۳ خرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۳۷
کد خبر: 82085206
T T
۰ نفر
نخستين آزمايشگاه سلولي مولكولي دامپزشكي كردستان راه اندازي شد

سنندج- ايرنا- مديركل دامپزشكي استان كردستان گفت: نخستين آزمايشگاه سلولي مولكولي تشخيص بيماري هاي دام و طيور در سطح اين استان راه اندازي شد.

كامران زيباكردار روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: با راه اندازي اين آزمايشگاه قدرت و سرعت تشخيص بيماري هاي دامي در استان افزايش يافته و امكان تشخيص بيماري هاي ديگر از جمله آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان و بيماري هاي آبزيان نيز در زمان بسيار كمي فراهم شد.
وي اضافه كرد: با راه اندازي اين آزمايشگاه امكان تشخيص بيماري هاي دامي در فاصله زماني كمتر از شش ساعت در استان ممكن شده و مي توان اقدامات پيشگيرانه را براي كنترل بيماري با سرعت بيشتري شروع كرد.
وي اظهار كرد: عمليات احداث اين آزمايشگاه از دو سال قبل در اين استان شروع شده بود و براي راه اندازي و تجهيز آن در مجموع بيش از سه ميليارد ريال از اعتبارات ملي و استاني هزينه شده است.
مديركل دامپزشكي استان كردستان گفت: قبل از راه اندازي اين آزمايشگاه، نمونه هاي مشكوك به بيماري دامي براي تشخيص به تهران و ساير استان هاي همجوار فرستاده مي شد كه نيازمند هزينه و زمان بيشتري بود.
زيباكردار افزود: با راه اندازي اين آزمايشگاه نمونه هاي دامي مشكوك به انواع بيماري در ساير شهرستان هاي استان نيز جمع آوري مي شود و پس از انتقال به سنندج مورد آزمايش قرار گرفته و در صورت مثبت بودن در اولين زمان ممكن اقدامات پيشگيرانه براي آن آغاز مي شود.
وي اضافه كرد: تشخيص به موقع بيماري هاي دامي و اقدام سريع براي درمان مي تواند نقش بسيار مهمي در كنترل بيماري و كاهش زيان هاي اقتصادي به دامداران داشته باشد.
زيباكردار گفت: اين آزمايشگاه هفته گذشته و با حضور معاون تشخيص و درمان سازمان دامپزشكي كشور افتتاح و مورد بهره برداري قرار گرفت.
در استان كردستان بيش از يك ميليون 800 هزار راس دام سبك و 300 هزار راس دام سنگين وجود دارد و با توجه به مرزي بودن اين استان با كشور عراق هر ساله بر اثر شيوع بيماري هاي دامي زيان هاي اقتصادي زيادي به دامداران منطقه وارد مي شود.
3020/6108

سرخط اخبار استان‌ها