ایرانی‌ها در مصرف شکر و مواد قندی پیشتاز هستند

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به آمارهای ارائه شده از سوی مراجع معتبر، ایرانی‌ها را درمصرف مواد قندی و مواد غذایی مضر برای سلامت، پیشتاز در جهان معرفی کرد.

به گزارش خبرآنلاین از شیراز، موسي‌ صالحي در نشست خبري برپايي كمپين " با تغذيه سالم به جنگ ديابت برويم" گفت: آمارهاي ابتلا افراد به سندروم متابوليك، در ايران بسيار نگران كننده است و بايد همه براي مواجهه صحيح با اين وضعيت همراه شوند.

صالحي با بيان اينكه 93 تا 95 درصد كل ديابتي‌هاي دنيا، به ديابت نوع 2 مبتلا هستند، گفت: ميانگين ميزان ابتلا به ديابت در جهان 4.7 تا 7.5 درصد گزارش شده است، يعني از هر 200 نفر، 9 تا 15 نفر به اين بيماري مبتلا هستند، حال آن كه اين عدد در ايران بين 10.7 تا 11 درصد است.

وي با بيان اينكه هنوز غربالگري دقيقي انجام نداده‌ايم، گفت: اگر غربالگري انجام شود، چه بسا ابتلا به ديابت در بسياري از افراد كه نمي‌دانند، مشخص شود.

اين متخصص تغذيه، با يادآوري اينكه چربي، چاقي، فشارخون، ديابت و ... را سندروم متابوليك مي‌نامند، گفت: اعداد و ارقام هرچه باشد، نشان مي‌دهد نوع تغذيه و غذاي اين مردم مشكل دارد. اينكه مردم ايران 4.2 ميانگين دنيا نوشابه و 6 برابر دنيا شكر مصرف مي‌كنند، يك معضل است.

وي با تاكيد براينكه براي آگاهي و اطلاعات مردم ايران،‌ خوب كار نشده است، گفت: امروز ما نياز به شناساندن محصولات غذايي سالم به مردم و شيوه‌هاي صحيح تغذيه هستيم. مردم بايد بدانند كه شيريني و كيك يعني مخلوط روغن پالم، آرد سفيد و شكر.

صالحي با اشاره به اينكه توليد كنندگان محصولات غذايي سالم در ايران وجود و فعاليت دارند، گفت: مصرف مواد غذايي سالم براي همه گروه‌هاي سني و جنسي و افراد لازم است، جامعه‌اي مي‌تواند رشد كند كه شهرونداني سلامت داشته باشد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 530325

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =