۲۳ فروردین ۱۳۹۵، ۱۰:۵۹
کد خبر: 82029950
T T
۰ نفر
توليد سالانه 12 ميليون اصله نهال در نهالستان هاي مياندوآب

مهاباد- ايرنا- مدير جهاد كشاورزي مياندوآب گفت: سالانه بيش از 12 ميليون اصله نهال در نهالستان هاي اين شهرستان توليد و روانه بازارهاي مصرف داخلي و خارجي مي شود.

علي ديانتي روز دوشنبه در مصاحبه با خبرنگار ايرنا افزود: اين شهرستان با توليد اين مقدار نهال در مجموع بيش از نيمي از نهال هاي مورد نياز بازارهاي آذربايجان غربي را تامين مي كند.
وي اضافه كرد: نهال هاي توليدي در اين شهرستان شامل درختان هسته دار نظير هلو، آلو، زرد آلو، آلبالو و گيلاس و نهال درختان دانه دار مانند سيب، گلابي، گردو، بادام و انگور است.
وي اظهار كرد: براي نظارت بر كار توليد نهالستانهاي اين شهرستان سه كلينيك تخصصي كشاورزي با 15 نفر كارشناس روند كيفيت، سلامت و نظارت بر توليد نهال را بر عهده دارند.
ديانتي اضافه كرد: نهال هاي توليدي علاوه بر توسعه باغات و اصلاح و جايگزيني درختان ميوه كم بازده در آذربايجان غربي، به ديگر استان هاي كشور فرستاده شده و قسمتي از آن نيز به كشورهاي عراق و تركيه صادر مي شود.
مدير جهاد كشاورزي مياندوآب گفت: در اين شهرستان 250 قطعه زمين با مساحت بيش از 140 هكتار به نهالستان اختصاص يافته و بيش از 800 نفر به صورت مستقيم و سه هزار و 500 نفر نيز به صورت غير مستقيم در اين بخش فعال هستند.
ديانتي افزود: اهميت و پرورش صحيح نهال يك امر ضروري در توليد ميوه هاي مرغوب و با كيفيت است و اين شهرستان به علت داشتن آب و هواي مناسب، خاك مستعد و نهال كاران ماهر و توانمند به يكي از قطب هاي اصلي توليد نهال در منطقه تبديل شده است.
در شهرستان مياندوآب 85 هزار هكتار زمين مستعد كشاورزي وجود دارد كه 52 هزار هكتار آن به صورت آبي كشت مي شود و 12 هزار هكتار نيز به باغ اختصاص يافته است.
شهرستان مياندوآب با بيش از 260 هزار نفر جمعيت در جنوب آذربايجان غربي واقع شده است.
7509/3020/1905