۲۹ تیر ۱۳۹۵، ۱۹:۳۹
کد خبر: 82155950
T T
۰ نفر
تغذیه صحیح و تحرك از ابتلای افراد به بیماری دیابت جلوگیری می كند

ایلام - ایرنا - كارشناس مسئول بیماری های غیر واگیر مركز بهداشت ایلام گفت: همه افراد جامعه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری دیابت باید اصول تغذیه صحیح و تحرك را در برنامه روزمره خود قرار دهند.

دكتر اسد احسان زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: سبزیجات منابع فراوانی از فیبر هستند و هر چه بیشتر مصرف شود قندخون و چربی خون بهتر كنترل می شود همچنین نوشیدن روزانه شش تا هشت لیوان آب سالم و مصرف غذا در حجم كم ولی دفعات بیشتر و به طور منظم و در ساعات معین قند خون را كنترل می كند.
وی ادامه داد: ورزش یكی از پایه‌های پیشگیری از دیابت در افرادی است كه احتمال ابتلا به دیابت در آنها بیشتر از سایرین است.
وی یادآور شد: دیابت یكی از شایع ترین بیماری های متابولیك و یك اختلال چند عاملی است كه با افزایش مزمن قند خون مشخص می شود و ناشی از اختلال ترشح و یا عمل انسولین و یا هر دوی آنها است.
احسان زاده افزود: انسولین توسط لوزالمعده یا پانكراس ساخته می شود حال اگر این هورمون توسط پانكراس كم یا اصلا ساخته نشود و سلول های بدن به انسولین مقاوم شده و مانع ورود قند به خون می شود و بیماری دیابت شكل می گیرد.
وی یادآور شد: دیابت یكی از چهار علت مرگ و میر در ایران است و 90 درصد مردم از میزان قند خون خود بی خبر هستند و بیشتر موارد شناخته شده دیابت نوع یك از سه سالگی شروع می شود.
دكتر احسان زاده افزود: این بیماری 2 نوع است كه در نوع اول به علت تخریب سلول های بتای لوزالمعده تولید انسولین كم و یا به طور كلی وجود ندارد و پنج تا 10 درصد دیابت را شامل می شود و در نوع دوم اختلال هم در ترشح هم در فعالیت انسولین وجود دارد و عواملی مانند چاقی، نداشتن فعالیت جسمی، رژیم غذایی نامناسب و سابقه فامیلی در آن تاثیر دارد.
وی علائم این بیماری را تشنگی زیاد، افزایش ادرار، افزایش اشتها و خستگی و كاهش وزن و عوارض آن را نیز بیماری های قلبی عروقی، بیماری های كلیوی، مشكلات چشمی و عفونت های مكرر اعلام كرد.
وی با اشاره به خطرناك بودن و عوارض بسیار این بیماری گفت: افراد برای پیشگیری از این بیماری باید به طور منظم و روزانه فعالیت بدنی داشته باشند، اصول صحیح تغذیه و تعادل در رژیم غذایی را رعایت و از اضافه وزن و چاقی خود جلوگیری و مصرف مواد قندی و چربی را كاهش دهند.
دكتر احسان زاده تاكید كرد: تشخیص قطعی بیماری دیابت از راه اندازه گیری قند خون صورت می گیرد.
7180/9002

سرخط اخبار استان‌ها