۲۵ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۵۴
کد خبر: 82385958
T T
۰ نفر
طرح خاموشی چاههای كشاورزی  آب را در قناتهای خشكیده ابركوه جاری كرد

یزد - ایرنا- رئیس اداره منابع آب ابركوه گفت : اجرای طرح خاموشی زمستانه چاههای كشاورزی در این شهرستان موجب بهبودی و افزایش سطح آب زیرزمینی و جاری شدن آب در برخی قناتهای خشكیده شده است .

محمدحسین باقری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: آب قنات جعفرآباد از پنج لیتر در ثانیه به 32 لیتر در ثانیه، قنات علی آباد صفی آباد از نیم لیتر در ثانیه به پنج لیتر در ثانیه افزایش داشته است و آب در قناتهای نوش آباد، خسروآباد، جلیل آباد و رستم آباد هم كه كاملا' خشكیده بودند پدیدار و جاری شده است.
وی افزود: آب در قنات جلیل آباد كه یكی از قناتهای قدیم بوده است روز گذشته از فراغه به طرف مزارع روستای مریم آباد جاری شد.
باقری یادآورشد: این قنات از جمله قنوات و طولانی ترین مسیر انتقال آب شهرستان محسوب می شود كه متاسفانه چندین سال است بدلیل افت شدید سطح آب كاملا خشك و فاقد آب شده بود.
این مسئول ادامه داد: آبدهی این قنات الان حدود سه لیتر در ثانیه است و فاصله مادر چاه آن تا مزرعه بیش از 30 كیلومتر می باشد.
رئیس اداره منابع آب ابركوه خاطرنشان كرد: با جاری شدن آب در قناتها و افزایش آبدهی در چاههای كشاورزی خبر مسرت بخشی برای همه كشاورزان بود كه آنها را خوشحال و هیجان زده كرده است.
وی افزود: با مصوبه شورای حفاظت منابع آب برق 648 حلقه چاه كشاورزی شهرستان ابركوه بخاطر بحرانی بودن منابع آبی این شهرستان از اول دی ماه امسال قطع و این طرح خاموشی زمستانه چاه‌های كشاورزی تا پایان دی ماه ادامه خواهد داشت.
رییس اداره منابع آب شهرستان ابركوه با بیان اینكه سالانه بیش از 140 میلیون مترمكعب آب از منابع آب زیرزمینی این شهرستان تخلیه می شود افزود: انتظار می رود با قطع برق چاههای كشاورزی ابركوه 6 تا 10 میلیون متر مكعب آب صرفه جویی شود.
این مسئول خاطرنشان كرد: به اطلاع تمامی كشاورزان می رساند ساعت 6صبح روز اول بهمن ماه سال جاری چاههای كشاورزی شهرستان ابركوه با اتمام طرح خاموشی یكماهه بصورت خود كار فعال می شوند.
ابركوه با 50 هزار نفر جمعیت در 140 كیلومتری جنوب غربی شهر یزد واقع است.
5054/ خبرنگار: كارگر ابرقوئی** انتشار: بهنام احمدی *
irnayazdd@

سرخط اخبار استان‌ها