بازدید 3383

افزایش گرسنگی و سوء تغذیه در سراسر جهان

کد خبر: ۸۳۳۳۶۸
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹ 12 September 2018

بنا بر گزارش جدید «وضعیت تغذیه و امنیت غذایی در جهان»، شمار مردم گرسنه در سراسر جهان رو به افزایش است و این رقم در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۸۲۱ میلیون نفر رسیده که یک نهم از کل جمعیت جهان را شامل می‌شود.

به گزارش ایسنا، از این تعداد ۵۱۵ میلیون نفر در آسیا، ۲۵۶.۵ میلیون نفر در آفریقا و ۳۹ میلیون نفر در آمریکای لاتین و کارائیب زندگی می‌کنند.

این گزارش که با همکاری نهادهای مختلفی از جمله سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف)، برنامه جهانی غذا و سازمان جهانی بهداشت تهیه شده بر این نکته تاکید دارد که گرسنگی در سه سال گذشته بطور قابل توجهی افزایش یافته و سطح آن به دهۀ گذشته بازگشته است.

این گرسنگی روزافزون انواع مختلف سوء‌ تغذیه از جمله توقف رشد کودکان را منجر شده و سلامت صدها میلیون نفر را در معرض خطر قرار داده است.

سازمان ملل خواستار اجرای سیاست‌هایی در بخش کشاورزی است که در نهایت غذای سالم و باکیفیت را برای همگان فراهم کند
وضعیت در آمریکای جنوبی و بسیاری از مناطق آفریقا بدتر شده اما به نظر می‌رسد که سوء تغذیه که مشخصه آسیا بود، به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

تغییرات آب و هوایی که بر الگوهای بارندگی در کشورها و فصول کشاورزی تاثیر گذاشته و افزایش میزان سیل‌ها و خشکسالی‌ها، در کنار مشکلات اقتصادی کشورها و بحران‌های سیاسی از دلایل اصلی افزایش میزان گرسنگی در جهان است.

گرسنگی باعث کاهش رشد بیش از ۱۵۱ میلیون کودک زیر پنج سال در سال ۲۰۱۷ میلادی شده است و به این ترتیب این کودکان کوتاهتر از حد نرمال هستند. در آسیا از هر ۱۰ کودک زیر پنج سال، یک کودک دچار کم وزنی است؛ این رقم در آمریکای لاتین و کارائیب یک کودک در هر ۱۰۰ کودک است.

یک سوم از زنانی که به سن باروری می‌رسند نیز دچار کم خونی هستند که پیامدهایی منفی، هم برای مادران و هم کودکان به همراه دارد. گستردگی این بیماری در آفریقا و آسیا تقریبا سه برابر بیش از آمریکای شمالی است.

ناتوانی جسمی مادران از جنبه‌ای دیگر نیز قابل توجه است زیرا میزان تغذیۀ صرف کودکان با شیر مادر در آفریقا و آسیا ۱.۵ برابر بیش از میزان آن در آمریکای شمالی است.

چاقی مفرط؛ چهرۀ دیگر گرسنگی

بر اساس این گزارش چاقی مفرط بزرگسالان رو به افزایش است و بیش از یک هشتم بزرگسالان در سراسر جهان (۶۷۲ میلیون نفر) دچار این مشکل هستند. این مشکل بیش از همه در آمریکای شمالی دیده می‌شود اما در آفریقا و آمریکای جنوبی نیز روند صعودی دارد.

دسترسی سخت به منابع خوراکی مغذی به دلیل گرانی آنها، استرس حاصل از زندگی توام با ناامنی غذایی و روی آوردن از روی ناچاری به غذاهای غیرسالم برای مقابله با گرسنگی از عمده دلایلی است که چاقی مفرط را در خانواده‌های دچار ناامنی غذایی توضیح می‌دهد

سوء تغذیه و چاقی در بسیاری از کشورها دیده می‌شود و حتی می‌توان هر دو مشکل را همزمان در یک خانواده دید.

دسترسی سخت به منابع خوراکی مغذی به دلیل گرانی آنها، استرس حاصل از زندگی توام با ناامنی غذایی و روی آوردن از روی ناچاری به غذاهای غیرسالم برای مقابله با گرسنگی از عمده دلایلی است که چاقی مفرط را در خانواده‌های دچار ناامنی غذایی توضیح می‌دهد.

بر اساس این گزارش ۳۸.۳ میلیون کودک زیر پنج سال نیز در سراسر جهان (۵.۶ درصد از کل کودکان) دچار چاقی مفرط هستند.

این گزارش خواستار واکنش کشورها برای تضمین دسترسی مردم به خوراکی‌های مغذی و شکستن چرخۀ بین نسلی سوء تغذیه است. سیاست‌ها باید بطور ویژه گروه‌هایی را مدنظر قرار دهد که بیش از دیگران در مقابل گرسنگی آسیب پذیرند مانند نوزادان، کودکان زیر پنج سال، کودکانی که در سن رفتن به مدرسه قرار دارند و نیز دختران نوجوان و زنان.

بنابر گزارش یورونیوز،‌ همچنین سازمان ملل خواستار اجرای سیاست‌هایی در بخش کشاورزی است که در نهایت غذای سالم و باکیفیت را برای همگان فراهم کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر