۳۰ تیر ۱۳۹۵، ۱۵:۴۷
کد خبر: 82157178
T T
۰ نفر
13 هدف كلي در سند ملي بيماري هاي غيرواگير لحاظ شده است

تهران - ايرنا - داروساز و كارشناس مديريت اقتصاد دانشگاه شهيدبهشتي گفت: سند ملي بيماري هاي غيرواگير 13 هدف كلي از جلمه ترك سيگار ، اصلاح فعاليت فيزيكي و رژيم غذايي و كاهش ميزان تصادفات را لحاظ كرده است كه اجراي اين برنامه ها تاثير زيادي در اقتصاد سلامت دارد.

به گزارش خبرنگار سلامت ايرنا ، دكتر علي عيوضي روز چهارشنبه در اولين نشست تخصصي اقتصاد پيشگيري در ديابت با اشاره به اهميت سواد سلامت در اقتصاد سلامت، افزود: طي دو دهه اخير الگوي بيماري ها به سمت بيماري هاي غيرواگير تغيير يافته كه يكي از دلايل آن افزايش طول عمر است ؛ سبك زندگي ناسالم مانند مصرف سيگار و رژيم غذايي اشتباه موجب بروز بيماري هاي قلبي و عروقي ، سرطان و ديابت شده است.
وي ادامه داد: بار بيماري هاي غيرواگير در جامعه 80 درصد بوده و قابل توجه است ؛ بيش از 80 درصد كل مرگ هاي ناشي از بيماري هاي غيرواگير در كشورهاي با درآمد پايين و متوسط اتفاق مي افتد.
عيوضي يادآور شد: طبق توصيه سازمان جهاني بهداشت همه كشورها بايد يك سند ملي پيشگيري از بيماري هاي غيرواگير تهيه كنند كه در سال 94، اين سند در ايران نيز تهيه شده و هدف 10 ساله اي دارد تا ميزان مرگ هاي ناشي از بيماري هاي غيرواگير تا 35 درصد كاهش يابد.
وي گفت: اقتصاد سلامت ، تركيبي از اقتصاد و پيشگيري از بيماري ها است؛ ديابت يكي از اين بيماري ها به شمار مي رود كه استراتژي سازمان جهاني بهداشت براي مقابله با آن ، ارتقاي سلامت و كاهش نابرابري ها است. براي مقابله با بيماري ها در كشورهاي جهان، انواع مطالعات اپيدميولوژيك انجام مي شود كه متاسفانه در ايران توجه خاصي به آن نشده است.
اين داروساز اضافه كرد: يكي از تصورهاي اشتباه در جامعه در زمينه پيشگيري اين است هزينه كمي براي پيشگيري انجام مي شود اما فايده زيادي دارد درحاليكه براي بهره بردن از فايده بيشتر براي پيشگيري بايد هزينه بيشتري انجام شود.
عيوضي تصريح كرد: متاسفانه فقط سه درصد بودجه سلامت صرف پيشگيري مي شود كه رقم كمي است.

**لزوم انجام مداخلات براي كاهش مصرف سيگار
اين داروساز گفت: در اروپا سالانه يك ميليون و 250 هزار نفر بر اثر مصرف سيگار جان خود را از دست مي دهند كه اين رقم در ايران 63 هزار نفر است. براي مقابله با مصرف سيگار در جهان مداخلات زيادي از جمله افزايش ماليات سيگار انجام شده است.
عيوضي افزود: افزايش 10 درصد قيمت سيگار موجب كاهش يك ميليون مرگ زودرس ناشي از سيگار در كشورهاي اروپاي غربي و آسيايي شده است.
وي خاطرنشان كرد: برخي مداخلات ديگر مانند ممنوعي تبليغات در كشورها موجب صرفه جويي اقتصادي شده است ؛ وزارت بهداشت مساله ممنوعيت تبليغات سيگار را رعايت مي كند اما ساير مسائل در زمينه سيگار رعايت نمي شود.

**برنامه ريزي براي كاهش 50 درصدي مصرف قند و شكر در كشور
اين داروساز گفت: يك سوم جمعيت اروپا فعاليت فيزيكي مناسبي ندارند و بار مالي اين مساله ، 150 تا 300 دلار به ازاي هر فرد در سال است. هزينه درمان چاقي نيز يك تا سه درصد هزينه هاي درماني را شامل مي شود.
عيوضي افزود: دالي DALY ( مجموع سال‌هاي از دست رفته عمر در نتيجه‌ مرگ زودرس و سپري‌‌شدن با معلوليت و ناتواني ) چاقي نيز ، 80 دالي به ازاي هر يكصد نفر است البته در اين زمينه در ايران مطالعات خاصي انجام نشده است.
وي خاطرنشان كرد: البته در ايران برنامه هاي تغذيه اي در دست اجرا است و مقرر شده تا مصرف قند و شكر طي 10 سال آينده توسط هر نفر تا 50 درصد كاهش يابد .

