۲۲ تیر ۱۳۹۵، ۱۶:۳۰
کد خبر: 82146279
T T
۰ نفر
حمایت دولت از ادغام كارخانه های قند با تصفیه شكر برای تداوم تولید

تهران - ایرنا - معاون امور زراعی وزارت جهاد كشاورزی اعلام كرد: تولید سالیانه شكر 1.5میلیون تن است و دولت به دنبال ادغام كارخانه های قند و شكر با واحد های تصفیه شكر برای حمایت از تولید داخل است تا واردات كاهش یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، عباس كشاورز روز سه شنبه در حاشیه همایش بزرگداشت پنجاهمین سال فعالیت شركت توسعه كشت دانه‌های روغنی در جمع خبرنگاران گفت : كارخانه‌های تصفیه شكر واحدهای صنعتی محسوب نمی شوند و بخش صنعت باید با برنامه‌ریزی كارخانه‌های تصفیه شكر را با كارخانه‌های قند و شكر ادغام كند تا مشكلات برطرف شود.
وی افزود: كشور اكنون نیازمند شكل گیری صنعت چغندرقند است و باید اصلاحات لازم در این بخش انجام گیرد و كارخانه‌های تصفیه شكر به سمت تولید هدایت شوند.
به گفته وی، سال گذشته در مجموع دو میلیون و 100 هزارتن شكر كه یك میلیون و 540 هزار تن آن از طریق تولید داخل و 580 هزارتن از طریق واردات تامین شد، دراختیار مصرف كنندگان قرار گرفت كه پاسخگوی نیاز كل كشور بود و نیازی به واردات مازاد براین میزان نیست.
كشاورز اظهار داشت: مشكلی در زمینه تامین شكر در كشور وجود ندارد، بلكه كمبودی در بازار نیست، به طوری كه طی چند روز گذشته 9 هزار تن شكر سفید در بورس كالا عرضه شد كه دو هزار تن از آن خریداری شد و این موضوع اثبات می‌كند كه عرضه بیش از تقاضا است.
وی با تاكید براین كه بخش كشاورزی مراقب تولید است و با این هدف كارخانه‌های قند و شكر مورد حمایت ما هستند اضافه كرد:، طی دو سال گذشته 450 هزار تن به میزان تولید شكر داخلی اضافه شد و نیاز به واردات كاهش یافت، بنابراین برای صنایعی كه نیاز خود را از واردات تامین می‌كردند، مشكلاتی پدید آمد.

** شرط عرضه گندم در بورس كالا در صورت آزادسازی قیمت نان
كشاورز گفت: عرضه محصولات كشاورزی همچون ذرت،جو و گندم در بورس كالا مورد موافقت این وزارتخانه است، در عین حال این موضوع نیازمند موافقت دولت و سیاست‌گذاران است كه در صورت تحقق این امر گندم می‌تواند در بورس كالا عرضه شود.

** هفت میلیون تن گندم خریداری شد
معاون امور زراعی وزارت جهاد كشاورزی پیش بینی كرد: امسال 12 تا 12.5 میلیون تن گندم در كشور تولید خواهد شد و تاكنون حدود هفت میلیون تن آن خریداری شده است.
وی افزود: انتظار می رود حدود 10 میلیون تن گندم به صورت تضمینی از كشاورزان خریداری شود.
به اعتقاد كشاورز، امسال نیازی به واردات گندم وجود ندارد و برای خرید گندم تولید داخل 180 هزار میلیارد ریال ( 18 هزار میلیارد تومان) بودجه نیاز داریم كه تاكنون بخشی از مطالبات گندم‌كاران به آنها پرداخت شده است.
به گزارش ایرنا، طی دو دهه گذشته همواره محصولات كشاورزی داخلی ارزان‌تر از قیمت وارداتی آن بوده در حالی كه در 18 ماهه گذشته به دلیل سقوط قیمت‌های جهانی تا حدودی قیمت‌های وارداتی در مورد برخی كالاهای كشاورزی كمتر از قیمت داخلی آن شده كه صاحبان صنعت این موضوع را تحمل نمی كنند.
اقتصام**9186 ** 1559
۰ نفر