۱۵ بهمن ۱۳۹۴، ۱۵:۱۴
کد خبر: 81949349
T T
۰ نفر

توسعه روابط اقتصادي خراسان شمالي و پاكستان

۱۵ بهمن ۱۳۹۴، ۱۵:۱۴
کد خبر: 81949349
توسعه روابط اقتصادي خراسان شمالي و پاكستان

بجنورد- ايرنا- سركنسول پاكستان در مشهد و استاندار خراسان شمالي بر گسترش روابط اقتصادي دو جانبه و سرمايه گذاري هاي مشترك در حوزه هاي صنعت، كشاورزي و گردشگري تاكيد كردند.

به گزارش ايرنا، سركنسول پاكستان در مشهد روز پنجشنبه در ديدار با استاندار خراسان شمالي بر عزم دولت پاكستان براي توسعه روابط اقتصادي با كشورهاي همسايه خود از جمله ايران، افغانستان و چين تاكيد كرد.
ياور عباس با اشاره به نشست روز گذشته خود و تجار همراه، با اتاق بازرگاني و صنايع و معادن خراسان شمالي از آن به عنوان نشستي پويا و زمينه ساز سفر هيات هاي بيشتر تجاري كشور متبوع خود به اين استان ياد كرد.
وي با بيان اين كه توانمندي هاي خراسان شمالي و ظرفيت هاي اقتصادي آن را به مقام ها و سرمايه گذاران پاكستان منعكس خواهد كرد، تصريح كرد: افزون بر محصولاتي مثل انگور و سيب خراسان شمالي، توليدات صنعتي نظير كالاهاي الكتريكي، پلاستيكي، فرآورده هاي معدني و پتروشيمي توليدي اين استان نيز مي تواند بازار خوبي در پاكستان بيابد.
وي از برنج و ميوه هاي توليد پاكستان هم به عنوان محصولاتي ياد كرد كه قابليت صادرات به خراسان شمالي را دارد و افزود: با توجه به وجود ظرفيت هاي مناسب خراسان شمالي در صنعت پنبه و توانمندي پاكستان در صنعت نساجي، سرمايه گذاري مشترك با هدف ايجاد صنايع نساجي مي تواند مدنظر قرار گيرد.
وي خاطرنشان كرد: فروردين سال آينده نمايشگاه بزرگ نساجي با عنوان'تكسپوي كراچي ' برگزار خواهد شد كه از علاقه مندان در ايران و خراسان شمالي دعوت مي كنيم در آن حضور يابند.
سركنسول پاكستان در مشهد به قابليت هاي فراوان توسعه روابط در حوزه گردشگري هم اشاره كرد و افزود: هر سال حدود 200 هزار زائر پاكستاني به مشهد مقدس مي آيند و علاوه بر زيارت بارگاه امام رضا (ع) از اماكن زيارتي، تاريخي و طبيعي نيشابور هم ديدن مي كنند و اگر يك بسته پيشنهاد سفر حاوي قابليت هاي گردشگري خراسان شمالي به آن ها ارائه شود، زمينه سفر يكي، دو روزه آنان به اين استان هم فراهم خواهد شد.
استاندار خراسان شمالي نيز در اين ديدار آمادگي اين استان را براي برپايي نمايشگاه هاي تجاري در كشور پاكستان يا نمايشگاه تجار آن كشور در بجنورد اعلام و اظهار اميدواري كرد: اين ديدار زمينه ساز توسعه روابط اين دو خطه باشد.
سيد علي اكبر پرويزي با استقبال از پيشنهاد سرمايه گذاري مشترك در صنعت پنبه و نساجي، معرفي ظرفيت هاي گردشگري خراسان شمالي به زئران پاكستاني را مورد تاكيد قرار داد و خطاب به سركنسول پاكستان تصريح كرد: در حال حاضر توليدات خراسان شمالي به 17 يا 18 كشور صادر مي شود و اميدوار هستيم با اين نشست، روابط بازرگاني و گردشگري اين استان با كشور پاكستان هم گسترش يابد.
وي هم چنين از راه آهن در حال احداث بجنورد- اسفراين- نقاب و اتصال اين استان به خط آهن سراسري در كنار مجاورت اين استان با شمال كشور به عنوان ديگر ظرفيت هاي استان در حوزه اقتصادي ياد كرد.
مسئول نمايندگي وزارت خارجه در شمال شرق كشور هم در اين نشست،گفت : رسالت نمايندگي هاي استاني وزارت امور خارجه ،توسعه مناسبات با كشورهاي ديگر و استفاده از ظرفيت هاي منطقه اي است .
وي ادامه داد: با توجه به رفع تحريم ها، فضاي خوبي براي توسعه اين مناسبات فراهم آمده است.
«ارباب خالص» وجود قرابت هاي فرهنگي، مذهبي و علايق مردمي بين جمهوري اسلامي ايران و پاكستان را تسهيل گر روابط اقتصادي دوجانبه خواند و ابراز اميدواري كرد: اين ديدارها زمينه ساز توسعه روابط تجاري پراكنده كنوني خراسان شمالي با اين كشور و گسترش همكاري هاي مشترك دوجانبه باشد.
محمود دلپسند سرپرست معاونت اقتصادي و توسعه منطقه اي استانداري نيز از اين ديدار به عنوان فتح بابي در توسعه روابط دوجانبه ياد كرد و گفت: قرابت هاي فرهنگي، اقليمي و ظرفيت هاي فراوان موجود در حوزه هاي كشاورزي، صنعت و معدن، گردشگري و صنايع دستي مي تواند روابط حداقلي فعلي را به ميزان زيادي ارتقا ببخشد./
7184/1744/ 6075
۰ نفر