**رابطه بين بار بيماري ها و تصادف
اين داروساز گفت: تصادف در كشور بخش قابل توجهي از بار بيماري ها در ايران را به خود اختصاص داده است؛ تعداد مرگ ناشي از تصادف در ايران 30 تا 35 نفر در هر يكصد هزار نفر است كه اين رقم در اروپا 14 نفر است.
عيوضي افزود: متاسفانه در سند ملي پيشگيري از بيماري هاي غيرواگير 1404 ، اعمال قانون بر سرعت خودروها، بستن كمربند و شرايط گرفتن گواهينامه و اتومبيل لحاظ نشده است.

**تاثير بيماري هاي روان بر كار و توليد
اين داروساز گفت: بيماري هاي روان 14 درصد كل بيماري هاي ايران را شامل مي شوند ؛ در اروپا حدود 200 ميليارد دلار براي اختلال اضطراب و افسردگي در سال صرف مي شود.
عيوضي افزود: مداخلات براي بيماري هاي روان بهتر است از زمان كودكي انجام شود تا اثربخش تر باشد. با آموزش معلمان مي توان ارجاع به موقع كودكان براي درمان بيماري هاي روان را داشت و از نظر اقتصادي نيز در هزنيه ها صرفه جويي مي كند چراكه بيماري هاي روان تاثير زيادي بر كار و توليد دارند. مبتلايان به افسردگي ، فرصت هاي كاري را از دست داده و دستمزد كمتري نيز دارند.

**80 دردص مرگ هاي مرتبط با ديابت در كشورهاي در حال توسعه اتفاق مي افتد
دكتر محمد جواد فروغي مقدم داروساز ديگر حاضر در اين نشست نيز گفت: 80 درصد مرگ هاي ناشي از ديابت در كشورهاي در حال توسعه اتفاق مي افتد.
وي خاطرنشان كرد: تا سال هاي آينده آمار مرگ و مير ناشي از ديابت تا 50 درصد افزايش خواهد يافت.
وي با اشاره به وجود 35 ميليون ديابتي در خاورميانه و 382 ميليون ديابتي در جهان گفت: پيش بيني شده كه ميزان شيوع ديابت تا سال 2030 به 542 ميليون نفر برسد.
به گفته فروغي مقدم ، بيشترين رشد ديابت با 98 درصد رشد در مناطق شمار آفريقا و كمترين ميزان رشد شيوع آن در مناطق آمريكايي با 42 درصد و در مناطق اروپايي با 20 درصد رشد بوده است.
وي تصريح كرد: رشد اقتصادي كشورها در بروز ديابت تاثير داشته با كشورهايي مانند مالزي و سنگاپور كه رشد اقتصادي بيشتري داشتند شاهد رشد بيشتر ديابت نيز بوده اند.
اين داروساز گفت: پيش بيني مي شود هر سال 194 هزار مورد جديد از ديابت در كشور بروز پيدا كند؛ حدود 11 درصد هزينه هاي نظام سلامت در ايران مربوط به ديابت و مانند نرم جهاني است. يك مطالعه نشان مي دهد كه در سال 112 ميليون دلار براي مبتلايان ديابت در تهران و 590 ميليون دلار براي مبتلايان ديابت در كل كشور صرف مي شود.
فروغي مقدم در ادامه به افراد مبتلا به پيش ديابت اشاره كرد و گفت: احتمال بروز ديابت در اين افراد تا 10 سال آينده محتمل خواهد بود و افزايش سن، سابقه خانوادگي ، اضافه وزن ، رژيم غذايي نامناسب، نداشتن فعاليت فيزيكي ، نژاد و سابقه ديابت در دوران بارداري از عوامل خطر بروز ديابت به شمار مي روند.
وي مصرف دارو در افراد مستعد ابتلا به ديابت را در پيشگيري و به تاخيرانداختن اين بيماري موثر دانست و گفت: سبك زندگي سالم تا 60 درصد از بروز ديابت پيشگيري مي كند.
نشست تخصصي يكروزه اقتصاد پيشگيري در ديابت امروز چهارشنبه با حضور نمايندگاني از بيمه سلامت، بيمه نيروهاي مسلح ، بيمه تامين اجتماعي ، سازمان غذا و دارو ، دانشكده مديريت اقتصاد دانشگاه شهيد بهشتي و شركت هاي دارويي در هتل اوين برگزار شد.
اجتمام(3)**9185 ** 1418
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه