رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

استانداردسازی محصولات کشاورزی موجب افزایش کیفیت و حرکت به سمت پیشگیری می شود

0:05 - 27 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۶۴۲۲
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درباره آثار استاندارد سازی محصولات کشاورزی نیز عنوان داشت: نخستین کاری که می کند افزایش کیفیت محصولات است.
استانداردسازی محصولات کشاورزی موجب افزایش کیفیت و حرکت به سمت پیشگیری می شود

به گزارش گروه سیاسی ، مناظره ای با موضوع استاندارد شدن محصولات کشاورزی با حضور علی وقف چی نماینده مردم زنجان، عضو هیئت رئیسه و سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و محد شاهدی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، متخصص علوم و صنایع غذایی و معاون پژوهشی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی برگزار شد.

دکتر علی وقف چی نماینده مردم زنجان در مجلس در ابتدا با تصریح بر اینکه کشورمان دیگر فرصت تولید محصولاتی که اقتصادی نیست را ندارد، گفت: علت این موضوع بحران کمبود آب و البته مشکلات زمین و امثال آن است. متاسفانه تا به امروز در بحث استانداردسازی کشاورزی مشکل داریم.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طی تفاهم نامه ای که با وزارت جهاد کشاورزی و موسسه  استاندارد و تحقیقات صنعتی امضا شد، حدود سه هزار محصول تولیدی و فرآوری شده قرار است استانداردسازی شود و مقدمات این کار نیز فراهم شده ولی ابلاغ برای زیر مجموعه های اجرایی صورت نگرفته است. 

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درباره آثار استاندارد سازی محصولات کشاورزی نیز عنوان داشت: نخستین کاری که می کند افزایش کیفیت محصولات است. دومین اثر این است که وقتی محصولات با کیفیت تولید کردیم، بجای بحث درمان به مباحث پیشگیری سوق پیدا می کنیم. وقتی بتوانیم محصول استاندارد تولید کنیم، قطعا محصول را با یک قیمت مناسب و تعریف شده به بازار عرضه می کنیم که هم مصرف کننده و هم تولید کننده سود می برد.

وی افزود: وقتی استاندارد سازی انجام شد، برای صادرات قدرت رقابت خواهیم داشت. با استانداردسازی مجبور می شویم از فناوری روز استفاده کنیم. قدرت صادرات غیر نفتی که یکی از اساسی ترین دغدغه های نظام است بالا می رود.

دکتر محد شاهدی معاون پژوهشی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی با تاکید بر اینکه باید فرض را بر این بگذاریم انسان ها سالم هستند و باید سالم بمانند، بیان داشت:  نباید منتظر ماند انسان ها بیمار شوند و اولویت را به دارو و درمان بدهیم.

متخصص علوم و صنایع غذایی اضافه کرد: عوامل مختلفی برای سالم ماندن انسان ها وجود که یکی از این عوامل بسیار مهم غذا است. البته این بدان معنا نیست که ظاهر غذا اهمیت داشته باشد زیرا ممکن است ظاهر سالم باشد ولی مشکلاتی داشته باشد که پیدا نیست. 

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان به مراحل تولید اشاره کرد و گفت: اگر در این مراحل خاک یا آب آلود باشد، محصول نیز آلوده می شود؛ فلزات سنگین و ترکیبات نامطلوب از جمله این آلودگی ها هستند. 

وی تصریح داشت: استاندارد سازی در جهت سالم سازی غذا و اطمینان دادن به مردم می تواند عمل کند ولی به دلیل شرایط خاص کشورمان و اینکه موازی کاری هایی در وزارت جهاد و وزارت بهداشت صورت می گیرد، این استاندارد سازی صورت نگرفته است.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *