته مي شود

سمنان- ايرنا- رئيس سازمان جهادكشاورزي استان سمنان از اجراي 60 برنامه مختلف در هفته جهادكشاورزي سال 95 در اين استان خبر داد.

سيدحسن ميرعماد روز يكشنبه در نشست خبري به مناسبت هفته جهادكشاورزي افزود: برگزاري نمايشگاه جهادكشاورزي، حضور در گلزارهاي شهدا و نمازجمعه، حضور مسئولان در روستاهاي نقاط محروم، همايش مديريت جهادي در مهديشهر، نشست با تشكلهاي مختلف كشاورزي، همايش اقتصاد مقاومتي در روز بيست و هفتم خرداد و ... برنامه هاي هفته جهادكشاورزي در استان سمنان هستند.
وي با اشاره به افتتاح 38 طرح مختلف با 137 ميليارد ريال اعتبار در هفته جهادكشاورزي 95 در استان سمنان ادامه داد: اين طرح ها شامل 22 طرح عمراني با 33 ميليارد ريال و 16 طرح توليدي با 104 ميليارد ريال مي شود.
ميرعماد افزود: افتتاح و بهره برداري از اين طرحها براي 122 نفر به صورت مستقيم و براي 294 نفر به طور غيرمستقيم اشتغالزايي دارند و 575 خانوار نيز از افتتاح اين طرحها بهره مند مي شوند.
وي با اشاره به شعار سال 95 مبني بر اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل، خاطرنشان كرد: تكميل زنجيره توليد به ويژه در بخشهاي گوشت مرغ، تخم مرغ و شير، جذب سرمايه گذار، توليد نهاده هاي بذر و نهال، تاكيد بر ايجاد تشكلهاي غيردولتي، افزايش توليد با رويكرد صادرات، ارتقاي كيفيت محصولات و ... مهمترين هدفگذاريهاي بخش كشاورزي به منظور تحقق شعار امسال است.
رئيس سازمان جهادكشاورزي استان سمنان با اشاره به رشد 5.4 درصدي بخش كشاورزي در سال گذشته و نقش مردم در رونق بخشهاي كشاورزي افزود: با توجه به اينكه 95 درصد از اقدام هاي بخش هاي كشاورزي توسط مردم انجام مي شود، مشاركت مردم از مولفه هاي مهم در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي در كشور است.
وي با اشاره به طرحهاي مختلف براي تحقق اقتصاد مقاومتي در حوزه هاي كشاورزي، افزود: مديريت مصرف آب يكي از اين بخشهاست كه امسال اجراي آبياري نوين در هشت هزار هكتار كه افزايش بهره وري را در كنار كاهش هزينه ها و كاهش مصرف سم و بذر را به همراه دارد، مد نظر داريم.
ميرعماد با اشاره به اينكه استفاده از سامانه هاي نوين آبياري تا 75 درصد و آبياري قطره اي تا 85 درصد در مصرف آب نسبت به شيوه غرقابي صرفه جويي دارد، ادامه داد: با استفاده از سامانه هاي نوين آبياري 34 ميليون مترمكعب در مصرف آب صرفه جويي مي شود كه از ظرفيت سد شاهچراغي استان سمنان به ميزان 30 ميليون مترمكعب، بيشتر است.
وي با تاكيد بر اينكه بايد سالانه پنج هزار هكتار از اراضي كشاورزي به سامانه هاي نوين آبياري مجهز شوند، گفت: 60 درصد كانالهاي انتقال آب بخش كشاورزي در استان سمنان شكل سنتي دارند كه بايد به صورت انتقال از طريق لوله يا كانال نوين باشد.
ميرعماد با اشاره به لزوم تمركز كشت در استان كويري و كم آب سمنان به صورت گلخانه اي، گفت: كشت گلخانه اي صرفه جويي 75 درصدي آب را به همراه دارد، به صورتي كه در كشت روباز براي هر كيلو محصول كشاورزي 400 ليتر آب نياز است ولي در كشت گلخانه اي اين ميزان 40 ليتر و در كشورهاي پيشرفته چهار ليتر آب است.
وي با اشاره به لزوم تبديل تمام كشت هاي جاليزي در استان سمنان به صورت گلخانه اي ،افزود: دولت براي راه اندازي كشت گلخانه اي حمايت ويژه اي از كشاورزان دارد و در استان سمنان نيز اكنون 92 هكتار توسعه كشت گلخانه اي انجام شده است.
اراضي كشاورزي استان 198 هزار هكتار را شامل مي شود كه از اين ميزان 50 هزار هكتار اراضي باغي است.
سهم بخش كشاورزي از اشتغال استان سمنان 17.3 درصد و در ارزش افزوده 12 درصد است.
43 هزار بهره بردار در حوزه هاي مختلف كشاورزي، دامپروري و ... در استان سمنان سالانه توليداتي به ارزش حدود 30 هزار ميليارد ريال دارند.
بيست و يكم تا بيست و هفتم خرداد هفته جهادكشاورزي نامگذاري شده است.
6103/6026

سرخط اخبار استان‌ها