۲۷ دی ۱۳۹۴، ۱۵:۱۰

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد خراسان جنوبی:

۶۹ درصد از کودکان دچار سوءتغذیه خراسان جنوبی روستایی هستند

۶۹ درصد از کودکان دچار سوءتغذیه خراسان جنوبی روستایی هستند

بیرجند- معاون حمایت و سلامت کمیته امداد خراسان جنوبی با اشاره به معرفی چهار هزار و ۴۴۰ کودک زیر شش سال دچار سوءتغذیه به این نهاد، گفت: ۶۹ درصد این کودکان از جمعیت روستایی استان هستند.

 به گزارش خبرنگار مهر، علی‌اکبر نخعی پیش از ظهر یکشنبه در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان اظهار کرد: در سال جاری چهار هزار و ۴۴۰ کودک مبتلا به سوءتغذیه به کمیته امداد معرفی شدند که از این تعداد سه هزار و ۵۰۰ نفر واجد شرایط برای بهره مندی از خدمات بهبود سوءتغذیه کمیته امداد بودند.

وی با اشاره به اینکه ۶۹ درصد از کودکان معرفی شده به کمیته امداد روستایی بودند، بیان کرد: همچنین ۳۱ درصد این کودکان از جمعیت شهری بودند که تحت پوشش خدمات بهبود سوءتغذیه قرار گرفتند.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد خراسان جنوبی اضافه کرد: همچنین والدین ۵۹ درصد از کودکان معرفی شده به این نهاد شغل کارگری و ۱۱ نیز کشاورز بودند.

۱۵ درصد کودکان دچار سوءتغذیه بهبود یافتند

به گفته نخعی ۵۲ درصد از والدین این کودکان کم‌سواد و بی‌سواد بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه این کودکان هر شش ماه یک‌بار توسط مراکز بهداشتی همه کودکان دچار سوءتغذیه مورد پایش قرار می‌گیرد و درصورتی‌که به وضعیت نرمال رسیده باشند، از چرخه حمایت خارج می‌شوند، بیان کرد: در شش ماه نخست امسال ۱۵درصد این کودکان بهبودیافته و از چرخه حمایت خارج می‌شوند.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد خراسان جنوبی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون بالغ‌بر یک میلیارد ریال برای بهبود کودکان دچار سوءتغذیه هزینه شده است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در این جلسه با تأکید بر اینکه سوءتغذیه ازجمله بیماری‌های است که به تمام ابعاد زندگی ما ارتباط پیدا می‌کند، اظهار کرد: سوءتغذیه نوعی بیماری است که به دلیلی مصرف ناکافی یا مصرف بیش‌ازحد مواد غذایی بروز پیدا می‌کند.

فعال ادامه داد: همین امر سبب می‌شود که در کشورهای غنی سوءتغذیه به‌صورت چاقی و در کشورهای فقیر به‌صورت لاغری مفرط بروز پیدا کند و کشور ما نیز از هر دو این نوع رنج می‌برد.

۱.۶ درصد کودکان استان از لاغری شدید رنج می‌برند

وی، سوءتغذیه نسبت به ریزمغذی‌ها، سوءتغذیه ثانویه به بیماری و سوءتغذیه به دلیل کمبود پروتئین و انرژی را ازجمله عوامل بروز سوءتغذیه عنوان کرد و افزود: مهم‌ترین نوع سوءتغذیه ارتباط مستقیم با فقر، غذای ناکافی و کیفیت پایین غذا دارد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به وضعیت سوءتغذیه در خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: تحقیقات انجام‌شده در سال ۸۵ نشان می‌دهد که ۵۲ درصد کودکان زیر شش سال استان کم‌وزنی طبیعی، ۱۱ درصد متوسط و ۱.۲ درصد کم‌وزنی شدید دارند.

 فعال اضافه کرد: همچنین این تحقیقات نشان می‌دهد که ۱.۶ درصد کودکان زیر شش سال استان از لاغری شدید و ۵.۹ درصد از لاغری متوسط رنج می‌برند.

وی، اجرای طرح حمایت تغذیه‌ای از زنان باردار را یکی از اقدامات دانشگاه علوم پزشکی برای کاهش سوءتغذیه در خراسان جنوبی برشمرد و افزود: تاکنون ۱۱ هزار و ۴۵۰ مادر باردار تحت پوشش این طرح قرارگرفته‌اند.

کد خبر 3027029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha